gay?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JWester

Aktiv medlem
gay?
tja, Jacob och Jon här

satt här i st.anton och läste johannorlings inlägg om freestylehoppning vs bigjump, där ett flertal
freeridemedlemmar genast fastslog att det förstnämnda är "gay". detta väckte genast en hel del funderingar
från vår sida.

tycker detta är enormt intressant, verkligen. hur kommer det sig att allting verkar vara "gay" nu för tiden?
jag menar, hur kan något du utför på skidor definiera dina sexuella preferenser? det som ni föreslår är alltså
att de som utövar freestylehoppning är homosexuella? jag vet att begreppet "gay" bara är något slags ord för
att beskriva något som inte är tillräckligt bra eller häftigt, vilket då måste innebära att homosexuella
människor är mindre värda än andra i er mening? eller har vi fått allt fel?

det är ju dessutom skrämmande, då det mesta verkar vara gay nu för tiden. snart är ju allt gay, eller? hur
ska ni göra då, när allt är gay?

skulle inte det hela bli enormt mycket enklare för alla, om vi bara lade ner begreppet "gay", och i stället
kallade sämre och mindre "coola" saker just vad dom är, i ert tycke, sämre eller mindre coola?

mvh/J & J

gay?
När man fulländat sin teknik gäller det att jobba på utryckfullheten i sin åkning. När man den nivån att man kan förmedla sina sexuella preferenser har man nått en bit. De riktigt utryckfulla sägs även kunna förmedla sin favoriträtt - med en rätt utförd cork 720 och ett par snärtiga svängar visar de den ur pizzahaket utkikande bagaren att en quatro är vad som skall stå på bordet om ett par minuter.

HitMe

gay?
Jag har faktiskt haft lite funderingar runt detta ämne här men insåg snabbt att det inte är någon idé att börja dividera om det hela..
Men som ni säger så har begreppet "gay" blivit väldigt väl använt på sistone i diverse olika sammanhang där det inte finns någon större grund för uttrycket..

Ord som har med sexuell läggning och göra har väl inte mycket med skidåkning å göra så tillvida personen som åker skidorna och utför det omtalade är just gay..
För att uttrycka sig om vad man tycker om saker kan man använda bra mycket mer väl valda ord som har någon betydelse i sammanhanget också..

Det blir jobbigt för folk när allt, är som J & J sa det, Gay..
Lägg ner den attityden och använd rejäla ord!

(Gay = homosexuell, person som tycker om person av samma kön)

gay?
Bra inlägg! Är också trött på uttrycket "gay", jag menar i mina ögon känns det ganska nedvärderande att använda ett ord för homosexuella för sådant som man inte tycker om, dessutom förstår jag inte varför det alltid skall klankas ner på Freestyle disciplinerna i OS? I alla fall tycker jag att puckelpisten rockar!

gay?
Att vara gay behöver inte betyda att man är fjollig och inte lika cool... Jag föreslår att alla tar och lyssnar eller ser på Killinggängets sketch med Apache Indian. Sätter definitivt begreppet gay i ett helt nytt perspektiv!

gay?
har också funderat på det. jag är flata och jag fattar inte varför. funderar på att sätta en regnbågsflaggklibba på min hjälm för att förtydliga det hela... så kanske de fattar att man inte är dålig på att åka skidor bara för att man är homosexuell.

gay?
Har ni klurat på länge va grabbar! =) Nej, jag tycker vi använder oss av två simpla ord. Positivt och Negativt. Antingen eller, är man osäker är det bara att gissa det är ju trots allt 50% chans att man har rätt =)

/D

gay?
CassiusClay : jo, men hur tror du det känns när nästan alla säger att nått är gay/homo så fort de tycker tycker något är dåligt?

gay?
Precis, och jag tror inte att riktiga bögar skriver gay åt vadsomhellst precis...

gay?
Jag förstår att det inte känns bra men samhället har väl inte kommit längre?
Det är väl ungefär samma sak som rasism antar jag.
aja tror folk kommer använda detta uttryck en längre tid framöver.

gay?
samhället lär ha kommit längre men inte folket som uttrycker sig med dom orden..

rasism är väl vad jag har förstått inte bara riktat mot invandrare och flyktingar utan kan vara riktat mot vem som helst..

Tyvärr tror jag också folk kommer att använda sig uttav det men det är väl ett tecken på omogenhet och att det är dags för dom att växa upp lite..

Man kan bara hålla tummarna för att dom växer upp fort så man slipper det!

gay?
vad har gay med skidåkning att göra över huvudtaget!?

gay?
Jag tycker det är inte själva diskussionen som är intressant det är när ett par inflytande och duktiga skidåkare (Jacob/Jon) säger något och ingen vågar säga emot? Några fågesätter lite
"SV: gay?
Av: dann-e online Datum: 2006-02-23 18:46:00

vad har gay med skidåkning att göra över huvudtaget?"

Men om det skulle vara en helt vanlig användare som ville utrycka sina åsikter skulle han nästan helt säkert få kommentarer som "åå världens onödigaste tråd", är detta då en omedvenande diktatur? Att när några som har vait med i skidfilmer och är rikskända säger något blir det då en bätre åsikt än när en helt vanlig svensson säger samma sak? är de då trendsetters? eller tror alla de som håller med att de då kommer bli kompisar med de här "superstjärnorna" då?

PS. För att få bort ordet gay måste man troligen byta ut det mot något, ord försvinner inte det bara
byts ut. vad hände med alla utryck som vilken lallare?, cp? eller fuckfejs? Jo alla utryck blev ett
ord = Gay. Men har ni tänkt på att använda ord som gay och neger är att man verkligen inte
medge att de är en del av samhället och gör dem till outsiders istället.

Nu ska jag iväg och skejta.

gay?
jag är på jeppans sida. men jeppan cp kan du ju inte säga heller som ett fult ord det är en skada man föds med. får man använda cp som ett fult ord vilket jag gör så ska vi få använda gay..

man kan säga Fiskbulle det är inget svärord men använder du det som ett negativt ord är det väll nedsättande mot alla fiskbullar????

precis som neger. det är väll egentligen inget fult ord. men säger du jävla neger eller det som när nåt går dåligt eller du kallar nån neger så är det nedsättande..

varför inte bli kristen?? inga svordomar och en härlig söndagskola.. hoppas ni kan läsa medelandet!

gay?
Alla använder ord till olika saker. Det finns folk som skriker jävla neger när det går dåligt och vissa använder det för att de inte har något annat att hacka på än ens persons hudfärg..

Agust jag menar inte att Cp och lallare och fuckfejs är bra ord jag bara sa att allt har blivit ett enda stort globalt ord.

varför inte bli rasta? :)

Dread head tar du åt dig om jag kallar dig jävla insest norrläning? Inte för jag gör det men bara för att visa min poäng?

gay?
nej nej jag menade inte att du sagt det när jag sa det med cp heller...

men det är så många ord som blir nedsättande när du säger dom i negativt syfte så spelar roll om vi säger gay lite då och då,, blanda ut dom med andra ord så är allt fint..

gay?
shit måst sluta skriva blir lite mycket nu. kommer ju aldrig iväg ananrs.

S540 varför har män en g-punkt inne i röven då? ;)

gay?
När jag satt och kollade på Eurosport häromdagen (den tyska varianten, eftersom jag bor i Schweiz..) så visades längdåkningen, männens sprint. Björn Lind vann ju, som ni kanske vet, guldmedaljen. När de sen filmade laget som stod och gratulerade varandra hörde man från en av dom "fan va bra!". Detta fick mig och min mor, som också såg på, att skratta - just för att det är typiskt svenskt. Vi kom fram till att det inte finns så många svenska ord som beskriver något positivt såväl som just "fan va bra". På engelska och tyska finns det fler som används.

Nu till saken: gay har väl kommit till svenskan för att det fattades något ord för negativa beteenden. När "cp" och det andra blev tråkigt, eller när folk märkte hur korkat det låter (lätt för mig som utlandssvensk att säga, eftersom jag bara hör "nymodigheterna" en gång om året) så slutade man att använda det lika mycket. I stället kom "gay". Vilket i min mening låter lika dumt och säger lika lite. (Och Jeppam, det tyckte jag redan innan J&J sa det ;))

Mitt tipps: öppna SAOL (för er bildade människor som har ett exemplar hemma) och hitta något nytt, spännande och beskrivande ord eller mening. Nej, "fan va bra" och "fan va dåligt" räknas inte - även om det är en enkel och klassisk lösning.

/end rant

gay?
men om man använder ordet gay för mkt, så tappar den sin slagkraftoch då blir ett utfyllnadsord om typ eller shit

gay?
Gay betyder ju glad och jag tror att många yngre på denna sida försöker få fram att det faktiskt är jävligt tufft med freestyle men vågar inte riktigt säga deta i tron att deras polare ska töntförklara dem, därav säger de gay, vilket deras polare tolkar som något negativt o då är de ju helt ook och får glida parken med dem.....

för övrigt gillar jag inte att åka i parker, men jag gillar parker av en mkt naturlig anledning

gay?
..

men de som skrev inlägget och alla som har svarat på det, med vissa undantag.

hallå!!!!! vakna nu!! både J&J och majoriteten av de som engagerat sig i diskussionen...

!!!

det är ju en jävla skillnad på gay och gay och det borde människor förstå OM man är intresserad av språk och dess användning.

gay betyder å ena sidan, som ni har fastnat för, bög (och inte homosexuell för det heter homosexual på engelska, gay är slang och översätts med bög i det svenska språket.)

å andra sidan (det som faktiskt gäller i många fall, och även troligtvis i detta) så betyder gay: löjligt, lamt, fult, dåligt eller misslyckat eller någon annan passande synonym (ja, synonym kanske var att ta i lite). uttrycket Gay används minst lika ofta som en generaliserande term för de ovan uppvisade uttrycken (ex. löjligt eller dåligt) ... uttrycket härstammar naturligtvis från någon som hade sett en homosexuell fjollig person som han eller hon inte tyckte var så "manlig" (jo, den sköna generaliseringen... Jan Giou, Robert Ashberg eller dylika som står som manliga ideal i den här sjuka förvridna världen) .. så personen (som flyttade över och synonymiserade uttrycket gay till att betyda gay (dåligt) gjorde detta av just den beskrivna anledningen)

kanske för att han eller hon var avundsjuk eller av någon annan oklar anledning.

Nu för tiden hör jag ofta i många olika kretsar att det ena eller andra är "gay" (INTE bögigt eller homosexuellt, fast ändå om ni förstår det jag förklarat ovan). det handlar inte om att nedvärdera eller klaga på de homosexuella i samhället utan bara ett uttyck som egentligen inte hör till saken.

ex. jag missar ett enkelt trick på min bmx.. och min kompis utbrister: -fan va Gay ....

klart att dte var "gay" lamt... töntigt eller dåligt men det är inte någon referens till homosexualitet

.....

till saken.

fan va bra ... ja.. fan är ju satan eller belsebub eller vad ni nu vill kalla hin håle. men när ni säger fan va bra. är ni då satanister eller beundrare av antikrist? .. har vi glömt bort anknytningen till den mörka sidan då ?

gud vad underbart ... här gäller ju samma sak..

fan va gay... you get the picture..

(jag förstår att ni som är acceptanta och fritänkande människor kansk einte gillar att uttrycket "gay" används till negativa saker men det kommer snart att dö ut när folk tröttnar, då går vi tillbaks till fan och gud..... eller hittar på nya roliga uttryck som inte har med saken att göra)

....

och angående att säga neger så ÄR det ett förtryckande och nedvärderande ord skapat av slavköpare och slavägare, tillika; nigger, som kommer av det franska(???) ordet för svart -- negro

så det heter afrikan eller mörkhyad eller om personen bor exempelvis i usa, amerikan eller afroamerikan eller dylikt som beskriver ursprung och tillhörighet.

neger ÄR ett rasistiskt uttryck, det borde alla veta som har läst lite historia.

TÄNK, läs, lär och samla kunskap så kommer ni att bli mer acceptanta och så slipper vi läsa sådana här inlägg.

tack

/Pinn (med reservation för mindre fel och egna åsikter)

gay?
Undra vad alla skulle skriva om det inte var Mr Jacob/Jon som gjorde inlägget??

Det skulle stå typ nått i den stilen: Gay!

gay?
precis.. det är bara för dom, har massa respekt.. men det dom tar upp är ju helt rätt.. men om inte det var dom skulle alla skriva maassa annat skit

gay?
SV: gay?
Av: Slopestar Datum: 2006-02-23 19:52:00
Rapportera olämpligt material
Hörru du Jacob, läste här på forumet att du kallade en kille för riksbög, är det sannt? :P

aaaahahahahaa Jacob kanske borde tänka innan han talar, eller? :P

gay?
iof tror jag att hab förnekar att han kallat mej det men kolla i marcus hansens gästbok. ni får klicka "nästa" mycket tror jag hehe,... men han hade sina anledningar... jag skämtade lite bögigt ni vet om att få se en film på jacob som han skämtade om i nåt ja... så det kan bli

pinn: jag har inte läst historia.. sen så kan gay betyda glad också.. på nåt sätt. låt mej minnas en eurovisionschlagerfestival där ett av bidragen löd "lets be happy and lets be gay"

det hade redan nån sagt.. att det betyde glad

gay?
han sa ju inte gay i allafall, som jag ser de står de riksbög inte riksgay

yea yea

gay?
för er som tar illa upp av ordet gay ska inte kolla på new schoolers på filmerna som e rankade 5 och neråt :D

gay?
Håller med totalt, helt fel att använda det ordet.
Att ingen tänkt på att skriva detta inlägg tidigigare..

MEN jakob kallade August_Ahlnas här på freeride.nu för bög.
Så tycker inte det kommer från rätt person om man räknar mer Jacob!

gay?
Asså den här tråden är helt onödig!
Jacob och Jon är bra på skidor men bara för det har dom inte alltid rätt.
Titta på pinns inlägg!

Lite små töntigt att ta upp det där med gay tycker jag!

gay?
egentligen är det fela tt använda ordet gay..
min bögiga ådra uppfattar det som kränkande medan min oerhört manliga sida tycker det är hely ok att säga att saker ä gay

gay?
Ordet "gay" betyder ju egentligen "glad" eller liksom löjligt glad.
Titta här vad som står i ordboken:

Engelskt uppslagsord
gay

Svensk översättning
likgiltig, nonchalant, frigjord

------------

Engelskt uppslagsord
gay

Svensk översättning
{något ålderdomligt} glad, munter (adjektiv)

Då kanske ni förstår lite bättre varför just det ordet används för att säga att något/någon är "löjlig", "töntig" osv.

Tycker i sånna fall det är mycket mer osammanhängande med ordet "ghetto". Vad har fattiga knarkarområden i östra europa med skidåkning att göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp