Ge mig tips på offpist skida!

• Trådstartare Trådstartare RMK
  • Start datum Start datum

RMK

Medlem
Jag och en polare ska åka till alperna för första gången, vi har åkt ett tag och anser oss vara allafall medelgoda, djärva åkare, har ett par Head xrc 800 och bränner överallt där det bär med dessa. Behöver fetare skidor för terrängen och goda tips kring valet av sådana. Önskemålet är lätta, följsamma, stabila skidor. Gärna prisvärda... kanske låter luddigt men jag menar mycket skida för Om möjligt lågt pris.
Alla tips beaktas vänligen.

Din vikt, längd? Vart åker du? (Fjällen, alperna)

Ska skidan ha allroundegenskaper eller vara en renodlat puderskida? (På vilket sätt har du tänkt använda skidan alltså?)

Scott Crusade skulle nog kunna passa dig. Passar utmärkt i pisten så länge det inte är isigt. Funkar även utmärkt i off-pisten, är en allround skida till en vettig peng.. Vill du däremot ha en mer renodlad off-pistskida kan jag rekomendera K2 Obseth.
Är dock mycket svårt att rekomendera skidor åt andra. Ovan skidor har jag i min arsenal och de passar mig utmärkt, vilket de kanske inte gör för alla....

Lycka till!

Nojlas sa:
Din vikt, längd? Vart åker du? (Fjällen, alperna)

Ska skidan ha allroundegenskaper eller vara en renodlat puderskida? (På vilket sätt har du tänkt använda skidan alltså?)
... Åker som mest i Kittelfjäll, gärna i skogen (när det bär med skidorna jag har!), Tänkte köpa nu innan vi ska till Chamonix i vinter.. 183 lång och ca 95 kg.. det är väl valet där emellan som blir lite svårt, tanken var mer renodlat off pist eftersom jag har en xrc skida.. men visst är det ett plus om den lyder i pisten om man nu valde den vägen ner. Vill nog ha så kort skida som möjligt går och lätta till vikten och följsamma och stabila.

Jimzee sa:
Scott Crusade skulle nog kunna passa dig. Passar utmärkt i pisten så länge det inte är isigt. Funkar även utmärkt i off-pisten, är en allround skida till en vettig peng.. Vill du däremot ha en mer renodlad off-pistskida kan jag rekomendera K2 Obseth.
Är dock mycket svårt att rekomendera skidor åt andra. Ovan skidor har jag i min arsenal och de passar mig utmärkt, vilket de kanske inte gör för alla....

Lycka till!
Tackar ödmjukast för tipset!.. Jo jag förstår det, känns smått hopplöst att tro sig välja det som passar en, när man skulle behöva pröva noggrant.

I kittel vill man inte ha för långa skidor nej. Speciellt inte i den snårskogen...
Passa dig dock för att välja för kort eller för smalt.
Gå definitivt inte under din kroppslängd, liiite extra längd är aldrig fel. särskilt inte om du ska till alperna.
eftersom du redan har en pisträcer, behöver vi inte täcka in detta område en gång till. Ska du åka pist en dag tar du pistskidan. Tar du offpistskidan kommer du inte nöta pist. En skida på 100-115mm midja med en svängradie på en sisådär 25-20 meter levererar fortfarande kul åkning i pisten, men framförallt kommer den ge dig tillräckligt med flyt när det bjuds på puder. En rockermodell är ett bra val. de flesta lagg börjar ha det nu i den här storleken, men mer eller mindre.
Kolla in det här för att få lite idéer: https://www.freeride.se/prylar/2010/

(Gjorde en sökning åt dig: https://www.freeride.se/prylar/sear...btype=2&level=&price=&sort=1&waist=5&lenght=5 )

Scott Crusader är nog den segast skida jag någonsin åkt på, usch!

Obsethed är tung, om det nu känns så viktigt.
Scott P4 skulle du kunna kika på, bredare än crusaden, lite early rise, fungerar riktigt bra i pisten, inga problem med is så länge du har bra preppade kanter. Att tänka på med P4 kan ju vara att den åks kort, early rise i tip o tail som är rätt höga stjäl rätt mycket av åkytan/effektiva kanten. Lätta och kvicka i skogen. Körde den själv mer eller mindre som endaskida i norden i vintras. Bra pris med. Definitivt värt att kolla på, bättre val än crusadern IMO.

Roliga pist/skogsskidor som iofs är rätt dyra gör Hendryx, välj måtten som passar dig bäst.

Annars låter det som att mer eller mindre vilken BCjibbskida som helst med lagom mycket/ingen rocker skulle passa som handen i handsken... Välj modell efter pris och vad du letar efter i en skida.

Faa´n vad gott forum med kunnigt, trevligt skid folk!.. Tackar ER alla för era tips och tankar kring mina bestyr, vet att det är svårt att ge andra tips när spektrat är såå brett, många av skidorna var inte de jag först tänkt på, så det är jätte roligt att läsa era svar och det ska jag givetvis kolla upp inför valet av skida.

Tack och trevlig helg på er alla!.

...Förresten!, skiljer sig åk tekniken om man åker en Rocker modell mycket!?, Är det fler tillverkare typ Hendryxx som tillämpar "Duck stance" !?..

Mvh RMK

RMK sa:
...Förresten!, skiljer sig åk tekniken om man åker en Rocker modell mycket!?, Är det fler tillverkare typ Hendryxx som tillämpar "Duck stance" !?..

Mvh RMK
Rockerskidor brukar ha en liten fördröjning in i sväng jämfört med skidor med vanligt spann, kan inte svara på om det gäller alla men så har det vart på de få jag har provat. Annars är det samma teknik som på vanliga skidor

Duck stance är bra, om du trivs med det, inte alla som gör det. Kör själv på det och gillar det skarpt, helt klart värt att prövas. Har du inte möjlighet att prova så kan du ju alltid montera bindningen lite längre fram/bak (inga monstruösa avstånf, någon cm bara så du inte kommer i vägen för ev omborrning) än vad du tänkt dig i duck och tycker du inte om det så monterar du bara om :)

Senast ändrad:
Line Prophete 100 kan vara ngt som du skulle gilla tror jag :) Har fått mkt skryt av sina glada ägare och svårt att hitta begagnade...det betyder väl att skidan antagligen är för bra för att sälja? :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp