Glapp i pjäxor med gåläge

Skaffade nya pjäxor inför säsongen då mina gamla Tecnica Cochise från 2014, förutom att vara ganska uttjänta efter runt 175 skiddagar, hade börjat glappa betydligt i åkläget. Dessa nya pjäxor har dock fått ett liknande vickande (inte lika kraftigt än) innan flexet tar i redan efter några dagars åkande.

Är detta något man får acceptera som ett nödvändigt ont med denna typ av pjäxor eller vad har ni andra för erfarenheter?

Funderar själv på att testa nya Dalbello Krypton 130 som har techsulor men saknar gåläge, alternativt Dalbello Lupo Pro Hd som ser ut att ha en annan typ av låsmekanism som ev kan minimera denna typ av glapp. Någon som kört dessa modeller?

Bilagor

• D05B5718-5C1F-4C77-8EA7-98E0D97B1A95.jpeg
    D05B5718-5C1F-4C77-8EA7-98E0D97B1A95.jpeg
    554.8 KB · Besök: 204
Jag hade Atomic Ultra Hawx Xtd 130 som jag fick byta gångspärr, innerdoja och strap ganska fort. Så om du är en tung och intesiv utförsåkare som jag (95kg) så kan du räkna med att allt tar stryk.

Jag hade Atomic Ultra Hawx Xtd 130 som jag fick byta gångspärr, innerdoja och strap ganska fort. Så om du är en tung och intesiv utförsåkare som jag (95kg) så kan du räkna med att allt tar stryk.
Har alla delar blivit utbytta mot originaldelar och har hållit därefter?

Kör väl någorlunda hårt med styva 190+ skidor men väger inte mer än 75kg så borde inte bli några enorma påfrestningar.

Ja, det blev originalspärr, innerskor var från andra pjäxor köpta här i FR strapsen blev nyare modell dock tillhörande samma pjäxmodell. Jag sålde pjäxorna pga. de var för mjuka för mig. Så jag vet inte om de har hållit.

Senast ändrad:
Skaffade nya pjäxor inför säsongen då mina gamla Tecnica Cochise från 2014, förutom att vara ganska uttjänta efter runt 175 skiddagar, hade börjat glappa betydligt i åkläget. Dessa nya pjäxor har dock fått ett liknande vickande (inte lika kraftigt än) innan flexet tar i redan efter några dagars åkande.

Är detta något man får acceptera som ett nödvändigt ont med denna typ av pjäxor eller vad har ni andra för erfarenheter?

Funderar själv på att testa nya Dalbello Krypton 130 som har techsulor men saknar gåläge, alternativt Dalbello Lupo Pro Hd som ser ut att ha en annan typ av låsmekanism som ev kan minimera denna typ av glapp. Någon som kört dessa modeller?
Jag kör lupo ax, är väl samma konstruktion för gåläge.
Funkar fint tycker jag.

Har samma pjuck den uppgraderade Tecnica Cochise 130 21/22. Inte upplevt samma problem efter ett 50-tal dagar i dessa. Funkat bra med Zero G Pro Tour också som jag hade innan och som har snarlik konstruktion för gå-/åkläget. 90 kg och åker kraftfullt, dock har det inte blivit så mkt höga dropp 🤣

Var inte en av förbättringspunkterna med nya Cochise att gåläget skulle hålla bättre?

Tror jag sett någon i kommentarerna på Blisters review som också hade problem med den nya.

Kolla om skruvar är lösa allt reklamera kanske.

Har ett par Tecnica Cochise pro 130 från 2018 som använts flitigt utan att märka något glapp. 95kg, 190cm kraftig åkare

Hade glapp på mina gamla cochise 130 från 2014. Kom efter två år. Lämnade in till AG som fixade. Inte upplevt problem med mina nya cochise än iaf

Liten uppdatering, reklamerade pjäxorna och har nu fått återbetalning från butiken. Dock ingen info kring vad Tecnica ansett huruvida det är en defekt eller inte och om det endast är mina pjäxor eller ett generellt problem. Kanske har de helt enkelt tyckt att det var enklast att bara godkänna en reklamation från en petig kund.

Tillbaka
Topp