global uppvärmning! :O

• Trådstartare Trådstartare whirlybird
  • Start datum Start datum
Jag tycker självklart inte att global uppvärmning är bra men det finns ett kraftigt fel i den här tråden. Alla verkar utgå från att det skulle bli mindre skidåkning här i Sverige. Faktum är att det skulle bli tvärt om. Om det blir en rejäl värmeökning så kommer vi i Sverige få det betydligt kallare.
Dessutom så är det ju så att det inte alls är bevisat att det är mänsklig påverkan som höjt temperaturen. Det är en teori, antagligen den mest troliga teorin men den är inte bevisad.

// Holmström

då förutsätter du att golfströmme kommer ändra riktning, vilket inte är säkert... men gör den det blir det inte bara mer snö utan antagligen svinkallt året om och inte omöjligt en istid... så inget att hoppas på direkt, för om inte golfströmmen försvinner lär bara klimatet bli varmare och vi få snö som töar lika fort i norrland som där jag bor på västkusten!

Den klimatförändring vi har upplevt de senaste 50 åren är som piss i missisippi!
Naturen har åstadkommit duktigt mycket större katastrofer genom tiderna. (Trust me, jag var med på den tiden...)

Se det så här, ibland dimper det ner en stor stenjävel eller så kommer det en ny istid. man får helt enkelt "gilla läget". Det är kanske skönt med nytt klimat i alla fall!

TÄNK OM det skulle bli medelhavsvarmt i hela Sverige helt plötsligt skulle Norge och Finland skulle lossna och vi hade haft en egen liten solig ö!
Därefter skulle höga snötäckta berg resa sig upp i hela Sverige och vipps så hade vi haft skidåkning i världsklass i hela landet. Att resten av världen blir översvämmad skiter vi ju givetvis i...
Vad tror ni om det?

"SAWG"- låter bra och intressant, vad är det för någonting? Kan man bli medlem där, isåfall hur?

Nojlas! Jag rekommenderar dig att läsa boken "OVÄDER", där står det en hel del intressanta och sorgliga fakta om hur klimatet redan har förändrats och hur det kommer att förändras i framtiden om utsläppen av växthusgaser fortsätter.

Mycket gissningar kring klimatet...

Om någon är intresserad finns mycket intressant läsning bla om solaktivitetens påverkan på klimatet och havsytans nivå på: http://www.kolumbus.fi/larsil/warming.html

Tyvärr får man en mycket ensidig rapportering i media där endast den ena sidan - förespråkarna för teorin om att vi själva orsakar en enorm uppvärmning - hörs och märks. Det finns också andra som hävdar att en eventuell uppvärmning kan ha andra/fler orsaker än att vi eldar olja.

Genom att så ensidigt fokusera på en teori riskerar man att missa andra förklaringsmodeller som kan vara vettiga.

har ju alldrig varit en sommar människa.
så om teorin med att golfströmmen ändrar sig så kan jag bara säga att jag e för global uppvärming.

bara att det kommer att finnas snö att åka på i minst 30-40 år till så är ja nöjd! sen om det blir så att golfströmmen ändrar riktning och det blir en snitttemp. på -10 grader är väll inte det värsta..det kan man klä sej efter men vem fan kan klä sej efter +40 grader..då är det inte många som klär sej! jag är för att golfströmmen ändrar riktning och att det kommer att vara snö som fan i sverige i framtiden!

Otroligt härligt att se att debatten om global uppvärmning blivit så nyanserad. Tidigare trådar om ämnet har ju varit smått hysteriska. Koldioxidnivåerna i atmosfären har varit betydligt högre om man tittar historiskt. Man kan nog ta det rätt lugnt med alla galna spådomar om jordens undergång. Alla som följer väderleksrapporterna dagligen vet ju att SMHI skulle pricka rätt oftare om de singlade slant. Så att lyssna på hysteriska, vänstervridna trädkramare som försöker spå vädret hela 50 år framåt är lite puckat....

En sak bara No Kharma, om du ska ge dig in i debatten så se till att ha koll på vad du snackar om, gäller för övrigt de flesta på denna tråd. Det är olika saker att prata om VÄDER och KLIMAT. Väder handlar om kortsiktigare prognoser på lokal nivå, så att förutse väderförändringar och att förutse klimatförändringar kräver två helt olika metoder...

De flesta forskare är idag överens om att medeltemperaturen på jorden stigit och att koldioxidhalten i luften ökat kraftigt sen industrialiseringen. Men frågan är vad det kommer ha för betydelse i ett längre perspektiv.

Föresten, ta en titt på situationen nere i Europa för tillfället, värsta torkan i Portugal på 60 år och stora översvämmningar. Jag tror nog att mänsklig aktivitet har något med det att göra

Smältvattnet från arktis kommer sabba golfströmmen (antingen lägga sig över den eftersom sötvatten är lättare än salt eller som tidigare sagts flytta på den) o ge oss en mängd fina, långa vintrar. Kör mer bil!

Man blir lite smått irriterad när man läser visa kommentarer om golfströmmen och hur "fina, långa vintrar" vi i Skandinavien eventuellt kommer att få i framtiden.
Hallå!!! Global uppvärmning sett ur en skidåkares perspektiv kommer innebära mindre snö/varmare vintrar i Alperna, Kanada/USA, Alaska, Sydamerika - alltså där den riktigt grymma skidåkning finns, smältande glaciärer och mer regn än snö på lågt liggande skidorter (ex. Österrike).
Att Skandinaviska skidorter skulle få längre vintrar om den globala uppvärmningen nu stoppar upp golfströmmen innebär inte att vi får "fina" vintrar utan snarare arktiskt klimat som innebär små snömängder (eftersom kall luft binder mindre fukt och ingen golfströmmen som kan förse oss med fuktig luft som stiger över skanderna), låga temperaturer och ett helt förstört ekosystem. Snälla, läs lite mer böcker om den globala uppvärmningen innan ni häver ur er en massa skitsnack!!!
Förresten bra skrivet Belliz!

Belliz: Känns som att du säger emot dig själv i ditt sista stycke. Först börjar du sansat och klokt och sen avslutar du med att dra slutsatser utifrån sommarens VÄDER i södra Europa.

Jag undrar förresten om det finns någon trovärdig statistik på att vädret verkligen blivit extremare på jorden, med fler stormar etc. Jag menar inte att det inte kan vara så, men eftersom så många uttalar sig så tvärsäkert måste det väl finnas statistik där, säg de senaste åtminstone tjugo åren jämförs med tidigare år.. GustafLund eller Belliz kanske har några tips på var man kan hitta det snabbt och enkelt?

Någon kanske också känner till ungefär hur mycket koldioxid jordens cirka 600 landbaserade aktiva vulkaner samt de tusentals i havsdjupen sammanlagt släpper ut i förhållande till mänsklig aktivitet? Endast en av dessa - Etna - släper under ett mindre aktivt år utan en mängd koldioxid som motsvarar ungefär hälften av vad hela den svenska transportsektorn (flyg, bil osv) släpper ut. Har dock inga exakta siffror, men det kanske någon påläst har? En av tusentals alltså...

En eventuell pågående uppvärmning tror inte jag vi varken har orsakat eller har möjlighet att stoppa. Klimatet har, och kommer alltid att ändras. Jag är övertygad om att ifall vi lyckas minska utsläppen med någon enstaka procent så är det som att slänga in en limpa på ett tomt Ullevi - det märks inte så jäkla mycket.
Bättre att lägga krutet på att stoppa annan form av miljöförstöring som tex utfiskningen i haven och skövling av regnskog, där resultat kan märkas vid en rimlig ansträngning.

Gustaf lund. men vattnet på andra sidan bergen(läs norge) är väl fortfarande värmande av golfströmmen? värmen och molnen kommer till bergen å sen dimper snön ner på rätt sida av bergen precis ner i våra kalsonger medan vi sover. perfekt?

GustafLund tat lungt
det finns berg på många ställen på denna jord
och i och med att polerna smälter så får vi mer vatten som kan tas upp i luften som kan bli snö såsmåningom. logik ala Yxan

shit man blir ju rädd när man läser här... verkar som om dom flesta fullständigt skiter i växthuseffekten och det faktum att inte 1 forskare dragit denna slutsats utan 10000 klimatologer.

men ok jag är ju ingen forskare så jag vet väl inte ett skit MEN om man nu får ha lite tilltro till forskarna, som dom flesta verkar ha när det gäller allt annat UTOM just Växthuseffekten borde man inte resonera som så:

Det sker en snabb temperaturökning på jorden
-orsaken då?
Människan?
ok vi har inget bevis, Men majoriteten av forskarna är eniga om det.
Vad gör vi?
-ställer om industrin så att koldioxid utsläppen minskas till låga toleranta nivåer och ställer fort om bilidustrin till förnyelsebarenergi...
varför då?
Jo för nu blir klimatet konstigt och även om detta inte visar sig vara problemet har vi iaf gjort det vi kunnat.

såvarför är det så svårt?

*deltad pga nya observationer om atroiden*

det blir en uppvärmning vare sig vi vill det eller inte, kanske paskyndar vi utvecklingen, men inte är vi en avgörande faktor.

annars e jag mot allt ont som sommaren, global uppvärmning, vänstermänniskor och flygskatten.

Wilhelm: Enligt IPCC:s statistik handlar uppvärmningen de senaste 140 åren om under 0,8 grader (eftersom du inte orkar hitta det själv: http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001syr/large/05.16.jpg ). Inte flera grader... Och IPCC är knappast en stor motståndare till teorin om att vi orsakat det hela.

Tittar man på temperaturkurvan som presenteras på länken ovan ser man också att de senaste årens höjning knappast är mer radikal än svängningar som skett tidigare. (Man talar om "lilla istiden" och perioden under bronsåldern då vi sannolikt haft väl så stora skillnader i temperatur, åtminstone regionalt, men antagligen också globalt).

Jag är inte mot att vi skall använda mindre fossila bränslen - tvärtom. Jag tror bara att det inte är det miljömässigt viktigaste området vi bör fokusera på. Vi orkar inte bry oss om miljön på alla sätt och om vi bara fokuserar på att minska koldioxidutsläppen tror jag att folk istället inte orkar bry sig om, som jag tror viktigare frågor, som tex utfiskningen.

tack matte, du har helt rätt. jag vill inte komma med några osanningar så jag tog bort den biten...
jag hade blandat ihop det med prognosen för framtiden, under 20-århundrandet säger beräkningar att temperaturen kommer att öka med 1,4-5,8 grader celsius.

här är en länk till Svenska naturskyddsföreningens och fakta om växthuseffekten http://www.snf.se/verksamhet/klimat/vaxthuseffekten.htm

dom länkar både till IPCCs rapport http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/vol4/english/index.htm och Stockholms Universitet http://www.misu.su.se/klimat.html.

allt detta är ju väldigt intressant och det viktigaste är nog att vi tar det på allvar!

ber om ursäkt för tidigare inlägg men ni vet hur det är att va ungdom, ibland har man väldigt förutfattade meningar. men icke mindre så tror jag att vi påverkar växthuseffekten och att vi redan kan se konsekvenserna med allt mer extremare väder -det verkar gå lite mot antingen eller, svinkallt eller skitvarmt stilla eller storm.

Många funderingar kring hurvida den globala uppvärmningen är människans fel eller om det är naturens egna gång. Jorden har haft istider tidigare som kommit och gått. Dessa istider har haft en upptrapning på flera tiotusentals år. Dessa istider har alltså inte uppkommit under en människas livstid utan har snarare väldigt långsamt blivit kallare tills det har vänt igen.

Saken med den globala uppvärmningen är att förändringarna sker i sådan takt idag att den inte går att jämföra med jordens tidigare klimatförändringar. Alltså har människan någonting med uppvärmningen att göra!

Vad gäller snömängd i Sverige och hurvida vi kommer att få kalla vintrar måste beaktas som en sekundär fråga om man ser till att världens låglänta länder som t.e.x Holland, Maldiverna och områden som Florida kommer att försvinna. Detta i sin tur medföljer andra problem i naturen som t.e.x övergödning av de existerande sötvattenstillgångarna i länderna.

Om golfströmmens riktning kommer att ändras eller ännu värre försvinna, kommer inte bara vintrarna bli kallare utan även resterande delar av året. Och med tanke på hur vindpinade våra fjäll är idag så kommer det nya arktiska klimatet endast att medföra kallare vintrar inte puderrika vintrar. Mycket riktigt beror detta på lugtfuktigheten och inte hur kallt det är.

Japp, så är det!

Jag pratade med en trogen givare till cancer och trafikskade fonden (där jag jobbar extra) häromdagen. Vi kom in på det där med tsunamikatastrofen och att det förmodligen var många som sänker pengar till det. Så kommentarade jag att det kändes som att vädret betett sig lite konstigt det senaste året. Jag var i Geilo när tsunamikatastrofen inträffade och det var verkligen en pissig vinter med regn och slask, efter det fick man höra talas om "Gudrun" i sverige. Det var mycket på en gång.
Hans enkla kommentar på det hela: "Jo, men det är bara för att detta är sluttiden"

Det känns lite drastiskt att dra en sådan slutsats, men ibland undrar man.
Dom med makten ser bara makten och pengar. Skidåkare bryr sig bara om snön. Folk skjuter och bombar ihjäl varandra kors och tvärs. Och plötsligt försvinner några släktingar under en stor jävla våg som ingen kunde förutspå förän det var försent.

Jag vet inte om vädret har blivit konstigare eller om det har bombas och dödas mer på de senaste åren, eller om jag bara blivit mer medveten om och berörd av det som händer i världen (jag är ju ganska ung).

Säg att det nu skulle bevisas att människan inte var den avgörande orsaken till att väder och temeraturer förändras och allt går åt helvete. Men det är ju inget tvivel om att det vi håller på med orsakar skador, regnskog skövlas, giftiga utsläpp (och utfiskning givetvis:) ) osv.
Är det ändå inte smartare att göra vad man kan för att inte driva jorden mot undergång?
Woaa... Jag tappar bort mig..
Jag antar att min poäng är att mänskligeheten är ond och självdestruktiv i sig och jag tror knappast att den livsstil som vi uppehåller nu kommer vara speciellt länge till.

Jorden kommer förmodligen inte gå under medan vi lever, då är det i sådana fall våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn vi ska tänka på. Om man nu borde sätta barn till den här världen.

Bajsmatte: Jag snackade om att förutspå väder och klimat, men sen att klimatförändringar gör att vädret påverkas, det var det jag ville påpeka! sen handlar det inte om att minska utsläppen med någon enstaka procent, utan större minskningar måste till för att det ska kunna ge någon effekt. Och där håller jag med om att det är stora förändringar som krävs och tyvärr kanske inte är genomförbara. motståndet mot att förändra sin livstil är väldigt stort, (inte bara för Bush), utan de flesta människor. utifrån hur vissa på det här forumet resonerar kan man ju ana att de inte kommer orka bry sig.

Jag håller med om att man inte kan stirra sig blind på endast förbränningen av fossila bränslen utan även måste ta tag i andra miljökatastrofer, som utarmningen av den ekologiska mångfalden (tex utfiskninen) och övergödningen av våra sjöar och hav.

Det blir otroligt spännande att följa utvecklingen de närmsta 20 åren, för jag tror att vi står inför stora förändringar. Jag tror att klimatförändringarna, som medför mer torka på vissa ställen och mer vatten på andra, kommer att leda till krig om jordens resurser, framförallt odlingsbar mark och vatten.

Även om inte alla håller med varandra är jag glad att det finns ett intresse att debattera och lyfta fram denna problematik!

anell, tack för lite klargöranden!

Sluta ignorera problemet, muppas du e så jävla naiv, min släkt bor i Holland. Där går pumparna redan till max för att grundvattennivån inte ska stiga och översvämma stora delar av landet! Du skiter tydligen i om miljontals människor dör, bara du får åka bra skidåkning!

www.greenpeace.com/stodmedlem

Bajsmatte: När havsninvån stiger stiger också sötvattennivån. Holland ligger redan lågt nedanför havsnivån och när havsnivån stiger stiger också trycket på grundvattnet, därav pumpar i källaren.

I St.Anton har du just nu den största översvämningen i mannaminne.
Stora vägen finns inte längre
Där e ett stort hål.
Terminal West eller vad den heter e bara en stor flod
Har lite bilder som jag kan maila om någon e intreserad

anell: Var hittar du data som säger att havsytan (och därmed indirekt grundvattennivån) HÖJS utanför Hollands kust? Jag vet att de måste pumpa men tvivlar på att det beror på att havsnivån höjs.

Notera att det är en viktig skillnad på om havsytan höjs eller landytan sänks (vilket kanske kan vara fallet i Holland - en omvänd effekt jämfört med vår landhöjning efter förra istiden. Vet ej om det fenomenet förekommer i Holland,men det gör det i alla fall i delar av England så helt omöjligt är det nog inte.), även om följderna blir desamma i Hollands fall.

det senaste seklet
100år e en musfjärt i jordens klimathistoria
på vikinga tiden hadde vi det bra mkt varmare än idag
men på 1300talet samt 1600talet så hade vi så kallade små istider.
Det mesta kött forskarna har på benen e taget ur ingenting men presenterat som fakta och därför tror folk att det e fakta.
Allt hänger på presentationen.
Personligen så är jag dock miljövän.
Och tycker naturen e det viktigaste vi har.
Men att ljuga tycker jag inte om när folk gör.
Speciellt när det e sk vetenskapsmän och liknande.

Om ni vill ha någon källa för mina påstående så kan ni kolla in http://forum.flashback.info/english/
Där står lite allt möjligt intresant i deras forum.
Allt skall dock självklart tas med en nypa salt.

För övrigt anser jag att kor oxo är människor.

att ljust vi i norden hade det varmt på vikingatiden och 1300 talet innebär väl inte att det globalt sett var varmare eller?

En teori till våran växthuseffekt är att jorden inte har en konstant bana runt solen utan att den ändras lite hela tiden beroende på dragningskraft från andra planeter i solsystemet.
Vilket leder till en synerligen komplex bana.
Detta skulle hjälpa till att förklara varför vi har istider små och stora.
Men som sagt det är en teori.

I länken presenteras ingen statistik (vad jag lyckades hitta iaf) utan siffrorna nämns bara utan några belägg.

De satellitmätningar av havsnivå jag sett refererade visar olika tendenser över hela jordklotet av havsnivån. På vissa platser höjs den - på andra sänks den. Någon tydlig trend går inte att utläsa över vad som sker i Europa. Men om någon har riktig statistik byggd på verkliga mätningar som visar på höjningar vore det intressant.
De satellitmätningar jag sett (som inte pågått så länge av naturliga skäl) och mätningar med fasta kontrollstationer visar inte på tydliga tendenser åt endera hållet. Tyvärr har jag dem inte tillgängliga i länkar. Däremot vore det som sagt roligt att se undersökningar som visar på motsatsen.

Jag har i alla fall några länktips där lite matnyttigt finns: http://www.kolumbus.fi/larsil/sealevel.html
http://www.sciencedirect.com/scienc...serid=10&md5=beb50b3692fb4d8168bf9ac06001eae0 (man kommer bara åt abstraktet av artikeln utan lösenord, men resultatet presenteras ytligt i alla fall)

Lite självgott kan jag konstatera att ingen har lyckats presentera några som helst tillförlitliga uppgifter på att vädret verkligen blivit extremare eller att havsytan höjts...

Det är ju faktiskt ganska simpelt om vad global uppvärmning står. Det är bara att kika lite på historien.

I början av 90- talet var snömängden i Norden/Alperna påtagligt mer än i dagsläget, somrarna var även dem längre och vackrare. Mer sol och mindre regn.

Den globala uppvärmningen reflekteras ofta med allt koldioxid utsläpp sedan industrialiseringen, med all rätt. Detta bidrar på växthuseffekten, men saker som är osagda är faktiskt lite intressanta. De forskare som lever på att forska, dvs de är inte lärare eller något sådant vid sidan om, utan renodlade forskare, tjänar pengar ner de lyckas sälja sina teorier till media, och just nu tjänar forskarna som forskar om växthuseffekten väldigt mycket mer pengar. Därför är dessa teorier väldigt kryptiska. De är inte helt hundraprocentiga och de forskare som säger emot, har mer kött på benen.

Men jorden är på väg mot ett varmare klimat, det finns det statistik på, detta går inte att komma ifrån, men samtidigt, vad kan vi göra åt det, gå tillbaka till medeltida levnadsätt. Det räcker faktiskt inte med att sluta köra bil, faktorerna till global uppvärmning är många.

Det är bara att acceptera läget och hoppas på det bästa, efter denna varma period kommer det komma fin väder och puder i mängder....

Det finns en hel del forskning på hur vi kan hindra den påverkan som vi startat, och till skillnad mot vad många tror behöver vi inte alls gå tillbaks till hur det var på stenåldern. Det finns en teori som kallas factor 10 som är rätt intressant till exempel. den handlar om att vi slösar alltför mycket med våra resurser och att genom att effektivisare vårt samhälle så att inte lika mycket energi går till spillo kan vi minska vår miljöpåverkan utan att för den skull behöva ta bort det mesta vi idag kallar vår standard. factor 10 är enkelt uttryckt en teori om hur vi kan få samhället att leverera 10 ggr mer med 100 ggr mindre energi. (ex tillverka 10 ggr fler varor av ett visst slag med 10ggr mindre energi).

Jag har ingen länk dit men jag tror det går att hitta på google om man söker på factor 10 (finns även en factor 4-teori)

Så det är inte så hopplöst som man skulle kunna tro, det finns vägar att ta sig dit. Men det är inte någon lätt uppgift att implementera en sådan förändring i vårt samhälle. Tyvärr mycket lättare att göra ingenting..

Jag tycker det känns lite läskigt, tänk om vi skulle träffa våra barnbarnsbarn och de säger: VARFÖR gjorde ni ingenting??? Ni hade ju chansen!

otäckt..

Tillbaka
Topp