Jag pratade med en trogen givare till cancer och trafikskade fonden (där jag jobbar extra) häromdagen. Vi kom in på det där med tsunamikatastrofen och att det förmodligen var många som sänker pengar till det. Så kommentarade jag att det kändes som att vädret betett sig lite konstigt det senaste året. Jag var i Geilo när tsunamikatastrofen inträffade och det var verkligen en pissig vinter med regn och slask, efter det fick man höra talas om "Gudrun" i sverige. Det var mycket på en gång.
Hans enkla kommentar på det hela: "Jo, men det är bara för att detta är sluttiden"
Det känns lite drastiskt att dra en sådan slutsats, men ibland undrar man.
Dom med makten ser bara makten och pengar. Skidåkare bryr sig bara om snön. Folk skjuter och bombar ihjäl varandra kors och tvärs. Och plötsligt försvinner några släktingar under en stor jävla våg som ingen kunde förutspå förän det var försent.
Jag vet inte om vädret har blivit konstigare eller om det har bombas och dödas mer på de senaste åren, eller om jag bara blivit mer medveten om och berörd av det som händer i världen (jag är ju ganska ung).
Säg att det nu skulle bevisas att människan inte var den avgörande orsaken till att väder och temeraturer förändras och allt går åt helvete. Men det är ju inget tvivel om att det vi håller på med orsakar skador, regnskog skövlas, giftiga utsläpp (och utfiskning givetvis

) osv.
Är det ändå inte smartare att göra vad man kan för att inte driva jorden mot undergång?
Woaa... Jag tappar bort mig..
Jag antar att min poäng är att mänskligeheten är ond och självdestruktiv i sig och jag tror knappast att den livsstil som vi uppehåller nu kommer vara speciellt länge till.
Jorden kommer förmodligen inte gå under medan vi lever, då är det i sådana fall våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn vi ska tänka på. Om man nu borde sätta barn till den här världen.