global uppvärmning

• Trådstartare Trådstartare Hjalles
  • Start datum Start datum
global uppvärmning
ErikAndersson sa:
Monis sa:
Det finns en bieffekt av växthuseffekten som kan vara ganska positiv för skidåkare!
Om det kommer ner för mycket vatten i havet då alla is smälter så kan gulfströmmen försvinna och då blir det istid! Sverige skulle få ett klimat som alaska
det som monis säger är faktist sant =) fast chansen att det händer är inte allt för stor, men den finns + att vi snackar om 100 år =) hahah
Grabbar, grabbar, grabbar! Det är inte kylan som kör att det blir puder, det är fuktigheten som fälls ut i kylan som skapar det som vi alla längar till. Anledningen till varför AK och Klippiga bergen får läskiga dump är att fukt driver in från Stilla Havet, och sedan pressas upp på en hög höjd, kyls ned och dumpar som snö. Utan en golfström kanske fuktigheten försvinner totalt och det blir rena rama inlandsklimatet här à la Sibirien.

Tror jag iaf... ;-)

Men jag håller med om att det kan bli lite kallare överlag här i Svedala...

global uppvärmning
fleming sa:
En liten kul grej bara... Om inte jag har räknat helt fel så skulle det i teorin räcka med 2 km² med solceller för att täcka hela Sveriges elförbrukning. 2 km² är 0,022 % av sveriges bebyggda area och 0.00044 % av sveriges totala area!
Jag vet att det låter otroligt och är inte ... blah blah blah.
Låter väl bra! Inte alls!

Solceller är ju ett skämt. Effektiviteten ligger runt 15-20% i bästa fall - dvs inget som någonsin kommer att nås i Sverige. Det behövs sjukt mycket energi för att framställa solceller - alltså lönar dom sig knappast. Det är därför dom är så dyra, och strömmen från dom dyr. Det kanske funkar i framtiden, men inte än. Att värma vatten med solvärme funkar bättre, men att omvandla det till ström funkar i nuläget inte bra.

Något jag tänkte på idag, när jag stod i kö på motorvägen. Det är jävligt onödigt att köa när man ska in i stan för att så många bara vill igenom, men det finns ingen genomfart! Hundratals bilar som står och spyr ut avgaser och inte kommer någonstans. Det vore bättre med lite vettiga omfarter i stället.

Tack och hej.

global uppvärmning
DonWittore sa:
powderdreams sa:
du har inte tänkt på att det kanske inte finns möjlighet för alla att ha ett jobb jämt och att om folk som du skrev skulle få mer pengar o spendera på att köpa dyra bilar o kläder som e gjorda i taiwan eller korea inte hjälper svenska arbetslösa i någon större omfattning. även du skulle kunna hamna utanför det välbetalda moderat samhällets betala för dej själv skyddsnät och få det jävligt svårt att klara dej men eftersom du känner dej rätt säker på att det inte kommer hända så skiter du väll helt enkelt i dom andra som det kan bli så för, alla har inte heller samma förutsätningar men om du blev förlammad o inte kunde arbeta så kanske du tycker det vore solidariskt att du resten av ditt liv skulle få leva asfattigt.
Varken jag eller alliansen har en tanke på att helt rasera välfärdssamhället och dra in bidrag till t ex förlamade. Jag är varken anarkist eller liberal. Om det finns folk som av någon anledning inte har möjlighet att ha ett jobb (sjuklingar, folk som du?, och liknande) så ska de självklart försörjas hjälpas till att hitta något försörjningsmedel som passar.

Personligen anser jag inte att det borde vara något större problem att "hamna utanför det välbetalda moderat samhällets betala för dej själv skyddsnät". Vilket det inte skulle vara om arbetsgivare fick det lättare att både anställa och avskeda folk. Det skulle göra arbetsmarknaden mer rörlig. Ett system jag skulle känna mig tryggare i, då jag inte behövde vara livrädd för att bli av med mitt arbete. Man skulle lättare kunna byta arbetsplats tills man hittade något som passade både en själv och ens arbetsgivare.

Och jag pratar varken om att ha råd med dyra bilar eller kläder, jag vill ge folk chansen att jobba för brödfödan. Folk som idag kostar samhället pengar ska få chansen att tjäna sina egna pengar. Som de spenderar på inhemska eller utländska varor, oavsett ursprung går 25% till moms. Dessutom antäller både taiwanesiska som koreanska företag säljare och distrubörer i Sverige.

Ditt antagande att jag inte bryr mig om de där "andra" finner jag underligt. Jag uttryckte väldigt tydligt att jag vill så många som möjligt väl, vi är oense om vilken den bästa metoden är bara. Men men, du satte standarden, således tar jag mig friheten att göra ett litet antagande om din person. Efter att med möda lyckats läsa din grammatiskt förkastliga text fick jag känslan att du skrev ditt inlägg ur en lite väl subjektiv synvinkel. Är du möjligtvis en av dem som skulle lida om farbror staten drog inte lite på sina kära bidrag? Din skriftförmåga är tveklöst tveksam. Känner du att det skulle bli svårt att få råd med de där nya pjäxorna i ett mer presationsbaserat samhälle (vilket du verkar tro att alliansens politik skulle leda till)? Ta det då lugnt, med alliansens politik tjänar även de som försörjer sig på traditionellt ansett mindre krävande arbeten mer.

Just tah let you know..

Jag har inget större behov att fortsätta en politisk diskussion/debatt här på freeride, förra gången slutade det illa. Har du?

Mvh

Hugo
Nej jag har ingen lust med någon längre politisk diskution men jag vill ändå klargöra några saker.

För det första tycker jag det är kul att du självklart antar att jag går på bidrag bara för att jag bryr mej om folk som behöver dom. Jag går jag inte på bidrag och har så heller aldrig gjort förutom studiebidraget i skolan men det tror jag även att du gjorde. Jag jobbar och har aldrig haft svårt att få jobb, aldrig blivit sparkad utan tvärtom ofta blivit ombedd att stanna kvar, vidare har jag haft många jobb det senaste året vilka jag själv sagt upp mej ifrån när jag känt för att testa på något nytt. Jag känner mej därför heller inte livrädd för att bli av med jobbet eftersom jag vet att jag kan skaffa ett nytt även som det ser ut nu i Sverige. Tror inte det krävs en höger regering för att lösa arbetslöshets problemen, däremot så fungerar inte arbetsförmedlingen bra så visst finns det saker att göra och förbättra för en smidigare förmedling av lediga arbeten i Sverige.
Självklart ska man göra allt för att alla som vill och kan jobba ska få chansen men du specifiserar inte att det är dom du pratar om utan skriver "Folk som idag kostar samhället pengar" vilket omfattar alla som får ekonomisk hjälp, och om du hade kollat på vad det stod i inläggen du tidigare svarat på så ser du att ditt svar antyder att alla som går på bidrag eller är lågavlönade och får extra bidrag borde kunna arbeta eller arbeta och tjäna bättre istället och att man ska sänka skatterna och sluta ge dom bidrag, du skrev däremot inte hur det skulle gå till så att alla kunde tjäna bättre eller hur dom som inte kan arbeta skulle få sina pengar.

Du kanske vill så många som möjligt väl men vilka är det då som är försumbara? Jag tror inte du och övriga moderater som påstår sej bry sej om alla inser hur olika förutsättnigar alla människor har.
Och förövrigt så trodde jag du insåg att pengar som går till hjälp av tex handikappade som du säger att du bryr dej om kommer ifrån skatteintäkter som du vill sänka så då kan man ju fråga sej vart du menar att pengarna ska komma ifrån? Och moms som du nämnde är även det skattepengar men du vill ju sänka skatterna så då antar jag att momsen ska sänkas den med.
Och för varje säljare och distibutör så finns det ett antal gånger fler fabriksanstälda som det vore bättre om dom fanns i Sverige, men när dom inte gör det så hjälper företagens ökade intäkter till största delen aktieägarna i företaget och ger varken fler Svenska jobb eller höjda löner till asiatiska fabriksarbetare så ditt argument om att sänkta skattter och därigenom mer konsumtion skulle hjälpa till att skapa fler jobb känns inte riktigt hållbart.

Och beträffande min gramatik så nej den är inte den bästa men jag tycker inte det är det viktiga i samanhanget utan mer en onödig detalj som du påpekar för att ha något att se ner på mej för. Själv är jag helnöjd med hur jag skriver och har sällan hört kalgomål från folk som endast med möda har lyckats läsa vad jag skrivit. Desutom är det ingen som har tvingat dej att läsa det heller, vi lever ju trotts allt i ett fritt samhälle.

svara på det här eller låt bli, orkar inte lägga mer tid på att debatera det här med dej, men jag tyckte bara att mycket av det svar du skrev tidigare var väldigt omotiverat och motsägelsefullt och innhöll endel felaktiga antagnaden om mej som jag ville klargöra för hur det ligger till.

global uppvärmning
jag håller med "hjalle" och alla andra också för den delen. det här är ett jävla problem.

vissa ropade kärnkraft, och visst, själva energiutvinningen kan väl betecknas som, förhållandevis "smutsfri", men sen kommer man till slutförvaring och då blir man lite tveksam. slutförvaringen är en "tiotusenkronors-fråga", men en sak som det inte fokuseras speciellt mycket på är själva uranbrytningen. uranbrytning är en precis lika stor miljöbov som vilken annan gruvindustri som helst, iövrigt är ju inte gruventreprenörer direkt kända för att ha moralen som sin starkaste ledstjärna. hursomhelst, den som känner för at läsa mer kan ju kolla in den här artikeln(www.younggeneration.nu/Downloads/YGGrupparbete3.pdf) och så kan ni höra av er till mig om ni har lust sticka till kanada eller namibia och ge grabbarna i gruvorna ett handtag.

ok, hjalle jag är med dig. jag bestämde mig faktiskt för inte så länge sedan för MP, även om det kanske mest beror på att peter wahlbeck är med i gänget och att han är så himla rolig.

global uppvärmning
Till powderdreams:

En rejäl uppryckning textmässigt, ett ren fröjd att läsa. Gällande mina antaganden så var jag väl medveten om att de med stor sannolikhet var felaktiga, jag skrev dem som en reaktion på ditt antagande om mig (att jag inte skulle bry mig om andra människor). Vilket jag klargjorde. Således var det inte omotiverat (lite barnsligt dock, kan jag erkänna så här i efterhand). Min önskan var att du skulle inse hur generaliserande och rent ut sagt fekaktigt ditt antagande var. Nu verkar det tyvärr som att den lilla manövern gick dig helt förbi.

För övrigt undrar jag hur du menar att fabriksarbetstillfällerna hellre skulle finnas i Sverige än i valfritt låglöneland. På vilket sätt motiverar du svenska arbetares rätt till arbete över utlänningars? Och varför ska en stor del av befolkningen bekosta andras oförklarliga vilja att sysselsätta sig med någonting som saknar marknadsmässig finansiering. Det är inte lönsamt att bedriva icke-unik fabriksverksamhet i Sverige, i jämflörelse med andra länder. Sanningen är att den enda anledningen att det ens existerar är svenska aktieägares och företagares nationalkänsla, patriotismen om du så vill, och solidaritet gentemot andra svenskar. En anledning som inte håller i längden, fortsätter vi med nuvarnde trygghetsbaserade politik kommer fler än någonsin att gå utan arbete. Just därför är det väldigt kortsiktigt tänkt och förenklat sett att satsa på de naturligt landsflyktande bransher som en stor del av vänsterblockets väljare är verksamma inom. För att Sverige ska ha en chans att fortsätta vara ett välbärgat välfärds land måste en utveckling ske, förändring.

Den enda produktion som är lönsam i Sverige är belägen här tack vare de att den är unik för just Sverige, exempel är läkemedel och högteknologiskt baserade bransher. Det unika med dessa bransher för Sverige är inte komptens, som vi snarare i internationell jämförelese saknar i kvantitet, skillnaden är kreativ kvalitet och företagsamhet. Samma egenskaper som gett Sverige en sådan framskjuten välfärd som vi idag har. Förändringen jag pratade om tidigare är som alla har märkt oundvikligen påväg och har redan inletts (fabriksarbetstillfällen och företagsamhet flyttar utomlands). Problemet är att politiken som förts i Sverige har mest varit ett desperat bromsande av denna naturliga utveckling, detta istället för en framåtseende och framtidstänkande politik. Jag önskar lite mer "where do we go from here" snarare än den här omöjliga jakten på att få tillbaka det flyktade.

Den utveckling kommer att ske snabbare och mer smärtlöst om företagares situation förenklas, mer pengar i rörelse, en rörligare arbetsmarknad och ett utbildningssystem mer inriktat på kreativitet.

Dessutom är jag förvånad över den ständiga frågan hur allt ska finansieras. Dels genom effektiviseringar, men det är en byråkratisk fråga jag inte tänker gå in på. Dels är väldigt mycket av det jag pratar om självfinansierat, inget kapital kommer att tas från välfärdsinriktade bidrag, såsom de till handikappade, pensionärer och sjuka. Tanken är att det blir mindre kostnader för samhället om fler är i arbete.

Nu blev det väldigt tight om tid här.. Men om du undar över något skriver jag gärna mer om mina teorier om det är något du/någon inte förstår. Jag har inte hunnit redigera inlägger riktigt heller så det är möjligt att vissa delar är rätt oklara, det ber jag om ursäkt för så här i efterhand. Blev svårt att få med mycket samtidigt.

Tack.

mvh

Hugo

global uppvärmning
Hjalle_S sa:
cederholm sa:
Hjalle_S sa:
delvis sant, men meningen med det är ju att man ska ställa bilen och kanske ta bussen eller cykeln istället.
så om man bor i uppsala och jobbar i stockhols så ska man åka buss/cykla istället? du snackar säkert om sthlm enbart men de som bor utanför gränserna och ska igenom sthlm orkar ju fan inte cykla eller byta buss 10 gånger när de är på väg till gotland eller nåt. eller vad tror du själv?
då får man ju självklart förbättra lokaltrafiken, men visst om man inte "orkar" åka buss så får man väl skita i det och ta bilen. och skita i miljön.
Handlar väl inte om att man skiter i miljön. men jag tror det är helt omöjligt at få hela svenska folket att åka buss. nej bättre att satsa på renare bilar än att utöka en lokaltrafik som ingen vill eller kan åka med. jag skulle tex ALDRIG ( hur mkt jag än ville) kunna minska mitt bilkörande. jag är till 100 procent beroende av min bil och höj bensinskatten hur mkt ni vill, men jag måste tanka. Då får jag sluta att konsumera annat istället. å vem tjänar på det.

global uppvärmning
DonWittore sa:
powderdreams sa:
du har inte tänkt på att det kanske inte finns möjlighet för alla att ha ett jobb jämt och att om folk som du skrev skulle få mer pengar o spendera på att köpa dyra bilar o kläder som e gjorda i taiwan eller korea inte hjälper svenska arbetslösa i någon större omfattning. även du skulle kunna hamna utanför det välbetalda moderat samhällets betala för dej själv skyddsnät och få det jävligt svårt att klara dej men eftersom du känner dej rätt säker på att det inte kommer hända så skiter du väll helt enkelt i dom andra som det kan bli så för, alla har inte heller samma förutsätningar men om du blev förlammad o inte kunde arbeta så kanske du tycker det vore solidariskt att du resten av ditt liv skulle få leva asfattigt.
Varken jag eller alliansen har en tanke på att helt rasera välfärdssamhället och dra in bidrag till t ex förlamade. Jag är varken anarkist eller liberal. Om det finns folk som av någon anledning inte har möjlighet att ha ett jobb (sjuklingar, folk som du?, och liknande) så ska de självklart försörjas hjälpas till att hitta något försörjningsmedel som passar.

Personligen anser jag inte att det borde vara något större problem att "hamna utanför det välbetalda moderat samhällets betala för dej själv skyddsnät". Vilket det inte skulle vara om arbetsgivare fick det lättare att både anställa och avskeda folk. Det skulle göra arbetsmarknaden mer rörlig. Ett system jag skulle känna mig tryggare i, då jag inte behövde vara livrädd för att bli av med mitt arbete. Man skulle lättare kunna byta arbetsplats tills man hittade något som passade både en själv och ens arbetsgivare.

Och jag pratar varken om att ha råd med dyra bilar eller kläder, jag vill ge folk chansen att jobba för brödfödan. Folk som idag kostar samhället pengar ska få chansen att tjäna sina egna pengar. Som de spenderar på inhemska eller utländska varor, oavsett ursprung går 25% till moms. Dessutom antäller både taiwanesiska som koreanska företag säljare och distrubörer i Sverige.

Ditt antagande att jag inte bryr mig om de där "andra" finner jag underligt. Jag uttryckte väldigt tydligt att jag vill så många som möjligt väl, vi är oense om vilken den bästa metoden är bara. Men men, du satte standarden, således tar jag mig friheten att göra ett litet antagande om din person. Efter att med möda lyckats läsa din grammatiskt förkastliga text fick jag känslan att du skrev ditt inlägg ur en lite väl subjektiv synvinkel. Är du möjligtvis en av dem som skulle lida om farbror staten drog inte lite på sina kära bidrag? Din skriftförmåga är tveklöst tveksam. Känner du att det skulle bli svårt att få råd med de där nya pjäxorna i ett mer presationsbaserat samhälle (vilket du verkar tro att alliansens politik skulle leda till)? Ta det då lugnt, med alliansens politik tjänar även de som försörjer sig på traditionellt ansett mindre krävande arbeten mer.

Just tah let you know..

Jag har inget större behov att fortsätta en politisk diskussion/debatt här på freeride, förra gången slutade det illa. Har du?

Mvh

Hugo
Roligt och bra skrivet. B-crew reprazent

Snödjup

Tillbaka
Topp