Goggles över eller under hjälmen?

Jibberisch sa:
riche_sthlm;

Ja, det där är en gammal bild på mej och mitt gäng. Dock är jag själv inte med, det var jag som tog bilden. Hade jag varit med, hade ni sett mina jeans med en stor gul-färgrand på bysbenens baksida. Fett. Äkta.
otroligt fina designbyxor det där :P

fördel med att ha under hjälmen är att goggle "bandet" inte töjs ut och förblir bra även när man kör utan hjälm!

stellan-is-on-fire sa:
Min fråga kvarstår:
Kan någon av er som skriver "under" i tråden, upplysa mej om fördelarna med att ha goggles under hjälmen.Hjälp mej. Det är fredag idag.
det ser coolare ut.
roflmfao.jpg

Felixx sa:
fördel med att ha under hjälmen är att goggle "bandet" inte töjs ut och förblir bra även när man kör utan hjälm!
orly753415.jpg

Har avverkat en del skidglasögon de senaste 10 åren - ingen töjning av bandet, alltid jätteskönt utanpå hjälmen.

Felixx;

Jag har alltid två par goggles, ett till backen och en till afterskiin. På afterskiin har jag mina "Yniq - MODEL FOUR ALL BLACK LIMITED-10".

stellan-is-on-fire sa:
* ska man dra upp gogglesarna i pannan får man också skjuta bak hela hjälmen
Frågan är varför man ska ta av gogglesena? Är man i backen vill man väl skydda ögonen från både sol och föremål samt när man äter så tar man väl ändå av sig hjälmen?

Jag kör med mina goggles under, va skeptisk först men nu är det en vana :P

Sen att gogglesbandet trillar ner, det betyder ju bara att man har dåligt spänt eller dåligt strap, finns ju tex dom strapsen med silicon på insidan som gör att det inte glider :)

linder sa:
stellan-is-on-fire sa:
Frågan är varför man ska ta av gogglesena? Är man i backen vill man väl skydda ögonen från både sol och föremål samt när man äter så tar man väl ändå av sig hjälmen?

Sen att gogglesbandet trillar ner, det betyder ju bara att man har dåligt spänt eller dåligt strap, finns ju tex dom strapsen med silicon på insidan som gör att det inte glider :)
du behöver inte börja gråta för att jag har upp gogglesarna ibland, trots att jag inte äter. det kan tex. vara i liften, och för det mesta är man på detta ställe ganska skonad från "föremål" (vad fan det nu ska vara för något? är ju inte direkt mycket insekter ute den tiden på året). jag vet inte hur du prioriterar åkning osv. när du är till fjälls, men jag har aldrig lyckats med att pricka in 100% soldagar under de åren jag varit upp till skidorder. du kanske har mer tur.

Vill man har goggles med silicon-strap får man dock köra MX-goggles för att hitta något snyggt (läs dragon DX, i det här fallet MDX), men tyvärr ser ju inte MX-goggles bra ut utan MX-hjälm, och ska jag köra med MX-hjälm kan jag ändå inte ha strapen under?

Inlägg: Jag tror inte nyckeltalet är 25år. Det är det precis just idag kanske, men i morgon kommer det vara 25 år och en dag. Det får i så fall bli "född efter 1986".

Såna här grejer tenderar nämligen att följa med när man bli äldre. De som är under 25 idag och kör med bandet under krukan kommer fortsätta göra det. När sen den nya generationen börjar köra med googlesen upp-och-ner kommer de dock inte hänga på -> då snackar vi en ny gräns som är klart högre än -86... :-)

stellan-is-on-fire sa:
linder sa:
stellan-is-on-fire sa:

du behöver inte börja gråta för att jag har upp gogglesarna ibland, trots att jag inte äter. det kan tex. vara i liften, och för det mesta är man på detta ställe ganska skonad från "föremål" (vad fan det nu ska vara för något? är ju inte direkt mycket insekter ute den tiden på året). jag vet inte hur du prioriterar åkning osv. när du är till fjälls, men jag har aldrig lyckats med att pricka in 100% soldagar under de åren jag varit upp till skidorder. du kanske har mer tur.

Vill man har goggles med silicon-strap får man dock köra MX-goggles för att hitta något snyggt (läs dragon DX, i det här fallet MDX), men tyvärr ser ju inte MX-goggles bra ut utan MX-hjälm, och ska jag köra med MX-hjälm kan jag ändå inte ha strapen under?
Föremål ja Jaaa...jag tar väl första bästa jag kan komma på...snö? Fäjs-sjått

Har inte sett någon över tretti åka med under.
Det har nog med mognad att göra,

Åldersdiskriminering ju!!! Är 17 och har alltid sen jag va två år och stod på skidor första gången haft googlarna utanpå!

stellan-is-on-fire sa:

Jag gråter inte, förstår bara inte vitsen med att ta upp dom så ögonen måste anstränga sig för att vänja sig vid dom igen.

Har varit i åre 2 säsonger så vet att det långt ifrån är 100% soldagar, däremot är jag tillräckligt smart för att veta att det finns andra linser än spegelglas.

Oakley har några straps med silicon... Sen går det ju köpa straps löst

Varför tar du upp dom? För att dom sitter dåligt eller för att du känner att dom är för täta så du måste få lite frisk luft på din hy? Eller har du någon annan fiffig anledning? :/

Senast ändrad:
körde utanpå tills förra året, sen testade jag att köra med innanför och föll för det direkt, så mkt skönare ;)

Varför tar du upp dom? För att dom sitter dåligt eller för att du känner att dom är för täta så du måste få lite frisk luft på din hy? Eller har du någon annan fiffig anledning? :/
för att det kan vara gött att inte ha ett par varma goggles tryckta mot ansiktet en hel dag. och i liften brujar de åka upp då och då för att undvika bajs-bränna.

Man "tar upp" sina goggles lite då och då därför att man vill skåda bergens fulla prakt med sina egna ögon. Lite som att Darth Vader ville få sin mask avtagen för att titta på Luke innan han dog. Detta gör man inte för att det är roligt, detta gör man därför att man förtjänar det.

Vidare, det är ibland nödvändigt att kunna placera tummen och pekfingret vid näsroten och i samband med denna rörelse skaka demonstrativt på huvudet. (Används med fördel för att till exempel illustrera hur jävla korkat det är att vara dansk och åka skidor samtidigt.) Detta är omöjligt att göra om man har gogglsen på sej. Om du måste krångla av dej hjälmen varje gång denna rörelse skall utföras, finns risken att tillfället passerat innan du är redo.

Det finns även andra tillfällen där det är ytterstfördelaktigt att kunna behålla hjälmen på men samtidigt lyfta upp sina goggles.

under såklart...
de sitter ju bättre på huvudet, om man nu måste skriva vad som är bra med det...
sen brukar iaf jag köra med det som jag tycker är snyggast...

eller brukar ni ha saker så fult som möjlogt...? :)

Varför hopålek-åkare har glasögonen under hjälmen (förutom att härma PROs'en) tror jag beror på att det är mer praktiskt om du bara använder hjälmen vid enstaka tillfällen.

ALPINBUTIK sa:
Livsfarligt att ha under.
Spännet på glasögonen tränger in i huvudet om du kraschar och slår bakhuvudet i.
Meningslöst att ha hjälm då
Det är konstaterat av läkare som utrett olyckor
Nja livsfarligt var till å ta i men mindre säkert blir det säkerligen

ALPINBUTIK sa:
Livsfarligt att ha under.
Spännet på glasögonen tränger in i huvudet om du kraschar och slår bakhuvudet i.
Meningslöst att ha hjälm då
Det är konstaterat av läkare som utrett olyckor
beror väl på om det finns nåt plastspänne på bandet eller inte......

Tillbaka
Topp