Goodha 181

JLundberg87

Medlem
Goodha 181
Hej!

Har funderat ett tag på att beställa ett par Goodha 181 skidor. Har sedan tidigare ett par K2 Fujative, som jag dock köpte lite i panik pga en kraschad 1080 förra säsongen.
Fujativen funkar ok till Jibb men är sugen på en lite hårdare skida som även går att ta med utanför pisten, där jag är lika mycket som i parken.

Min fråga är alltså: Har någon testat Goodha 181:an och kan avgöra om den funkar bra i parken (dvs, inte känns klumpig och så.) såväl som i pudret?

Jag är 184 lång och väger 75-80 kg.

Tacksam för svar!

Goodha 181
jag tror att de är väldigt mjuka haru kollat på K2 public enemy?

edit: najjs isåfall! :D jag vill gärna höra hur de är för har faktiskt tänkt på att inbeskaffa ett par själv men jag hörde nånstans att de var mjuka

Senast ändrad:
Goodha 181
Dom är inte alls mjuka vad jag hört, kan komma med mer konkret info när jag fått dom. (idag eller imorgon)

Goodha 181
Grejen är att public enemy är så j***a dyra, dessutom fula som stryk. Har också hört att Goodha ska vara hårda men vet inte säkert. Skulle vara najs med en recension sen då ;D

Goodha 181
Har fått dom nu och ska just montera dom. Inte speciellt mjuka, ligger någonstans mitt i spektrat. Känns riktigt gedigna och bra. (helsandwich=we like)

Ska jämföra flexet mot mina gamla Scott P3. Återkommer om ett tag.

Goodha 181
Jag har åkt på mina Goodha skidor ett par dar i Idre och Ramundberget. Dom är absolut inte mjuka, inte stenhårda heller men dom e vridstyva och det är väl en stor fördel. Funkar bra både i pisten och lite "BC" så mycket man nu kan åka det där. jag är 186 cm och väger 84 kg och upplevade dom absolut inte som för mjuka. Även sköna att åka baklänges med. Kan inte bidra med nån info om hur dom e i parken. Åkte inge park. Däremot vet jag att dom är sjukt lätta för denna typ av skida. Var ju lite på chans man köpte dom men jag är mycket nöjd. Nöjd är även min kompis som stått på skidor minst 40 dar om året de senaste 15 åren. han provkörde mina och blev glatt överraskad. Hoppas detta hjälpt dig något..

Goodha 181
PowJibber sa:
Grejen är att public enemy är så j***a dyra, dessutom fula som stryk. Har också hört att Goodha ska vara hårda men vet inte säkert. Skulle vara najs med en recension sen då ;D
du kan få PE för under 2800 kr på sport-conrad...d är inte så dyrt

jag ska fan köpa goodha nästa år verkar sjukt feta och dessutom är de grymt snygga....kan inte nån lägga upp en recension snart??

Goodha 181
Har monterat mina två par nu och klämt lite. 181:an är hårdare än fjolårets Scott P3 (184) och 191:an är lite mjukare men absolut inte mjuk. Ska åka på 191:an imorgon och droppa östra lite, återkommer med en utförlig recension efter dagen.

191:an har förövrigt årets "mesta" tail, inga problem att landa switch i pudret här inte. 181:ans tail är mycket mindre men högre än t ex 4frnt tnk etc.

Goodha 181
191:an har väl väldigt mycket gemensamt med Armadas Jp vs. Julien? Dimensionerna är ju slående lika, och Jp'n är ju en väldigt mjuk skida med högre tail än tip...

Goodha 181
Carled sa:
191:an har väl väldigt mycket gemensamt med Armadas Jp vs. Julien? Dimensionerna är ju slående lika, och Jp'n är ju en väldigt mjuk skida med högre tail än tip...
Stämmer bra det, de görs i samma fabrik. Nya 191orna är dock inte lika mjuka och aningens längre. (191 vs 188)

Goodha 181
Har nu åkt en hel dag på 181:an och har kommit fram till:
*Den är väldigt lätt och smidig, funkade alldeles utmärkt i parken.
*Den svänger på bra i pisten, bra mycket bättre sväng än på mina gamla Scott P3.
Har inte provat den i pudret än så länge iom att jag har 191:orna till det, men om längden inte är några problem så borde dom funka bra där med måtten 122-87-112 och en rejäl framspets. (ser ut som en Karma i formen, tip och tail.)
Enda minustecknet jag kan tänka mig än så länge kan vara att rena parkråttor kanske vill ha en "riktig" twintip. (Dvs med samma mått fram och bak och samma tail/tiphöjd).

Goodha 181
Och fortfarande gammal Armada skida... Tillverkas för övrigt av Atomic skulle jag tro. I och med att Armada tillverkas där.

//H

Senast ändrad:
Goodha 181
Hmm konstigt då jag har precis träffat Armadas agentur i Schweiz och han säger då att Atomic gör alla Armadas skidor. Fast vad vet han. Han har ju bara Agenturen för Armada här så det stämmer säkert det du säger att Pale gör Armadas skidor. Och att han säger att Goodha 191 och Armadas Jp vs. Julien är samma skida stämmer säkert inte heller då.

//H

Goodha 181
Välkommen ner då och följ med mig på Atomics fabrik nästa fredag då vi ska på säljmöte med Armada och på studiebesök på fabriken med efterföljande skidtest. Har en plats över så ;) Ska maila Martin på Armada och be han maila mig vart Armadas skidors görs då. Så kan ja lägga upp svaret här sen ;)

//H

Edit: Kanske så att Pales skidor görs av Atomic då?

Senast ändrad:
Goodha 181
Detta blev spännande, två stycken skidkrängare som båda har ganska bra bevisföring... NU börjar Hasse name-droppa, vad gör ALPINBUTIK nu?!

(NU RULLAR REDERIETS OUTRO IGÅNG, SÅ ATT SPÄNNINGEN ÖKAR...)

Goodha 181
inte otänkbart att Armada lägger ut skidtillverkning på flera fabriker. Har köpt billiga Head brädor från pale oxå. Salomon lägger ut tillverkning i Kina där oxå ett nytt Skidmärke som kommer att heta Zolo kommer att tillverkas. Lanseras nästa säsong. Pale gör sina flesta skidor som legotillverkning åt andra.
Som sagt har själv köpt in Armada från Pale

Goodha 181
Så här det nu då. Armadas billiga skidor görs av Pale. Dom dyrare görs av Atomic. Från och med nästa säsong så kommer alla skidor göras av Atomic förrutom hyrskidserien från Armada som består av 1 modell i tre längder. Goodha trodde Martin att Atomic fabriken tillverkar. Eller så hade dom sålt formarna till Pale. Han skall kolla upp det tills imorgon.

//H

Goodha 181
Sitter Atomicklistermärken på bl a fjolårets ANT som har samma mått som årets JP vs Julien som har samma mått som Goodha 191. Enda skillnaden jag hittat är att JvJ är 3cm kortare.

Goodha 181
Senast ändrad:
Goodha 181
Utter sa:
Har nu åkt en hel dag på 181:an och har kommit fram till:
*Den är väldigt lätt och smidig, funkade alldeles utmärkt i parken.
*Den svänger på bra i pisten, bra mycket bättre sväng än på mina gamla Scott P3.
Har inte provat den i pudret än så länge iom att jag har 191:orna till det, men om längden inte är några problem så borde dom funka bra där med måtten 122-87-112 och en rejäl framspets. (ser ut som en Karma i formen, tip och tail.)
Enda minustecknet jag kan tänka mig än så länge kan vara att rena parkråttor kanske vill ha en "riktig" twintip. (Dvs med samma mått fram och bak och samma tail/tiphöjd).
Har beställt Goodha 181 nu, så de kommer nog snart =) Hur är dina monterade? Jag tänkte sätta mina gamla Salomon S912 på dem, och ha typ Truecenter -2. Tror du det funkar?

Goodha 181
Fint där PowJibber.
Jag monterade mina ganska långt bak men kommer nog att ändra det snart. Truecenter -2 funkar säkert alldeles utmärkt till jibbing men jag skulle montera dom längre bak än så om dom ska användas utanför pisten. Tror jag monterade mina ca: 83-84cm från tailen.

Tillbaka
Topp