nya skidor?

e98ee

Medlem
nya skidor?
hallå, hur snabb är utvecklingen på skidor egentligen nu för tiden? hur ofta är det egentligen lönt att köpa nya (förutom det uppenbara svaret: så ofta som möjligt)

jag kör idag på ett par k2 hardside från 2013 (föregångaren till annex 98)

hur mycket har hänt i utvecklingen sedan dess? tar även tacksamt emot tips på skidor som kanske är bättre men med liknande egenskaper. Jag köpte dom på chans när conrad reade ut dom och är överlag nöjd. dom har ett grymt kantgrepp, även vid hårdare förhållanden, och plöjer snällt genom ojämnheter utan att gnälla. upplever dom som stabila skidor jag verkligen kan lita på, som blir bättre ju snabbare det går. 20 meter i radie känns rätt lagom.

nackdelen som jag upplever är att jag hade önskat lite mer "pop" ut ur svängarna utan att för den delen offra stabiliteten vid ojämnheter. utanför pisten funkar dom ok, flyter väl inte jättebra ovanpå pudret, men för sådana förhållanden har jag andra skidor. Dom används väl till ca 70% pist, 30% offpist

jag är 175 cm lång och ca 75 kg tung, så jag är ingen bjässe direkt.

oj, det blev fler frågor i ett...

tacksam för svar

Senast ändrad:
nya skidor?
Nordica enforcer är en riktigt fin skida med egenskaper liknande det du beskriver. Ett jäkla kantgrepp, stabila och trygga som fasen men med mycket energi och "schwung", eller pop, ur svängen. Riktigt fin rockerprofil i nosen höjer upp dig och de lär funka även när det dumpat ordentligt. strax under 20m radie i 185 längden, något kortare i 177.

Völkl 90eight är också en sjysst skida, om än mer pistorienterad och något snällare, men den är också trygg och fin med riktigt vasst kantgrepp och bra med energi. Inte riktigt lika vridstyv nos som hos enforcern, vilket gör den lite mer lättstyrd på knöligt underlag.

Två olika skidor med lite liknande egenskaper. Enforcern vill ha mer fart, 90eight är väl lite mer cruisig och vassare i pisten. I segmentet du pratar om finns hur mycket skidor som helst med olika egenskaper. Blizzard bonafide, extrem project 100, völkl mantra, dps wailer 99, k2 pinnacle 95, salomon q98 etc etc. Hur som haver tror jag att de skidorna jag nämnt här ovan kan passa herrn, men vill även slå ett slag för nya project 100 som kommer nästa år. En riktig pangskida som har allt man vill ha och lite till.

nya skidor?
tack för tipset,

på min radar just nu finns

* Nordica enforcer
* Blizzard bonafide
* extrem project 100
* völkl mantra (men är tveksam till en full rocker profil, vill verkligen inte tappa pist-prestanda)

MEN, Är det motiverat för mig att byta skidor överhuvud taget ? hur står sig mina gamla k2 hardside i konkurensen med dessa ? främst är det kantgrepp på hårt underlag och stabilitet i uppkört pist jag inte vill offra .

nya skidor?
e98ee sa:
tack för tipset,

på min radar just nu finns

* Nordica enforcer
* Blizzard bonafide
* extrem project 100
* völkl mantra (men är tveksam till en full rocker profil, vill verkligen inte tappa pist-prestanda)

MEN, Är det motiverat för mig att byta skidor överhuvud taget ? hur står sig mina gamla k2 hardside i konkurensen med dessa ? främst är det kantgrepp på hårt underlag och stabilitet i uppkört pist jag inte vill offra .
Kan du inte den internationellt accepterade formeln för det perfekta antalet skidor? N+1, där "N" är antalet skidor man har i dagsläget. Går även att applicera på andra prylar så som cyklar och liknande.

Åter till ämnet, 90eight är en mycket piggare skida med vassare isgrepp än mantran. Skulle faktiskt vilja hävda att 90eight skulle kunna vara en modernare ersättare till mantran.

Enforcer och project 100 är två riktigt pigga skidor med mycket pop, där p100 är den mer lekfulla av dom. Bonafide är en riktigt fin skida som gillar mycket fart och skärande svängar model större, och håller sig gärna til sin egen radie. Den har fått en betydligt mer vridstyv nos med kolfiberilägg vilket gör den mer benägen att spåra och vilja styra själv i knölig snö men ger fantastiskt isgrepp.

Tillbaka
Topp