GoPro/Contour + Ipad = sant?

Clockwork

Medlem
Hallå alla snönördar! :)

Behöver köpa en ny dator snart, och det visar sig att en Ipad skulle uppfylla mina behov ganska bra. Jag har dock lite funderingar kring hanterandet av video i Ipaden.

Jag ska säsonga kommande vinter och planerar då att försöka införskaffa en GoPro/Contour/liknande hjälmkamera (om ekonomin håller...) och om jag nu köper en Ipad så kommer jag förmodligen ha med den. Är det någon som äger en Ipad och GoPro/Contour/etc och kan svara på hur det funkar att importera HD-film till Ipaden? Vore även schysst om man kan redigera/fixa med filmen när den väl i importerad i typ Imovie.

Har googlat runt lite på detta ämne men får upp tvetydliga påståenden. Så som sagt: om någon har erfarenhet av hur detta funkar vore det awesome om ni kunde dela med er erfarenheter!

Tack för mig :)

Borde väl funka precis som med alla andra filmer. Konvertera den till mp4 eller .mov och dra in den i iTunes och sedan synka med paddan. De säger ju att HD ska funka fint på den.

GOS sa:
Borde väl funka precis som med alla andra filmer. Konvertera den till mp4 eller .mov och dra in den i iTunes och sedan synka med paddan. De säger ju att HD ska funka fint på den.
Om man nu väljer ipad istället för dator funkar inte din teori. har för mej att det finns en SD hub till paddan men den kanske bara är för bilder?

Felixus sa:
GOS sa:
Om man nu väljer ipad istället för dator funkar inte din teori. har för mej att det finns en SD hub till paddan men den kanske bara är för bilder?
En iPad istället för dator går väl inte överhuvudtaget? PC Free kommer iofs i iOS 5, men för att få in sånt man filmat själv måste man ju oavsett konvertera och sedan synka med iTunes/iCloud.

Senast ändrad:
GOS sa:
Grejen är att jag då bara skulle ha Ipaden med mig, dvs skita i dator helt och hållet. Apple säljer en camera connection kit, med adaptrar för USB/SD-kort som gör att man kan importera kameramaterial direkt till Ipaden.

Kommer förmodligen ta evigheter att göra nått på den glorifierade ipoden. Den har ju sämre prestanda än vad en pc för 3000:- har, och jag personligen skulle inte vilja syssla med redigering på en slö dator. Men det är ju bara jag.

Contour filmar i .mov så ingen konvertering behövs där. Men vad skulle man lyckas åstadkomma med en Ipad i redigeringsväg? Klarar den ens av att köra ett redigeringsprogram?

Jag tror tyvärr inte att det går, lägg pengarna på en vettig dator istället.

Utter sa:
Kommer förmodligen ta evigheter att göra nått på den glorifierade ipoden. Den har ju sämre prestanda än vad en pc för 3000:- har, och jag personligen skulle inte vilja syssla med redigering på en slö dator. Men det är ju bara jag.
Känns inte som att du har någon koll alls om det du snackar om. Man har testat att köra HD-klipp på en ipad 2 och den bästa macbook pro... Ipad 2 var snabbare. OCh jag kan garantera att det inte var segt på min macbook eller ipad 2!

jonathan-b sa:
Utter sa:
Känns inte som att du har någon koll alls om det du snackar om. Man har testat att köra HD-klipp på en ipad 2 och den bästa macbook pro... Ipad 2 var snabbare. OCh jag kan garantera att det inte var segt på min macbook eller ipad 2!
Men att redigera på en ipad? Går det?

Läste på apples hemsida.
- Inte i närheten av nog med minne för redigering
- För slö processor för redigering
-Video stöds bara upp till 720p/30fps

Ram eller grafikkort skriver de inte ens något om (men med tanke på videostödet är det nog inget att hurra för). Tvivlar också starkt på att hårddisken (?) med sitt mycket begränsade minne är tillräckligt snabbt för redigering.

iPad är säkert bra till mycket, redigering är inte en av sakerna.

jonathan-b sa:
Utter sa:
Känns som att du har noll koll. Hårdvaran i en iPad är kass, det är fakta. Kass hårdvara och videoredigering är inte direkt en match made in heaven.
1ghz dualcore
512 MB DDR2 ram
PowerVR SGX543MP2 dual-core GPU (i princip samma grafikkrets som i Samsung galaxy S men i dual core-utförande. Kan tilläggas att denna sitter i Psp2 men i quad core-utförande...)

Apple-fanboys är precis som religösa fanatiker, blundar och sjunger "lalalala" när fakta presenteras.

Jämför t ex med dessa två billiga (kassa) datorerna:
1
2

Henk021 sa:
nog inga problem att redigera med ipaden iPad vs Macbook pro
"The trick is iMovie on Macs is crappy software, it re-encodes everything that you "import" into it, and probably never does a "copy-paste" type of edit. Meaning it does not simply take the recorded h264 in mp4 container and copy-store the data in separate videos if you cut/join parts."

Anledningen till att jag är intresserad av en Ipad in the first place är just hur casual "dator"användandet blir. Tro mig, jag är på intet sätt en mac-fag (äger inga appleprodukter sedan min Ipod mini som bara gick sönder), men just smidigheten när man använder en Ipad, och hur lätt det bara är att sätta sig på altanen etc med den är smått imponerande enligt mig. Ett fysiskt tangentbord behöver jag inte, det behöver man nästan bara om man ska plugga/arbeta. Ska ha den till casual användning, underhållning etc. Då blir det svårt att rättfärdiga att köpa en laptop som kommer bli dubbelt så dyr.

Som Henk021 säger så finns Imovie till Ipad, alltså Apples egna videoredigeringsprogram. Nu är jag knappast ute efter ett sjukt kraftfullt program, allt jag behöver är lite enkla och schyssta features för att klippa ihop GoPro/Contour-materialet till en skidfilm.

Så mina behov är inte speciellt avancerade. Hårdvaru-specs betyder inte ett skit för mig såvida effekten inte drar ner användarvänligheten på ett drastiskt sätt. Vill inte att det ska bli en fanboydiskussion á la PC vs Mac här nu.

Fortfarande ingen med erfarenhet av GoPro/Contour-Ipad-kombinationen? :) Att Contour filmar i .mov som Jarle säger är ju en klar fördel för den kameran iaf...

Clockwork sa:
Anledningen till att jag är intresserad av en Ipad in the first place är just hur casual "dator"användandet blir. Tro mig, jag är på intet sätt en mac-fag (äger inga appleprodukter sedan min Ipod mini som bara gick sönder), men just smidigheten när man använder en Ipad, och hur lätt det bara är att sätta sig på altanen etc med den är smått imponerande enligt mig. Ett fysiskt tangentbord behöver jag inte, det behöver man nästan bara om man ska plugga/arbeta. Ska ha den till casual användning, underhållning etc. Då blir det svårt att rättfärdiga att köpa en laptop som kommer bli dubbelt så dyr.

Som Henk021 säger så finns Imovie till Ipad, alltså Apples egna videoredigeringsprogram. Nu är jag knappast ute efter ett sjukt kraftfullt program, allt jag behöver är lite enkla och schyssta features för att klippa ihop GoPro/Contour-materialet till en skidfilm.

Så mina behov är inte speciellt avancerade. Hårdvaru-specs betyder inte ett skit för mig såvida effekten inte drar ner användarvänligheten på ett drastiskt sätt. Vill inte att det ska bli en fanboydiskussion á la PC vs Mac här nu.

Fortfarande ingen med erfarenhet av GoPro/Contour-Ipad-kombinationen? :) Att Contour filmar i .mov som Jarle säger är ju en klar fördel för den kameran iaf...
Dubbelt så dyrt med en laptop? En Ipad är bra mycket dyrare än en laptop med liknande prestanda.

Roof sa:
Dubbelt så dyrt med en laptop? En Ipad är bra mycket dyrare än en laptop med liknande prestanda.
men du kan inte jämföra den med en dator, operativsystem på en ipad är så litet.
det ger bra mer prestanda (i användar känslan), det går sjukt fort på den.
visst om man ska jämföra specsen så ja kan man säkert få ngt bättre till samma pris, men första paddan kan man för ca. 3000kr och den nya ca. 4500 (är det minsta modellerna med endast wifi) och sen kan man inte glömma
användarvänligheten är ngt sjukt bra.

så om du bara vill ha något skit lätt, inte top of the line grejer så kan du nog klara dig på bara en padda.

MVH rocknerpr

rocknerPR sa:
Roof sa:
men du kan inte jämföra den med en dator, operativsystem på en ipad är så litet.
det ger bra mer prestanda (i användar känslan), det går sjukt fort på den.
visst om man ska jämföra specsen så ja kan man säkert få ngt bättre till samma pris, men första paddan kan man för ca. 3000kr och den nya ca. 4500 (är det minsta modellerna med endast wifi) och sen kan man inte glömma
användarvänligheten är ngt sjukt bra.

så om du bara vill ha något skit lätt, inte top of the line grejer så kan du nog klara dig på bara en padda.

MVH rocknerpr
Lite OT då det inte intresserar Clockwork men borde man inte kunna installera iPad OS på en laptop för att få en helt löjlig snabb laptop? Apples andra OS fungerar ju att göra det med men jag har dålig koll på den där paddan

Roof sa:
Men det handlar ju inte bara om ren prestanda. Som jag sa så spelar hårvaruspecs ingen roll för mig så länge allt fungerar som det ska. Jag kan väldigt mycket om datorer och framförallt hårdvara, och vet att man inte behöver den snabbaste processorn/GPUn/övriga komponenter för att fixa en bra användarupplevelse.

jarle sa:
Lite OT då det inte intresserar Clockwork men borde man inte kunna installera iPad OS på en laptop för att få en helt löjlig snabb laptop? Apples andra OS fungerar ju att göra det med men jag har dålig koll på den där paddan
Det är för omständigt tyvärr. Vill kunna använda den direkt, utan en massa trassel.

Utifrån det du har skrivit så ser en MacBook Air ut att passa dina behov helt perfekt. Problemet är ju att dem är så sjukt dyra. För att köpa en sån behöver man ha en del pengar över. Jag tror nog ändå, att om det är användarvänlighet du söker, med möjlighet att redigera video, köp den billigaste MacBooken. Vänta dock tills i september då Mac OS X Lion kommer. Då kommer du känna att det är bara att sätta sig med den lite varsomhelst. MacBooken har dessutom längre batteritid än paddan.

Men annars finns det ju även massa små netbooks som kanske kan vara intressanta, de är ju ännu billigare.

Jag håller med dig om att smidigheten hos iPaden är underbar. Men tror ändå att du kommer ha mer behållning av en riktig dator, även vid "casual use". Oavsett vad du gör, köp ingen äppleprodukt innan Lion, iOS 5 och iCloud kommer.

GOS sa:
Utifrån det du har skrivit så ser en MacBook Air ut att passa dina behov helt perfekt. Problemet är ju att dem är så sjukt dyra. För att köpa en sån behöver man ha en del pengar över. Jag tror nog ändå, att om det är användarvänlighet du söker, med möjlighet att redigera video, köp den billigaste MacBooken. Vänta dock tills i september då Mac OS X Lion kommer. Då kommer du känna att det är bara att sätta sig med den lite varsomhelst. MacBooken har dessutom längre batteritid än paddan.

Men annars finns det ju även massa små netbooks som kanske kan vara intressanta, de är ju ännu billigare.

Jag håller med dig om att smidigheten hos iPaden är underbar. Men tror ändå att du kommer ha mer behållning av en riktig dator, även vid "casual use". Oavsett vad du gör, köp ingen äppleprodukt innan Lion, iOS 5 och iCloud kommer.
Tack för din input :) Har funderat på att köpa en Air, men tror att det får vänta till nästa år då jag tror att jag ska börja plugga. Kommer behöva spara alla slantar jag kan få tills den kommande säsongen. Känner att jag kan lägga kanske 5000 kr nu på en "dator" och då passar en Ipad bättre. Sen så kommer ju uppdateringarna rullas ut när de väl kommer, så även om jag köper en Ipad idag så kommer jag kunna uppdatera den sen!

Angående netbooks så känner jag att det är dags att pröva steget till mac-världen. Tror jag kan ha nytta av det, speciellt när det kommer till musik/filmredigering :)

Senast ändrad:
Clockwork sa:
GOS sa:

Tack för din input :) Har funderat på att köpa en Air, men tror att det får vänta till nästa år då jag tror att jag ska börja plugga. Kommer behöva spara alla slantar jag kan få tills den kommande säsongen. Känner att jag kan lägga kanske 5000 kr nu på en "dator" och då passar en Ipad bättre. Sen så kommer ju uppdateringarna rullas ut när de väl kommer, så även om jag köper en Ipad idag så kommer jag kunna uppdatera den sen!

Angående netbooks så känner jag att det är dags att pröva steget till mac-världen. Tror jag kan ha nytta av det, speciellt när det kommer till musik/filmredigering :)
Du behöver inte vänta till september, alla som köper en ny mac nu får lion gratis när det släpps!

Jag är verkligen ingen macofil även jag är ägare av både macbook pro, ipod, iphone4 och ipad2.
Gillar verkligen Apple's prylar men vet givetvis att man kan få mycket mer för pengarna om man struntar i äpplet...

Fick en ipad 2 av min arbetsgivare förra veckan och har mycket snabbt insett begränsningarna. Det är definitivt inte ett substitut för en riktig dator. Kan inte göra mycket vettigt på den. Har redan varit på väg att använda den som frisbee och skicka den i närmsta bäck pga av den inte har stöd för flash, kan inte spela spela upp 1080p film, varken spotify eller skype har anpassade appar osv. Listan på brister är sjukt lång även om det är en trevlig liten film, surf och spelmanick. Passar dock mina jobbsyftet helt ok med anteckningar, ha prislistor i och använda vår linsapp för presentationer.

tror det skiter sig med redigeringen. men köper du en countour hd 1080 gps så kan du se det kameran filmar direkt på ipaden via bluetooth. samt fixa ljusinställningar och radera onödiga klipp

Nu har jag bara testat detta på en Ipad 1, och iMovie stöds ju inte till den. Men med Camera Connection Kit går det alldeles utmärkt att importera bilder och filmer direkt i iPaden direkt från GoPron. Men problemet är ju att om du köper den billigaste ipaden på 16GB så kommer du fylla den ganska så snabbt. Sen kanske du vill ha lite musik och filmer och några appar och stora spel i den och då vare inte mycket plats kvar.
Jag tvekar inte en sekund på att iPad 2 kommer klara av den enkla redigeringen du är ute efter, men utrymmet kan du få problem med. Sen bör du ju filma i 720p då också för att den inte ska säcka ihop. Som det ser ut i dagsläget kommer du ju också att behöva en dator för att flytta över allt du importerar i iPaden om du vill lagra dom någonstans, samma sak med dina färdiga edits ur iMovie.. Men det kanske iCloud kirrar när det drar igång.

Hittade detta på contour forumet ;)

To the best of our knowledge (which is admittedly somewhat limited) you cannot edit any movies in iMovie that were imported onto an iPad using the camera connection kit. I've found threads where people have tried (and failed) to do this using movies taken from Canon DSLR's.

Movies from Contour do work in the desktop version of iMovie, but I know that's not what you all are discussing here.

I hope that sheds a bit of light on the matter (albeit not the answer you were looking for).

jonathan

Contour forumtråd

iMovie till iPad är ju ganska nytt så väntar man ett tag så kommer nog stöd för fler kameror i framtiden.

Senast ändrad:
Henk021 sa:
Hittade detta på contour forumet ;)

To the best of our knowledge (which is admittedly somewhat limited) you cannot edit any movies in iMovie that were imported onto an iPad using the camera connection kit. I've found threads where people have tried (and failed) to do this using movies taken from Canon DSLR's.

Movies from Contour do work in the desktop version of iMovie, but I know that's not what you all are discussing here.

I hope that sheds a bit of light on the matter (albeit not the answer you were looking for).

jonathan

Contour forumtråd

iMovie till iPad är ju ganska nytt så väntar man ett tag så kommer nog stöd för fler kameror i framtiden.
Smart att kolla forumet! Hittade några intressanta trådar i ämnet i GoPro's forum!
http://goprouser.freeforums.org/gopro-hero-smartphone-via-t2242.html
http://www.ipadforums.net/ipad-2-forum/21697-work-around-getting-imovies-see-all-your-movies.html

Verkar ju vara liknande problem, att iMovie helt enkelt inte stödjer formatet.
Känns ju som en rätt fet miss av Apple att göra en redigeringsapp som inte stödjer helt vanliga format. Sen är ju i och för sig H.264 rätt tungt att redigera, brukar alltid konvertera om mina innan jag importerar i Final Cut eller iMovie.. Hårdvarumässigt tror jag inte iPad2 har några problem, så fort dom får ordning på mjukvaran. Det är ju ändå en jävligt snabb processor trots sin låga klockfrekvens. Folk stirrar sig alltid blinda på siffror :P

SNDVLL sa:
Hårdvarumässigt tror jag inte iPad2 har några problem, så fort dom får ordning på mjukvaran. Det är ju ändå en jävligt snabb processor trots sin låga klockfrekvens. Folk stirrar sig alltid blinda på siffror :P
Apple själva skriver på hemsidan att den inte klarar av att spela upp något tyngre än 720p/30 fps så hur i hela friden skulle den orka med att redigera något i samma kvalité eller högre?

Jarle sa:
SNDVLL sa:
Hårdvarumässigt tror jag inte iPad2 har några problem, så fort dom får ordning på mjukvaran. Det är ju ändå en jävligt snabb processor trots sin låga klockfrekvens. Folk stirrar sig alltid blinda på siffror :P
Apple själva skriver på hemsidan att den inte klarar av att spela upp något tyngre än 720p/30 fps så hur i hela friden skulle den orka med att redigera något i samma kvalité eller högre?
Men det är ju ett amerikanskt företag. Dom skriver ju sådär för att folk inte ska whina och stämma dom om det laggar lite.
"Caution, content is hot".

Plus att det fortfarande är begränsat i mjukvaran..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp