Gör en story!

Svalan

Ny medlem
Gör en story!
Nu har man väntat bra länge på att snön ska komma och att säsongen ska börja. Man riktigt känner hur abstinensen ökar. Därför brukar jag googla på skidfilmer för att stilla suget. Helt plötsligt så hittade jag en sida med flera stycken skitgrymma gamla skidfilmer. Ja, åkningen kanske inte är så superfet direkt. Men plötsligt insåg jag hur platta många av dagens skidfilmer är. Alla är i princip likadana och musiken är densamma. Fan kolla här: http://www.ollerimfors.se/film.htm och tänk att det såg ut så här en gång i tiden. Vitbalansen är väl kanske inte den bästa, men vem fan hade inte velat ha en j-la symfoniorkester som pumpar bakom en i backen. Speciellt filmen Lapplandia om man scrollar ner är fett pampig!

Jag ville bara slå ett slag för lite fler mer udda skidfilmer, och kanske finns det lite att hämta här. Kolla in dessa och ta det som en lektion, fast kanske inte i skidåkning. Gör en story! Gör en liten dokumentär! Tänk vilken film det skulle kunna bli med dagens åkare och en bra story!

Gör en story!
Gör en story!
Jordan Manleys verkar vara en som fattat galoppen. Kanske är lösningen att ta in en riktig filmregissör. Men jag skulle vilja ha specialskriven musik, precis som i feta Hollywoodproduktioner. Pukor och fioler!!! Inget mesigt litet indieband med fjuniga mustascher, det finns det ju så gott om. Och sedan är det ju så skönt att höra en röst också. Tack för tipsen! Kvällen är räddad.

Gör en story!
Haha… Gillar tänket.

En del av problemet bör ju vara att fokus ligger på åkarna och inte produktionen. Vilket i förlängningen innebär att sponsorer kommer före storyn.

Gör en story!
MartyMcFly sa:
Haha… Gillar tänket.

En del av problemet bör ju vara att fokus ligger på åkarna och inte produktionen. Vilket i förlängningen innebär att sponsorer kommer före storyn.
Det är ganska förståligt, utan sponsorerna hade ju inte filmen blivit av. Det är ju inte direkt som i storfilmer där de som skjuter in pengar kan tjäna rätt ordentliga pengar på filmen i slutändan. För liten marknad för det.

Håller med om att Nimbus är sjukt bra. Det är nog de filmerna jag njuter mest av att se.

Gör en story!
Helt rätt! Det är väl samma problem med Hollywoodrullar. I bland ligger fokus på skådespelarna i stället för på produktionen och helheten. Jag såg förresten att den av de där gamla filmerna hade en budget på 100 000 kr, år 1935!!! Efter att ha kollat med en prisomräknare på nätet motsvarar det drygt 2,8 miljoner kr för en 10-minutersfilm. Det är ju hyfsad budget. Jag har jobbat på några svenska långfilmer och 10 miljoner för en svensk långfilm i dag är inget ovanligt.

En film ska ju ha ett händelseförlopp, en story som driver filmen framåt. Både spelfilm och dokumentärer har det. Men många som gör skidfilm tror att det räcker att gå ut och filma lite och sedan klippa ihop det med lite musik. Kan inte någon göra en film med en story, typ en dokumentär med ett tydligt mål, o sen får det ju gärna vara specialskriven musik till, alltså gjort till filmen så att det passar hopp och allt annat. Vad sägs?

Gör en story!
Jag vet inte vad det är, men kolla in hela slutet på filmen Lapplandia. När de viker av i klippet efter Apelsinklyftan vid typ 8.20 får jag gåshud! Det är så jävla vackert och opretensiöst. Eller oförstört snarare, eller oskyldigt. Kanske är det musiken?

Gör en story!
Respect är lite åt det hållet och nimbus en route.. Iaf för att vara skidfilmer

Senast ändrad:
Gör en story!
Måste både hålla med och inte;

De gamla skidfilmerna va riktigt kul att titta på, dels för att man ser hur sporten gått framåt och framförallt varifrån den kom, vart den en gång varit. Alltid lika kul oavsett vad det handlar om (och kanske lite roligare när det handlar om just skidåkning)

Vad gäller handling och inte handling, så är jag lite kluven. Vad är det för story vi letar efter? dokumentär-stuket kan jag absolut köpa, tittar man på snöbräde - dokumentären "First Descent", så diggade jag det konceptet stenhårt. Men en handlinga al'a spel-/hollywoodfilm? Riskerar det inte att bli lite åt porrfilmshållet då? Jag är inte helt säker på att jag skulle digga en porrfilm för att det finns en bra handling (hollywood skriven) med i bilden. (Fanns det inte en tråd en gång i tiden som jämförde skidfilm med porrfilm?)

Att det inte existerar kan bero på ett gäng olika anledningar antar jag, en av är möjligen att ingen av de bättre/bra manusförfattarna ägnar sig åt att skriva handling åt porr? (av flera olika anledningar antar jag) Skulle de göra det för skidfilmer? Tja, kanske? Men problem nummer två skulle då vara skådespelarna? Finns det bra skådespelare som kan åka skidor? Är de skidåkare som platsar i skidfilmer tillräckligt bra skådespelare? Blir det trovärdigt med en mix? Finns det en målgrupp?

(Ja, jag inser att liknelsen inte är helt stabil, på grund av de olika "innehållen" etc etc ect. Men ha lite överseende och låt det illustrera mitt budskap)

Personligen gillar jag att dra på en skidfilm, där människor t.ex. åker puder till skönmusik och detta utan att vara beroende av att förstå/följt med i en handling.

Senast ändrad:
Gör en story!
Jarle sa:
MartyMcFly sa:
Haha… Gillar tänket.

Det är ganska förståligt, utan sponsorerna hade ju inte filmen blivit av. Det är ju inte direkt som i storfilmer där de som skjuter in pengar kan tjäna rätt ordentliga pengar på filmen i slutändan. För liten marknad för det.

Håller med om att Nimbus är sjukt bra. Det är nog de filmerna jag njuter mest av att se.
Tror nog inte att problemet är "för liten marknad", utan snarare en outvecklad marknad. Marknaden omsätter ju miljarder, men är ändå totalt generisk. Man säljer skidor (produkter) på (i princip) skidbilder.

Gör en story!
Jibberisch sa:
Måste både hålla med och inte;

De gamla skidfilmerna va riktigt kul att titta på, dels för att man ser hur sporten gått framåt och framförallt varifrån den kom, vart den en gång varit. Alltid lika kul oavsett vad det handlar om (och kanske lite roligare när det handlar om just skidåkning)

Vad gäller handling och inte handling, så är jag lite kluven. Vad är det för story vi letar efter? dokumentär-stuket kan jag absolut köpa, tittar man på snöbräde - dokumentären "First Descent", så diggade jag det konceptet stenhårt. Men en handlinga al'a spel-/hollywoodfilm? Riskerar det inte att bli lite åt porrfilmshållet då? Jag är inte helt säker på att jag skulle digga en porrfilm för att det finns en bra handling (hollywood skriven) med i bilden. (Fanns det inte en tråd en gång i tiden som jämförde skidfilm med porrfilm?)

Att det inte existerar kan bero på ett gäng olika anledningar antar jag, en av är möjligen att ingen av de bättre/bra manusförfattarna ägnar sig åt att skriva handling åt porr? (av flera olika anledningar antar jag) Skulle de göra det för skidfilmer? Tja, kanske? Men problem nummer två skulle då vara skådespelarna? Finns det bra skådespelare som kan åka skidor? Är de skidåkare som platsar i skidfilmer tillräckligt bra skådespelare? Blir det trovärdigt med en mix? Finns det en målgrupp?

(Ja, jag inser att liknelsen inte är helt stabil, på grund av de olika "innehållen" etc etc ect. Men ha lite överseende och låt det illustrera mitt budskap)

Personligen gillar jag att dra på en skidfilm, där människor t.ex. åker puder till skönmusik och detta utan att vara beroende av att förstå/följt med i en handling.
Ganska säker på att vi alla vill se stämningsfull skidåkning. Kanske beror på att jag fått i mig lite fredagsvin, men tycker att jämförelsen med porr är ganska bra. För det är ju skidporr som oftast produceras, 30% park och 70% offpist, eller vice versa. Lite rock till offpisten, och hip-hop till parken. Ganska förutsägbart, och tyvärr tråkigt i långa loppet. Som varken positionerar sponsorer eller filmproducenter i det stora hela.

Nimbus är ju ett bra exempel på hur man kan göra det annorlunda, för det är ju de som bestämmer, inte sponsorerna. Och på så sätt blir det lite själ och känsla i det hela.

Tillbaka
Topp