Grammatik på Freeride - eller brist på sådan...

dr-telemark

Aktiv medlem
Ska det vara så djävla svårt att skilja på de och dem? Skärp ni!
Det är inte svårare än att skilja på jag och mig, du och dig eller vi och oss...

Tycker dig inte att det är drygt att läsa när mig har bytt orden? Dig kanske inte bryr du men mig tycker att det stör läsningen. Det spelar alltså roll för jag även om det inte bekymrar du. Mig tror faktiskt att oss är många som stör vi på ni som inte kan skilja på nominativ och objekt. Kan inte er visa vi lite hänsyn och lära ni?

Senast ändrad:
Jag tänkte först påpeka att du skrivit "Skärp ni!" istället för "Skärp er!"... sen skrattade jag lite. :rolleyes:

Försökte komma på något kreativt sätt att uttrycka mitt medhåll men less is more - kan bara hålla med. Dessutom får folk gärna lära sig att stava.

Detta har varit uppe förut. Mer än en gång. Och jag tror resultatet kommer att bli detsamma. Nu som då. Alltså, jag är för lite grammatik här och där. Stycken och annat bjäffs men det är ett forum på internet. Och ja, ja visst man tjänar på att föra fram sina åsikter på ett strukturerat vis.

Men forum är forum. Talspråk är talspråk.

Tycker ditt stycke ovan funkade förvånansvärt bra att läsa. Och vidhåller att skillnaden på "de" och "dem" inte är lika jobbig som "jag" och "mig".

Allting är relativt. På internet dubbelt så.

Edit:
Ja, tolerans mot stavning har det blitt lite si och så med på gamla dar. Tyvärr.

I övrigt anser jag det vara mottagaren av kommunikationen som sätter nivån. I somliga lägen kanske det är bra att anpassa budskapet efter målgruppen?

Senast ändrad:
Det kanske inte framgick att mitt inlägg var ironiskt. Eller möjligen lite åt det satiriska hållet...
Jag håller till på en del olika fora men Freeride sticker verkligen ut ur mängden vad gäller användarnas genomsnittliga språknivå. Måhända hänger det ihop med åldersfördelningen...

Ska vi anpassa språk och innehåll efter mottagaren blir det som P3 nyheter. Helt meningslöst att lyssna på...
:rolleyes:

Senast ändrad:
Nej, kopplade faktiskt inte ironin. Är nivån på språket okej? Eller är det inte okej? Inlägget där du belyser de språkliga problemen var jag med på att du skämtade till (credd), men ditt budskap var också ironiskt?

Eeeerrr.

Angående p3-nyheter, så har de väl gjort just det. Anpassat sig efter en sorts målgrupp? Att du inte tillhör den målgruppen är inte mycket att gnälla på.

Förutom Com hem. Som tvingat sig till en målgrupp.

Senast ändrad:
Skulle behövas en "älskar"-knapp här på forumet. Blir otroligt glad när jag ser att iaf viss del av befolkningen fortfarande tycker att svenska språket är värt att vårda. Tyvärr verkar det som att skolan totalt slutat undervisa grammatik :(

Jibberisch sa:
Nej, kopplade faktiskt inte ironin. Är nivån på språket okej? Eller är det inte okej? Inlägget där du belyser de språkliga problemen var jag med på att du skämtade till (credd), men ditt budskap var också ironiskt?

Eeeerrr.

Angående p3-nyheter, så har de väl gjort just det. Anpassat sig efter en sorts målgrupp? Att du inte tillhör den målgruppen är inte mycket att gnälla på.

Förutom Com hem. Som tvingat sig till en målgrupp.
Haha. Du får grunna vidare på vad jag menar ;-)

Vad gäller p3 så är problemet att man har dragit det för långt. Först byter man alla pojke, flick man och kvinna mot kille och tjej, sedan skalar man bort så mycket av själva nyheten att det som blir kvar har ungefär samma nyhetsvärde som Aftonbladets löpsedlar. Bara för att man är ung betyder det faktiskt inte att man är ointelligent. Det som stör mig är att man undervärderar sin publik och därmed stöter bort en del. Varför inte ge de unga en seriös nyhetsskildring men med lite mer fokus på de nyheter som känns extra aktuella för den yngre publiken?

Jag kommer osökt att tänka på Barnjournalen som jag växte upp med. Där gick man in rätt detaljerat på nyheterna men på ett begripligt sätt. P3 förenklar så det blir obegripligt.
Det är lika dumt som folk som pratar babyspråk med barn som både lärt sig gå och prata. Om det inte är babyspråk man vill att de ska lära sig så är det inte babyspråk man ska prata med dem.

Äh, nu blev det seriöst.

Åter till sarkasmen gott folk!!!

Mig ser problemet. Stäng av datorn och läs en bok! (Ja, en sån av papper)

Tillbaka
Topp