Gripwalk sulor i alpinbindning?

Tja köpte ett par Dalbello lupo ti. Dom kommer med gripwalk-sula som är ca 1mm högre än alpinsulan i hälen. Går att spänna fast dem i bindningarna men "dildon" på häldelen åker inte lika långt upp. Spelar Det nån roll? Har köpt med alpinsulor men tänkte lämna tillbaka dem om jag inte måste byta.

Bindningarna är förövrigt ett par marker jester med ställbar tå och glidplatta. Vet dock inte hur högt jag ska ställa tån?

Senast ändrad:
har testkört den kombon, för mig funkar det, men den tådel jag testade gick ej höja till perfektion. dvs. det spände lite.

Du kommer hållas fast i bindningen, men elasticiteten i häldelen minskar lite. Problemet är snarare åt andra hållet, tådelens funktion när du pressar in en gummisula som är lite för tjock kommer kompromissas, framförallt går det inte garantera att den löser ut vid samma krafter varje gång beroende på exakt hur sulan satt sig från gång till gång. I slutändan är det helt enkelt en fråga om hur rädd du är om dina knän.

Kolla standard på bindning och pjäxa. Markers tekniska manual går att hitta på Google. Där står det vilka bindnigar som funkar med vilka standarder.

Men genrellt sett så brukar det va ok om det är en WTR bindning.

Lägg ett papper under tån och skruva tills du precis kan dra loss pappret så får du rätt höjd med en högst vetenskaplig approach.

@Vattendroppe Där ser man, då är det nog klokt att göra som marker rekomenderar! Skönt att mina knän är intakta även om jag tydligen levt farligt med en pappershöjds marginal.

Tillbaka
Topp