Gruppköp av skidor från DPS

B2F2 sa:
Noljas, du skrev att det enda som är spikat är att det inte blir en preorder enligt den modell som var förra året.

Enligt vilken annan modell kan det bli en preorder i år:) Jag är väldigt sugen på alla slags kalladetvadduvillförköp i år.
Som sagt, vi har beslutat att preorder är kass. Man pröjsar, och sen får man vänta och vänta och vänta... trist!
I år blir det andra bullar. Exakt vad för bullar det blir, det får vi se. Men det blir inga bullar under våren i alla fall. ;)

Vad har ni tänkt att ni ska tjäna på det här?
500, 1000 eller rent av 2000 kr
Hur orkar ni hålla på så för en löjligt liten summa
Är det någon form av prestige eller bara snålhet

jjosefsson sa:
Håller helt med,, tror timpengen blir dålig, priset på skidor skiljer normalt sätt inte så mycket, här i frankrike är priset detsamma som i sverige, även att skicka efter från USA brukar i slutändan inte vara en så god affär, om det är något fel på skidan, vad gör du då? det brukar lösa sig, men tar längre tid. men vad gör du om du åker om 2 veckor och du behöver reklamera skidorna? Men om man pratar tex tele pjäxor, då lönar det sig att gå förbi de vanliga kanalerna,,

jjosefsson sa:
Du är välkommen till att köpa skidorna för fullpris om du inte vill vara med.

Onlytelemark sa:
jjosefsson sa:
Håller helt med,, tror timpengen blir dålig, priset på skidor skiljer normalt sätt inte så mycket, här i frankrike är priset detsamma som i sverige, även att skicka efter från USA brukar i slutändan inte vara en så god affär, om det är något fel på skidan, vad gör du då? det brukar lösa sig, men tar längre tid. men vad gör du om du åker om 2 veckor och du behöver reklamera skidorna? Men om man pratar tex tele pjäxor, då lönar det sig att gå förbi de vanliga kanalerna,,
Återigen finns här inte utrymme att ge lektioner i företagsekonomi.

Men är det inte lite att skjuta sig i foten som varumärke om man kränger skidor direkt till personer billigt och samtidigt vill sälja samma skida i butiker. :P

Eller ska vi ringa Apple å höra om vi kan få grupprabatt på ett par ipads också ?

Andreas80 sa:
Men är det inte lite att skjuta sig i foten som varumärke om man kränger skidor direkt till personer billigt och samtidigt vill sälja samma skida i butiker. :P

Eller ska vi ringa Apple å höra om vi kan få grupprabatt på ett par ipads också ?
Jag har fått mängdrabatt från Apple.

JensK sa:
Onlytelemark sa:
jjosefsson sa:
Återigen finns här inte utrymme att ge lektioner i företagsekonomi.
Det är upp till var och en att skriva i tråden, bara man håller sig till ämnet, i detta fallet att ha synpunkter på om det verkligen är lönsamt för fler än dig att gruppbeställa. Du blir ju så upprörd för varje inlägg som ifrågasätter, så man undrar ju hur seriös du är, sen att du fått grupprabatt på apple?? att du fått % hos handlaren innebär inte att apple gett dig rabatt, du vill bara göra dig märkvärdig och du tror att någon blir imponerad, så jag hoppas att de yngre här på forumet tänker till, så genomskådar dom dej också.

Såja.... Huruvida ett gruppkök blir billigare, eller överhuvudtaget går att få till, får vi väl se? Finns ingen anledning alls att inte försöka. Nojlas har, fördedömligt, klivit in och meddelat oss var Dps står i frågan just nu. Det hindrar väl ingen från att tjata på Nojlas så att han kan tjata på Dps, för att fixa en gruppköksrabatt?
Går det så går det, om inte så inte.

Förra årets Dps Hype med kan mycket väl ha berott på gruppköket och förseningarna, DPS-tråden låg ofta högt på forumsidan. Jag tvivlar inte på att det är en grym skida, men utan marknadsföring hade den troligtvis inte alls nått ut i Sverige som den gjorde.

Så, Moment, NoCopy, SkiLogik, Lokomotive, etc, räkna fram ett "maggot" erbjudande för oss på Freeride.
//Robin

Senast ändrad:
Hos etablerade tillverkare och varumärken kan du inte handla hos tillverkare
Som privatperson kan du inte handla hos de större grossisterna
Även som affärsinnehavare behöver du skaffa ett kundnummer hos grossisten innan du kan handla
Grossister gör alltid en kreditprövning
För att få handla ska man vara momsregistrerad

Onlytelemark sa:
jjosefsson sa:
Med tanke på att man fram till och med förra året i stort sett enbart kunde köpa skidorna via DPS's hemsida så är det ingen jävla skillnad. Mina DPS-skidor måste fortfarande reklameras till DPS. Och jag vänder mig nog direkt till ett kundrelaterat DPS än ett sömnigt alternativt stressat Alpingarage...

Du vet vad DPS är för skidor va, det är inte snack om att specialbeställa något som står bredvid Head-skidorna nere på Intersport direkt...

Kan inte alla låta tråden vara det som den har möjlighet att vara? Jag är övertygad om att det går att köra kulor på detta, främst tack vare dollarkurs och gemensam/slopad frakt. Den dagen Alpingaraget är det billigaste alternativet för någonting, då startar jag en skidbutik!

offline sa:
Så, Moment, NoCopy, SkiLogik, Lokomotive, räkna fram ett "maggot" erbjudande för Freeride!
//Robin
Vi kommer inte göra det. Då butikerna som säljer Moment inte skulle vilja sälja Moment i så fall. För hur skall jag försvara för butikerna att folk kan beställa privat via Moment till ett bättre pris? Det är ju inte försvarbart i mina ögon då som säljare för Moment tyvärr inför butikerna. Och vi vill gärna att folk skall få se, klämma på skidorna. Och vara med på skidtesterna till exempel. Detta skulle aldrig se om de enbart såldes direkt till kund från Moment.

Carled: Menar du att om du köper en DPS på Alpingaraget så måste du reklamera den till DPS i USA? Hur kommer det sig i så fall?

Senast ändrad:
Skulle vara märkligt om DPS skulle gå med på något liknande, men jag känner inte till deras företagskultur
De skulle ju slå undan fötterna på Nojlas fullständigt
Det är ju Nojlas som är deras reprensentant i Sverige
Konsumentlagen säger att det är på inköpsstället som du reklamerar

Mina DPS-skidor är köpta direkt från DPS, därför reklamerar jag direkt där om jag behöver reklamera. Trodde det var tydligt. Hade skidorna varit köpta från Alpingaraget hade jag givetvis vetat att de har ansvaret vid reklamation. Men Alpingaraget är inte alltid på topp när det gäller speed och bemötande, antagligen hade jag fått ett snabbare, mer insatt och relevant svar på USA.

Jag förstår varför man skulle kunna sälja snäppet billigare till nördar, eldsjälar och fanatiker jämfört med att handla i butik. Säljer man pre-season får man direkta siffror och man får (förhoppningsvis) ut många lagg i backarna tidigt. Syns man och hörs man säljer man mer skidor. De som köper i butik är inte alltid lika insatta och vet säkerligen inte om att skidorna går att få tag på billigare. Hur många som handlar i skidbutik i Sverige (icke-freeridemedlemmar) känner till Sport-Conrad? Okej, detta var väldigt kundorienterat och där skon klämmer är väl snarare ett återförsäljarperspektiv och där är jag med dig Hasse. S-C som exempel återigen, skidbutikerna avskyr dem ju och vägrar ju nästan att ta i skidor därifrån. Priset på montering ser vi som ett resultat av det!

Senast ändrad:
Den stora frågan är väl snarare, varför ska idag med den kommunikationsmöjlighet vi faktiskt har, distributörer och agenter ens existera? Om nu kunderna tycker det är värt de extra pengarna för att kunna klämma och känna och reklamera direkt till en butik så kommer de ju fortsätta att handla så. Men varför tillverkarna inte strävar efter att erbjuda bästa möjliga produkt så billigt som möjligt övergår mitt förstånd. Framförallt måste jag stötta Carled när det gäller t.ex. garaget och deras kundservice. Det känns som att de flesta butiker idag ändå hänvisar till tillverkaren eller distributören så fort något går sönder. Varför ska jag då betala för att hålla butiken levande? Då kan jag ju lika gärna handla direkt från tillverkaren och få ett bättre pris.

Alla former av inlåsning och uppdelning av marknader borde förbjudas.

Tillverkaren utser en distrubitör i varje land

Distrubitören åker runt till butikerna i hela det landet och försöker sälja till dem
Vidare sköter distrubitören marknadsföring tester kontakter med butikerna m.m
Skulle tillverkaren sälja direkt till konsument skulle det bli ointressant för butikerna att sälja det märket.
Tillverkarna själva har inte möjlighet själva att söka upp varenda butik i varje land
Så fungerar all detaljhandel idag och kommer så vara i många år

Det lilla tillverkarna skulle kunna sälja direkt till konsument skulle de förlora mångdubbelt upp genom att försäljningen till butik skulle upphöra

Hur skulle ett skidmärke som säljer 100 000 par om året kunna hantera det i egen regi via internet
Trots allt sker de flesta köpen av skidor fortfarande i butik
Dps säljer säkert inte speciellt många skidor men en agent i vare land är säkert bättre än att sälja några par Rea skidor i Sverige

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Tillverkaren utser en distrubitör i varje land

Distrubitören åker runt till butikerna i hela det landet och försöker sälja till dem
Vidare sköter distrubitören marknadsföring tester kontakter med butikerna m.m
Skulle tillverkaren sälja direkt till konsument skulle det bli ointressant för butikerna att sälja det märket.
Tillverkarna själva har inte möjlighet själva att söka upp varenda butik i varje land
Så fungerar all detaljhandel idag och kommer så vara i många år

Det lilla tillverkarna skulle kunna sälja direkt till konsument skulle de förlora mångdubbelt upp genom att försäljningen till butik skulle upphöra

Hur skulle ett skidmärke som säljer 100 000 par om året kunna hantera det i egen regi via internet
Trots allt sker de flesta köpen av skidor fortfarande i butik
Men vad bra, för i så fall behöver de ju inte bry sig om ifall några mer ambitiösa kunder sparar en slant genom att hoppa över några steg ;)

Man kan inte gå bakom ryggen på landets importör
Hos de flesta tillverkarna finns nog något som heter moral och etik

Senast ändrad:
Hörrudu Janne Josefsson, du har inte tänkt kolla vad DPS är för märke och vad de håller på med, för du har uppenbarligen noll koll och kör stenhårt på din felaktiga linje. Likheterna med "den riktige" Janne Josefsson är slående!

jjosefsson sa:
Hehe, för moral och etik är nog vad det handlar om. Jag skulle snarare tro att det helt enkelt handlar om att tillverkarna kan maximera sina vinster genom att dela upp marknader och därmed ta ut maximala priser i förhållande till den lokala marknadens möjligheter. Dock börjar ju detta luckras upp varefter och flera små tillverkare upptäcker att de kan göra väldigt bra affärer direkt med sina kunder och dessutom hålla låga priser. Titta på 4FRNT och CoreUPT som säljer sina skidor direkt på hemsidan. Sen har vi ju Sportconrad och de säljer ju inga skidor alls. Självklart fortsätter de stora märkena med sin gamla vanliga visa men varefter kunderna upptäcker att de kan få minst lika bra skidor från mindre märken och slipper betala för massa mellanhänder och därigenom får bättre priser så kommer ju även de stora märkena att få anpassa sig.

jjosefsson sa:
Om du läst tråden ordentligt skulle du lagt märke till att just landets ansvariga för DPS som har kontakten med den svenska importören är väl medveten om detta mängdköp då han valt att göra inlägg här i tråden. Och likheten mellan dessa ansvarige och JensK är otroligt stor när det gäller engagemang för att sprida skidorna DPS som märke i Sverige till en större marknad.

Anser även att målgruppen som kunder är olika för den som handlar i butik jämfört med den som handlar direkt från tillverkaren. Behoven av service är olika och kan bero på att man som internetkund anser kunna behärska produkten tillräckligt och därmed inte vara i behov av den service som en skidbutik kan ge och därför inte har lust att betala den extra kostnad som skidbutiker tar ut för detta. Men som Nojlas skrev tidigare var rabatten inte ekonomiskt så stor efter att alla avgifter för importen var betalda fastän att mängder köpes in.

Pröva och se tycker jag och om det inte funkar så beror det nog på att det inte går eller blir dyrare eller är krångligare. Att hålla på att ifrågasätta en intiativtagare är ju bara onödigt tycker jag. Han har ju nämnt sin anledning till varför han som skidkund har behov av billigare skidor och nu vill testa mängdrabatteffekten. I och försig så kan man ju få mängdrabatt även via butiker om man frågar och meddelar att en grupp poteniella köpare kommer att komma dit, men det är en annan forumtråd.

Senast ändrad:
Mtp på priset det betalades för skidorna ink frakt, tull och moms i vintras och nojlas uttalande om att det inte ska gå att köpa billigare än i butikerna, så måste det väl innebära att skidorna blir billigare i butik i år....eller??

Sportconrad köper oxå från grossist ej från tillverkare direkt.
Däremot köper han stora volymer då mellaneuropa är en jättemarknad jämfört med lilla Sverige
Dessutom har han låga marginaler vilket är lättare med den enorma marknaden han har

Visst en tillverkare kan ju välja att sälja direkt till kund eller till grossist, men han kan inte i längden göra båda

Gud vad jobbigt det är att klicka JensK's länk om pre-order och snabbt inse att det inte finns några priser än. Riktigt jobbigt.

Hur går det med gruppköpet? Preordern är ju igång, 150 dollar rabatt på pure. Själv hade jag tänkt köpa hybrid w112 när dpreordern på hybriderna drar igång vilket borde bli rätt snart. Mejlade DPS och om man beställer 3 par till samma adress och betalar med samma kredikort så bjuder dom på frakten dvs man sparar 160 dollar/par. Någon som är intresserad? Bor i Stockholm så det vore ju praktiskt om ni bodde här men bussgods funkar ju också.

mvh Jimmy

Tyvärr har jag inte haft någon framgång med gruppköpet då det i nuläget är preordern som gäller. Man kan slippa frakten vid en beställning av tre par skidor men det är stor risk att man behöver betala moms på beställningen, vilket medför ett mindre fördelaktigt slutgiltigt pris.

I slutet på sommaren/början på hösten kommer ett nytt erbjudande för att beställa hybrid modellerna.

Jag återkommer om läget förändras.

DrJ sa:
Hur går det med gruppköpet? Preordern är ju igång, 150 dollar rabatt på pure. Själv hade jag tänkt köpa hybrid w112 när dpreordern på hybriderna drar igång vilket borde bli rätt snart. Mejlade DPS och om man beställer 3 par till samma adress och betalar med samma kredikort så bjuder dom på frakten dvs man sparar 160 dollar/par. Någon som är intresserad? Bor i Stockholm så det vore ju praktiskt om ni bodde här men bussgods funkar ju också.

mvh Jimmy

Beställa 3 pers i grupp är den billigaste vägen att gå. Men tull+moms gör att prisskillnaden blir marginell mot butikspris, med tanke på att man får bra pris på bindning och gratis montering. I år kommer DPS finnas både på alpingaraget (helsingborg/stockholm) och skistore.
Vet ej om datumet för hybrid-preorder är helt spikat, men det kommer som sagt en sådan nån gång under sensommaren. Vi kommer även tillverka lite fler par i år, så att det i år inte ska vara några större problem för den som vill få tag på ett par.
Om nån har fler frågor om DPS går det bra att PM:a mig.

Förresten, nån som kan klura ut vad det här är? ;)
261643_10150247877292556_94801132555_7177068_1615392_n.jpg

Någonting som du tänker montera Jester eller Griffon på
Förmodligen inte så feta skidor eftersom Klossarna är vända inåt på mallen

Senast ändrad:
Om det är 150 dollar rabatt även på hybridmodellerna så borde ett par w112 kosta 5400kr inklusive tull och moms om frakten är gratis. Ett par Dukes från sportconrad för 2500 ger alltså ca 8000 kr totalt plus montering. Vad kommer priset på alpingaraget och skistore att vara? Kanske inte är värt besväret om prisskillnaden är marginell.

DrJ sa:
Om det är 150 dollar rabatt även på hybridmodellerna så borde ett par w112 kosta 5400kr inklusive tull och moms om frakten är gratis. Ett par Dukes från sportconrad för 2500 ger alltså ca 8000 kr totalt plus montering. Vad kommer priset på alpingaraget och skistore att vara? Kanske inte är värt besväret om prisskillnaden är marginell.
ärligt talat har jag aldrig kunnat se hur nån orkar bemöda sig. inget ont om skidorna, tror de är råa, men fan vad meck med grupp-pre-order! :)

Tillbaka
Topp