Gulmarg Kashmir i vinter

rikard_o

Ny medlem
Gulmarg Kashmir i vinter
Någon som ska till Gulmarg i vinter? På egen hand eller med resebyrå.

Planerar tillbringa 4-8 veckor i Kashmir, från mitten av januari. Tiden jag stannar beror på snön, umgänge och allmän trivsel. Det kommer med all säkerhet dyka upp andra västerlänningar att åka med men vore ändå kul att möta upp andra nordbor som vill åka ihop.

Har varit en del i Indien och Nepal men inte just i denna del av Kashmir. Så det vore najs om någon som varit där har lust att dela med sig av lite tips för boende, åk etc.

http://www.kashmiralpine.com
http://www.himalayanpowderdreams.com

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Var i Gulmarg 9 skiddagar förra vintern. En verklig upplevelse. Bodde på Highland Park Hotell som ansågs ha bra standard (serverade öl på After Ski). De flesta säsongare bodde på Green Hight. Billigare och ännu enklare och närmare liften.

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Jag skulle ordna boende när jag kom dit. Byggdes för fullt när vi var där. Annars går det utmärkt att boka genom kashmiralpine, dock så är min misstanke att du får betala lite mer än du borde i så fall. Men det är en pålitlig service. Vi bodde på Hilltop vilket är ett av få hotell som har dusch och västerländsk toalett på rummet. Det var lite halvkyligt (en tjock tröja och mjuka brallor så klarade man sig fint) på hotellet dock. Duschen hade en tendens att få luftlås vilket ströp varmvattnet, men sa man till och fick det fixat så blev det väldigt varmt sedan. Dock så betalade vi ca 4 gånger så mycket för det rummet som ett rum på greenheights (i princip vägg i vägg med hilltop) hade kostat.

Ska man få fullt utbyte av berget så bör man ha lavinkunskap så pass att man kan ge sig ut på egna äventyr. Och ett tips, gå inte för långt till höger sett i fallinjen från mellanstationen, då hamnar man på fel sida av en kulle och det blir väldit flackt och vääääldigt långt hem sedan, tro mig.

Om du rest mycket i indien antar jag du är bekant med inrikesflyget. Tips är annars Kingfisher airlines till och från shrinagar, nya plan, bra mat, och både tidning och tv att förslösa tiden på.

Jag skulle kunna skriva mycket mer men skicka ett PM med frågor om det skulle vara något.

Gulmarg Kashmir i vinter
Man tackar!
Jo, räknar inte med värme på rummet om man bor budget. Dunsäcken åker med :) Gulmarg verkar ju ligga 2-4 ggr högre prismässigt för hotell än indiska obyggder i allmänhet. Men vad tar dom på Green Height om man bor en längre tid? 500-600 rs?

Trodde bara Jet och IA flög till Srinagar men det är ju bra som fan att även King börjat köra dit. Håller priserna nere även på de övriga skulle jag tro. Allt utom IA funkar ju bra i Indien. Skräckfärd med IA endast i nödfall :)

Som sagt, om någon hade tänkt sig dit i vinter, hör gärna av er. Om ni reser på egen hand och är förstagångsbesökare i Indien kan jag bistå med 1000 tips o trix, hotellförslag i Delhi etc etc.

Gulmarg Kashmir i vinter
Dunsäck borde inte behövas uppe i Gulmarg, tror att alla hotell eller boenden har room boys som kommer och eldar i en kamin så det blir hyfsat varmt. Fast iofs, det är ju Indien så det kan ju vara lite si och så med kvaliteten på eldandet... Vi bodde på Highlands Park och en natt hade just vår skorsten snöat igen så nästan all rök kom tillbaka in i rummet mitt i natten + att det blev svinkallt. En annan morgon klockan 6 kommer vår room boy in och ska tända kaminen med hjälp av fotogen. Han märkte inte att det redan glödde och vi vaknar av att en mindre explosion i rummet och en eldslåga som står upp till taket. "Very hot, sir!". Polarna i rummet bredvid låg däremot och sussade som små barn i skön värme hela tiden. Så dunsäck kanske inte är så dumt trots allt... :)

Gulmarg Kashmir i vinter
Den feta mjuka goa sköna ska ändå med på resan för diverse annat, vandring i Pakistan framåt försommaren mm. Så kan lika gärna plocka med den upp till Gulmarg så blir man inte så beroende av vad man hittar för place att bo på. Efter mången frusen natt i denna oisolerade del av världen har jag lärt mig att det aldrig är fel att vara självförsörjande på sänglinnefronten :)

Gulmarg Kashmir i vinter
In case of utebliven rysslandsresa:
Rikard, Vad kostar det ungefär att släpa sig från de norrländska skogarna till gullmarg och tillbaka?

Gulmarg Kashmir i vinter
Har inte räknat på det som en enskild skidresa från Sverige eftersom jag kommer ha Indien som bas i ett halvår. Men 15 000 för 2-3 veckor låter ganska rimligt. Då står flyget för hälften. Hotellpriserna i Gulmarg skiljer sig ganska mycket vad jag sett så val av boende är väl det som kan påverka totalpriset.

Om man inte varit i Indien tidigare så hade jag ju stannat någon vecka eller två i landet för annat också. När man ändå är där liksom. Några extra veckor i "normala" Indien kostar verkligen ingenting.

Du ska fan med Niklas! Saknade en prylbög som dig i Iran i vintras. Du höll ju uppe den profilen med stolthet i Dizin 05 ;)

Gulmarg Kashmir i vinter
Tror en svensk backpacker som bodde på Green Heights vi snackade med betalade 900 rupies per natt för ett dubbelrum men då var det frivilligt hur många man ville packa in i det rummet. Han var där en kortare tid i och för sig.

Hilltop har små eldrivna element på rummet, inga kaminer där.

Tror vi hade 4-5 bolag att välja på när vi skulle hem från Shrinagar, GoAir också i alla fall.

Har för mig att vi kom undan med precis under 20 000 per person för 10 åkdagar i Gulmarg, inklusive allt, flyg, liftkort, mat, en massa kryddor för att kunna göra kashmiri kahva hemma i sverige osv. Då utgick vi i och för sig från stockholm men det är ju nästintill billigare ta tåget till Arlanda norrifrån än arlanda express söderifrån.....

Gulmarg Kashmir i vinter
Det behövs inga dunsovsäckar, men ta med mössan till frukost. Det finns tjocka tunga täcken, men de börjar elda i matsalen när de öppnar, alltså när du vill äta frukost. Det är det dock värt. Ett helt bergsmassiv med c:a 70 skidåkare på.

Flög med Sahara Air från Dheli till Srinagar. Nya fräscha plan och låga priser.

Gulmarg Kashmir i vinter
Hei! Jeg hadde tenkt meg til Gulmarg de to siste ukene i januar, men sliter med å få med folk. Er ikke så keen på å være der nede alene i to uker, så hadde vært utrolig bra om jeg kunne hatt navnet på noen å kjøre/prate med av og til.
Er ganske altetende på bo og slikt. Gi lyd hvis jeg kan slenge meg med, så kan du få mer info om hva slags fyr jeg er om ønskelig.

Gulmarg Kashmir i vinter
Då var man bokad då. Landar i Delhi 10:e jan. Är väl uppe i Gulmarg runt den 14:e. Siktar på Green Heights för logi.

Gulmarg Kashmir i vinter
Bokad 19 jan, forsøker å komme meg opp allerede 20 jan. Green Heigths hører bra ut, prøver å booke der jeg også.

Gulmarg Kashmir i vinter
Jaha, är rodland och jag de enda nordborna som drar till Gulmarg på egen hand i vinter.. Så illa kan det väl inte vara? :) Ingen mer svenne som ska dit?

Nojlas för fan, byt ut vodkan mot te!!

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
rikard_o sa:
Jaha, är rodland och jag de enda nordborna som drar till Gulmarg på egen hand i vinter.. Så illa kan det väl inte vara? :) Ingen mer svenne som ska dit?

Nojlas för fan, byt ut vodkan mot te!!
Lutar mer och mer åt det.
Mailar dig angånde det nu, får kolla lite närmare på när och hur i så fall...

Gulmarg Kashmir i vinter
Green Heigts verkar inte vilja svara i telefon.. Någon som vet om man behöver boka boende i förväg till Gulmarg om man vill ha budget? Behövs ju sällan/aldrig i Indien i övrigt.

Enligt LP finns två andra hotell som verkar funka. Yamberzal och Sahara. 600-800 rs för enkelrum. Med varmvattensdusch! (men att den funkar kontinuerligt tror jag när jag ser det) Någon som vet något om dessa hotell?

Börjar dra ihop sig. Har ändrat och landar i Delhi 12 jan. Upp till Gulmarg den 15:e med SpiceJet.

Gulmarg Kashmir i vinter
Det var långt ifrån fullt när vi var där i månadsskiftet jan-febr förra året. Det är sommaren som är högsäsong i Gulmarg. Vi bodde på Highland Park, dyrare än Green Heigts men långt ifrån lyx trots att det påstods vara dusch med varmvatten (ibland var det faktiskt det också).

Gulmarg Kashmir i vinter
Hehe, är van vid kallvatten i bunke och typ 5 grader på rummet från andra himalayatripper så det ska nog ordna sig :) Men en kamin på rummet vore ju inte dumt. Tror jag tar en taxi upp och rekar boende på plats.

Srinagar förresten, nåt att ha? Tänkte väl bo där nån natt åtminstone och kolla läget.

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Har förresten vid flera tillfällen i Indien sett hur den utlovade "duschen" ser ut - en jättespann med vatten och en skopa att ösa med.. Men i Gulmarg verkar ju standarden något högre än vanligt (och priserna fyrdubblade) så det kanske är the real thing som utlovas även på budgethotellen?

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Som föregående talare sa så är det här "fel" säsong för Gulmarg. Dock tror jag det kommer vara väsentligen mer folk denna säsong. Hilltop hade jämförelsevis något tiotal gäster mot de dryga hundra de kunde ta emot under högsäsong. Men är du van indienresenär tror jag du klarar dig fint fixa boende på plats. Duschar kommer i alla sorter i Gulmarg, från varmvattenberedare i rumsbadrummet till spann i korridoren. Green Heights hyrde förresten bara ut sina rum förra året till rumspris, sedan så var det upp till en själv hur många man ville sova där.

Shrinagar vintertid var inget jag ångrar att jag inte sov över i. Har du vart nere i dom fattigare delarna på Balkan kommer du känna igen dig.

Gulmarg Kashmir i vinter
Tack för infon!

Har inte varit i de fattigare delarna av Balkan med väl de fattigare delarna av Ladakh vintertid (österut på andra sidan bergen från Kashmirdalen och min 3500 möh i dal = kallt) och där var det fan inte varmt på rummen eller särskilt mycket roligt på menyerna (ingen vägtransport okt-maj). Så får jag bara en kamin + varmvatten då och då och lite gott käk är jag nöjd :)

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Høres bra ut, satser på at du får gitt lyd fra Gulmarg når du har booket deg inn et sted (om ikke ser jeg deg vel etter vært) Kjekt hvis jeg kan bo samme sted. Venter kun på visumet nå, så er jeg klar.

Gulmarg Kashmir i vinter
Vet ej om det finns internet i Gulmarg. Någon som vet?
Mobil tror jag inte funkar om man inte har nån indisk leverantör som jag inte kände igen namnet på. Jag kör kontantkort med indiska Vodaphone/Hutch eller Airtel och det funkar inte i Gulmarg vad jag vet.

Vet någon om banken som omnämns i LP tar VISA eller Mastercard? Eller finns numera rent av en bankomat i Gulmarg tro?

Gulmarg Kashmir i vinter
rikard_o sa:
Vet ej om det finns internet i Gulmarg. Någon som vet?
Mobil tror jag inte funkar om man inte har nån indisk leverantör som jag inte kände igen namnet på. Jag kör kontantkort med indiska Vodaphone/Hutch eller Airtel och det funkar inte i Gulmarg vad jag vet.

Vet någon om banken som omnämns i LP tar VISA eller Mastercard? Eller finns numera rent av en bankomat i Gulmarg tro?
Finns en bankomat i själva byn Gulmarg. Tog mitt mastercard (ICA) utan problem. Testade inget annat kort där men på flygplatsen i Shrinagar så vägrade bankomaten ta just det VISA-kort vi hade (Nordea). Internet finns närmast i Shrinagar om inga infrastruktursförbättringar skett. Fasttelefon finns på hotellen.

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Bumpar denna tråd.

Vad kostar hotellen i gulmarg och vad ligger priserna för inrikesflyg?

Kan man lämna skidorna någonstans när man vill backpacka i de varmare delarna av indien? T.ex på någon flygplats eller något hotell, och hur mycket kan man lita på att dessa grejer inte försvinner?

Gulmarg Kashmir i vinter
500 rs för billigaste dubbelrummen nere i byn. Riktigt risiga. 2000-3000 för ett dubbel på de fina plejsen. Många packers bor på Green Heights, 850 rs för dubbel med kamin och frostskadat dass. Funkar. Nära liften. Trevlig personal förra året. Men ta med fet sovsäck :)

Inrikes från Delhi 2500-6000 rs beroende på dag/tid. Ska du resa vidare i "riktiga" Indien funkar Delhi bra för inlåsning. Har låst in på hotell där ett antal gånger och alltid fått tillbaka prylarna. På flgplatsen i Delhi kan man inte låsa in något (pga av bombrisen vill de inte ha bagage där).

Have fun! Ta dig tid i Gulmarg och ha tålamod. Liften går inte varje dag :)

Gulmarg Kashmir i vinter
Kostar 10 rs per dygn och bagage att lämna på tågstationerna i Delhi. Lämnade kajakerna där i vintras och det kändes säkert, är nån som vaktar dygnet runt.

Gulmarg Kashmir i vinter
Tja!

Är det någon som har koll på var priserna på liftkort ligger? Är det dagskort som gäller? Finns det fina dagsturer (toppturer) att göra från Gulmarg?

Tack

Pelle

Gulmarg Kashmir i vinter
Priserna kan ju ha andrats, men forra sasongen var det 150 R for att aka till mellanstationen och sen darifran ar det 250 R upp till toppstationen tror jag. Det ar losa biljetter som galler men du kan kopa typ 6-dagarskort ocksa. Kanske spara lite pengar. Sa totalt 400 R att komma fran bas --> topp. Vi han med runt 3 vandor / dag. Lycka till!

Gulmarg Kashmir i vinter
Var samma priser 08 som ovan så det är säkert samma denna säsong. Man åker sällan ända ner utan håller sig från mittstationen och uppåt när man väl är där och toppliften är öppen.

Toppturer från toppen på toppliften är bra och enkelt när det börjar bli uppåkt i närheten av liften. Höjden på dryga 4000 gör ju att man flåsar lite men tekniskt är de turerna enkla.

När vädret är piss och liften är stängd funkar turer neråt från Gulmarg bra. Hur mycket varianter som helst på skogsåk. Enklast är att åka ner till Tangmarg på dagens första åk. Där kan man deala med jeepchaffis som kör tillbaka till Gulmarg och också kan hämta på olika ställen längs vägen för kommande åk. Man hinner väl en 3-4 sådana åk per dag.

Om bara mittliften är öppen kan man ta den och sedan skråa en bra bit skiers right och sedan ett långt åk ner till byn Drang. Därifrån går man på platten till Tangmarg coh sedan jeep upp till Gulmarg. Tar väl en dag typ om man softar lite i Drang, dricker te och latjar med ungarna i byn. Man kan åka Drang-åket från toppen av Apharwat också, då blir det ett jävligt långt åk.

Have fun!

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Vi är ett gäng på tre st som drar till Gullmarg i mitten på januari, Vi kommer bo på ett hotell som heter Global och ägs av ett par holländare. Vi bokade dock resan genom HPD och det verkar vara helt ok hotell... Vi betalar 20K sek för 34 nätter för två dubbelrum... då ingår frukost och hämtning och avlämning på flygplatsen i Srinagar.

Känner på mig att det kommer bli En Sjuuukt fet vinter i Gullmarg i år! =)

Gulmarg Kashmir i vinter
Johan_Hedlund sa:
Vi är ett gäng på tre st som drar till Gullmarg...
Ha det bra i Gulmarg. Var där för några år sen och det är ett kärt minne. Ta med hudar och gå upp till "kanten" från övre liftstationen. Då finns hur mycket som helst att åka.

Senast ändrad:
Gulmarg Kashmir i vinter
Hej.
Ny pa forumet. Sag den har traden och tankte skrika till. Jag befinner mig i gulmarg nu, bor pa Green Heights och tankte hanga runt har i 2-2,5 manader... kontakta mig garna via Freeride eller g-mail (id: amit.se.paul) om det ar sa att du ar i omradet... reser solo och det ar alltid skoj med lite sallskap.
/Amit

Gulmarg Kashmir i vinter
APTwin>> Kolla efter Matt Roon, han bor säkert på Green Heights. Schysst amerikan strax över de 20 som gjort ett par säsonger där.
Pallar du 2 månader i kylan på rummet där alltså? :) Hade tänkt mig 2 mån 2008 men drog till Goa efter en mån. Kändes lagom så när man bankat hål i isen i dassholken för 25:e gången...

Gulmarg Kashmir i vinter
Hej,
Någon av er som har bra förslag på hur man kommer över ett letter of invitation till Pakistan / Kashmir?
Stockholms ambassaden hänvisar till officiella resebyråer.
Vi är inte intresserade av arrangerad paketresa med 8 guider, 15 jakar och helikopter.
Bergen vi vill nå är Yashgil Sar eller Sonia Peak.
Tacksam för alla tipps.
Mvh
Henric

Tillbaka
Topp