Hallick och glitter-glitter

KalleKax

Ny medlem
Nu när de är 2007 tänkte jag att vi ska slå ett slag för alla svenska coola ord. Det har varit mycket pimp, getto, raila och bling bling här på Freeride det senaste året. Jag känner mig lite trött på hela snacket och tänkte slå ett fett slag för att 2007 ska bli de svenska ordens år.
Mer åt hallick, betongförort, åkaräcke och glitter-glitter. För tänk ett slag, så kommer det låta sjukt mycket tuffare att skrika "fan vad betongförort den där hallicken åkte" När killen i glitter-glitter åkerräcke. Jag tycker svenska är tufft. Och på den tiden Ingmar Backman var stor gick hela världen runt o undra vad en slempadda var för nått.

Kalle Kax

Sorry, men det var nog det sämsta försök på att vara rolig jag någonsin sätt på detta forum.

Pellee sa:
Sorry, men det var nog det sämsta försök på att vara rolig jag någonsin sätt på detta forum.
Vem har sagt att jag försöker vara rolig? Jag påstår inte att de ska vara roligt. Utan jag är bara helt ärligt sjukt jävla trött på hipp hopp orden från usa som frekvänt används innom skidåkningen.
Kax

Låter som en bra idé. Dunkar en näve i bordet för försvenskning av/i engelska språket!

Tänk när betongförortshallickarna kommer in till efter skidåkningen och ska prata med alla prostituerade om hur eminenta densamme var då han gled hela det långa på hela räcket

EDIT: Det har blivit en mycket mindre diskussion än vad jag trodde det skulle bli, det tar väl fart igen när alla "jagvillboiförorten"barn åter igen går upp.

Senast ändrad:
Jaha, och du vill att alla ska sluta använda ord som kommer från usa? känns som det inte kommer att hända något för att du gör en tråd om det.

Rixx sa:
Jaha, och du vill att alla ska sluta använda ord som kommer från usa? känns som det inte kommer att hända något för att du gör en tråd om det.
Kan man bara väcka en diskution om de hela kommer det kanske att hända något. En lavin kan starta från en punkt inte större än en pingisboll, så varför skulle inte jag kunna ändra något?
Kax

Rixx: Det var väl inte det han sa? Han ville väl inte att all engelska skulle försvinna från det svenska språket? Det han påpekade var att det finns alldeles för mkt "YO" språk i dagens skidsamhälle. För mig känns det språket lika relevant som arabiska på tyska ölfestivalen

jag e på. för mig kommer det heta, fan vad förort!!/betongförort!!kanske inget annat, men de e inga ord ja använder, lr så klart raila men åkaräcke de va bara badd

Senast ändrad:
Jag tycker att KalleKax har en riktigt bra poäng där!
Varför ska man hålla på och ta in en massa "getto" ord i våran fina Svenska vokabulär? Svenska språket är ju verkligen inte stort i något annat land än Sverige, medans Engelskan och framförallt all "getto" slang finns i varenda stad i hela världen på ett eller annat sätt. Då kan man ju lika gärna bevara dom fina svenska orden som åka räcke (använder det faktiskt själv framför raila) hallick o.s.v. Jag står helt på Kalles sida om att vi måste försöka glittra upp det svenska skidåkarspråket på egen hand, utan massa influenser från dom amerikanska hip hopar förorterna.

Rixx sa:
mm, men jag tror inte att många kommer att sluta med de pga nån gör en tråd på freeride?
Men hur tror du att all slang som finns idag började? Var det inte så att det var någon som började med det på ett eller annat sätt?

Det är ju inte så att slangord bara dyker upp i nån ordlista där man kan kolla upp dom. Det måste ju vara någon som börjar med det, även om inte Kalle var först med de här slangen så har han i alla fall börjat om som en sann slangpioniär!

Känns som att det är ganska roligt att läsa den här tråden. Man ser GANSKA lätt vilka som är på "betongförortsidan" och vilka som är/vill vara "ghetto".
Annars tycker jag att det var en bra tråd :)

Detta låter som ett förträffligt bra initiativ, jag är med! Glitter, betongförort och hallick är klart bättre än deras språkliga kusiner från andra sidan pölen... Vem har bra översättning på att stompa?

Tänk på att inte över-corka tricken i parken, isf. ska ni överskruva dem!

Ordet getto kommer från andra världskriget och var olika ställen i städerna (inte bara förorten utan kunde även vara mitt inne i staden) där tyskarna stängde in judarna.
Se länk nedan.

Sedermera började dom kalla dom fattigare områdena i usa för ghetton.. Men vad är det som säger att en förort är fattigt? Kan inte en förort vara ganska rik, Danderyd, Lidingö, Täby?
Är detta förorter eller är förorter bara sådant som ligger jätte nära den stora staden alternativt ihop byggt med storstaden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghetto_mentality

Carled: Borde det inte vara så att man över roterar istället för över skruvar?
För det är ju ändå det man gör, roterar.

Senast ändrad:
Det är betongförorterna som vi felaktigt kallar ghetton, inte förorterna...

Nja, om du roterar så snurrar du i det horisontella planet... Skruvar du så är det väl i det vertikala planet? Jag funderade lite på det och rotera blir fel tycker iallafall jag...

Henrik_koivisto sa:
Ordet getto kommer från andra världskriget och var olika ställen i städerna (inte bara förorten utan kunde även vara mitt inne i staden) där tyskarna stängde in judarna.
Se länk nedan.

Sedermera började dom kalla dom fattigare områdena i usa för ghetton.. Men vad är det som säger att en förort är fattigt? Kan inte en förort vara ganska rik, Danderyd, Lidingö, Täby?
Är detta förorter eller är förorter bara sådant som ligger jätte nära den stora staden alternativt ihop byggt med storstaden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghetto_mentality

Carled: Borde det inte vara så att man över roterar istället för över skruvar?
För det är ju ändå det man gör, roterar.
jo vem känner inte till Warzawa-Ghettot... ? :)

Carled har en poäng där, det låter jävligt fel med rotera, för det blir ju en skruv på rotationen när man korkar

Sverige är jue ett jävla land som tar efter allt, så varför inte hitta på nått som är riktigt svenskt! hehe rätt roligt förslag;)

aaa istället för getto stil på rails och sånt så blir det köttbulle stilen :P det är rätt svenskt

har faktiskt länge försökt lansera "vad är upp, huuund!?" i sverige. men det biter sig inte riktigt fast.

Underbara försvenskningar finns redan: Sparka stjärt, hänga etc, för att inte tala om när Jan Gulliou för 20 år sedan använde "morsa knullare" i sina böcker om Hamillton.

T-son

Ja ni kanske har rätt ang. rotationerna/skruvarna..
Och ja okay, såg nu att han hade skrivit betongförorten men i vilket fall så är det fel : )

Så josemaria, i vilket fall så är det fel att säga att förort/betongförort är ghetton.. Även om jag uttryckte mig fel och skrev förort.. So don´t be such a smartass..

CrashX: precis, det mest kända av alla ghetton som tyskarna uppförde under andra världskriget..

En fin försvenskning är av det dom säger i "ghetton" när dom instämmer på saker.. Word, alltså svenska ord..
Tänk er då att nån säger typ att t.ex "vi måste få bort den här betongförorts svenskan från detta landet" svar "ORD!"

Senast ändrad:
Tror ni allvarligt att jibbers förstår en svensk översättning? De "flesta" kan ju inte ens stava så om de ska börja på översätta de få ord de kan så kan det bli ännu jobbigare att läsa på forumet än det redan är....

///H

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp