Hålmönster i telisbindningar

telis-mannen

Ny medlem
Hej!
Jag har ett par Tour skidor som jag har haft mina Cobra R8 monterade på och tänkte skaffa ett par mer Tour anpassade bindningar typ 3G Targa Ascent eller Voile switchback.
Så frågan är har tillverkarna olika hålmönster för skruvarna i skidan eller kan man bara skruva fast den nya bindningen i samma hål.

/Ulf

Du kan nog anta att du inte kan använda samma hål. Har du tur är hålen en god bit ifrån de till Rottefellan och då är det ju bara att plugga de gamla, borra nya hål, lite lim och skruva fast bindningen på gängse sätt. (Det kan ibland behövas andra förstärkande åtgärder beroende på skidans uppbyggnad.)

Min erfarenhet är att det kommer med en borrmall med bindningen.

Efter att jag sökt ordentligt på forumet utan resultat letade jag upp Voiles monteringsmall och jämförde den med min R8 bindning (Jag har den äldre modellen den utan bottenplåt) och konstaterade att hålen sitter ca 5mm smalare och 5mm från varandra på längden på Voilebindningen.

Det blir att plugga hålen och montera antingen 5mm framför eller bakom de befintliga hålen då för man 10mm till de gamla hålen.
Jag hade hoppats på att någon av tourbindningarna hade passat direkt, men sån tur har aldrig jag.
Det är tråkigt att Rottefella la ner utvecklingen av R8tour när dom tillockmed hade den ut på marknaden

/Ulf

Hej !alla undrande.
Nu har jag äntligen bytt bindning, det blev en BD01.
Pluggade de gamla hålen sedan lade jag borrmallen (genomskinlig tejp) ovanpå och konstaterade att tre-pin linjen flyttades fram 2mm då de nya hålen satt tillräckligt långt bort från de gammla.

Har sedan kört hårt både i pist, offpist och på tur.

Vilken skillnad det var att gå uppför i tour läget :)

Mycket nöjd !

Tillbaka
Topp