Halvsäsong - funderingar

Cerik

Ny medlem
Halvsäsong - funderingar
Hallå!

Jag är jäkligt sugen på att göra en hel säsong i alperna, men samtidigt även hålla ihop det med en (icke skidåkande) flickvän som helst vill ner mot Asien. Mitt alternativ är då att köra en halvsäsong själv, typ mitten december (då mitt jobb slutar) till slutet februari/början mars för att sedan glida ner mot varmare breddgrader. Är detta möjligt?

Jag tänker framförallt på hur det ser ut att fixa boende (gärna med några andra hehe) samt jobb om man kommer ner förhållandevis sent? Jag är klart beredd att gå en del minus för att få ut så mycket skidåkning som möjligt, men något mindre kvällsarbete vore inte helt fel för att få ihop en del i alla fall.

Vad kan man räkna med att lägga under denna perioden för boende, mat, liftkort etc exklusive transport dit?

Annat som kan vara bra att veta/saker som kan sätta käppar i hjulen för mina planer? Är främst intresserad av Zermatt/Val Thorens, alternativt Val d'Iser/St Anton.

En aning luddigt inlägg kanske och om tråden ligger i fel forumdel ber jag om ursäkt för detta.

Halvsäsong - funderingar
Skaffa ett jobb och ett boende utan kontrakt för hela säsongen och säg upp både boende och jobb i lämplig tid innan du drar. Du behöver ju inte nämna det när du söker

Halvsäsong - funderingar
Säg upp flickvännen. Det handlar om två månader av 90 år (förväntad livslängd). Vuxna människor klarar det. Klarar man inte det är man inte vuxen.

Halvsäsong - funderingar
somebody sa:
Skaffa ett jobb och ett boende utan kontrakt för hela säsongen och säg upp både boende och jobb i lämplig tid innan du drar. Du behöver ju inte nämna det när du söker
Hur lätt är det att ordna sådant hemifrån, speciellt om man kommer förhållandevis sent? Kan som sagt gärna ta kvällsjobb eller liknande som inte behöver täcka upp alla kostnader, kanske går att ordna på plats trots senare ankomst?

la_grave sa:
Säg upp flickvännen. Det handlar om två månader av 90 år (förväntad livslängd). Vuxna människor klarar det. Klarar man inte det är man inte vuxen.
Har redan varit borta i ett halvårs tid förra året. Att vara ifrån varandra ett helt halvår till är inget någon av oss är speciellt sugna på, och just därför tänker jag mig halvsäsong vilket bör fungera.

Halvsäsong - funderingar
Tror säkert du kan lyckas med detta, St Anton som jag var i 12/13 hade gott om jobbmöjligheter (allt från 10-50h/vecka) under hela säsongen även om det mesta går åt i december. Tyckte de flesta startade sina jobb ihop med julveckan då turismen sätter igång. Många jobb, iaf intervjuer, kan du fixa hemifrån bara du slänger iväg massa mail så borde du få en del svar. Dessutom finns det fler chanser att hitta ett icke hela-säsongen-boende för inte en alltför dyr månadspeng pga Pettneu och andra orter kringliggande St Anton.

Lycka till och fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan

Tillbaka
Topp