Handgjorda Snowboards och Splitboards

shaggy

Medlem
Hej.
Skulle vilja ha lite input från er.
Jag började åka bräda 1986 och har älskat det sen dess, nuförtiden åker jag helst puder eller carvar i backen, min gamla kropp håller nog inte för parkåkning och sånt. Sen några år tillbaka bygger jag själv brädorna jag åker på.
Från början byggde jag bara till mig själv för att det var kul och för att jag vill ha egenskaper som jag inte hittat på någon kommersiell bräda.
Förra året byggde jag första brädan till en nära vän och i år har jag byggt ytterligare tre brädor till några vänner.
Nu funderar jag på att kanske starta upp en liten verksamhet där jag skräddarsyr splittboards och snowboards till de som önskar något utöver det vanliga. Min tanke är att en intressent tar kontakt med mig och berättar lite om sig själv, sin åkning och fysiska förutsättningar. Därefter börjar en process där jag tar fram ett eller två förslag som jag vill gå vidare med. När kunden accepterar börjar jag bygga brädan och det kommer att ta ungefär 3 veckor innan den är klar.
Vad tror ni, är det någon här som skulle våga köpa en sån bräda och vara beredd att betala för den? Jag tror inte jag kommer under 10 000kr för en solidbräda och en spitt ligger nog på ytterligare 5 000kr.
På bilden är min kompis Patrik med sin nya bräda "SuperNova" namn efter hans dotter Nova. Patrik är drygt 2meter lång och har skostorlek 49, han har inte haft det lätt att hitta en komersiell bräda som fungerar bra.

Bilagor

• Board and customer.jpg
    Board and customer.jpg
    315.3 KB · Besök: 243
  • HoleBoard.jpg
    HoleBoard.jpg
    503.8 KB · Besök: 239
Nyfiken då jag själv sysslar med skidbygge och egentligen uppmuntrar dig att försöka. Men jag är själv inte en köpare av dina grejer.
Mitt senaste inköp (beställning än så länge) kommer dock från en österrikare som har typ samla upplägg så jag vågar uppenbarligen köpa skidor från något liknande (custom made utifrån mina önskemål och anpassat efter min vikt och längd osv).
Anledningen till att jag vågar göra det för i stort sett samma priser som du anger är att jag vet vem skidmakaren är och att jag vill stödja hans arbete (och det jag åkt på från han har varit extremt bra grejer).

Dock har jag sista tiden börjat ifrågasätta ”handgjorda”. Åre skidfabrik använder också begreppet handgjorda skidor och samtidigt visar upp sin maskinpark med toppmoderna CNC-fräsar och skärmaskiner som formar materialen innan pressning med 1/10mm precision. Har svårt att se hur de produkterna är handgjorda.
Och senaste årens utveckling har gjort att väldigt många småskaliga tillverkare använder CNC-maskiner. (Även österrikaren jag beställt från). Inget fel med det och jag tycker det är jättekul med småskalig tillverkning och hur extremt bra produkter och egenskaper somliga kan göra med väldigt enkla medel. Men det gör också att det är extremt svårt att hävda sig i mängden och om en skida är fräst av en CNC-maskin i ett garage i Vällingby eller en stor verkstadslokal strax söder om Åre är för den absoluta majoriteten strunt samma.

Tror jag känner igen din bräda från en Facebookgrupp, kan det hända att du har postat där i vad som verkar vara den mest populära gruppen för snowboard-byggare?

Blev mest svammel detta från mig men min avsikt är ändå att uppmuntra till att prova och vill du diskutera eller prata skidbyggande (jag har kämpat ordentligt med att få tag på rätt material tex) letar jag efter fler byggare i Sverige som verkligen gör som du nämner helt custom grejer istället för att ha ett antal modeller ”färdiga för anpassning”.

Tack för din input. Jo, jag är med i den gruppen sen några år tillbaks. Där finns det ganska många som bygger och säljer brädor, flera mycket skickliga byggare. De flesta där använder sig av NC-maskiner och avancerade pressar.
Min tanke är inte att tillverka många brädor utan några få men alla unika och skräddarsydda efter just en speciell person. För det klarar jag mig bra med handredskap, tålamod och noggrannhet. Det roliga är att de som provat någon av de brädor jag byggt har reagerat så starkt positivt på åkegenskaperna, jag trodde att jag gillade dom mest för att jag byggt dom själv men faktum är att de är grymt sköna att åka med. Därför funderar jag lite på att starta en liten sidoverksamhet, mest för skojs skull. Vi får se..

Tillbaka
Topp