Handla på Supermarket i Zermatt

macmac

Medlem
Hej,
Håller på o snickra ihop en resa och känner att jag inte måste köra STS lyxlirar variant med 4-rätters middag varje kväll. Frukost/middag kan man ju lätt göra själv, och även lunchpaket så man slipper de hutlösa priserna i backen. Tänkte därför kolla med er om ni har koll på ungefär vad priserna ligger på att handla mat i en vanlig mataffär i Zermatt. Är det som allt annat svindyrt eller normala "Sverigepriser"?

/Mac

En del grejer är klart dyrare än i Sverige. Det som står ut som sjukt dyrt är kött.

Det går dock att hitta både prisvärda varor och bra dealar. Det är vanligt med 50% rabatt på en hel del grejer typ timmen före stängningsdags, speciellt före söndagsstängt och helger. Är man inte på plats på kvällen för att fynda kan morgonhandling vara en bra grej.

Klassiskt prisvärda grejer är väl fischstäbchen, spetzli, coop-pizzan mfl.

Att käka ute är uteslutet för någon med tight budget. (Och det har väl alla som åker mycket (utan spons)).

Tack för det snabba svaret! Ingen aning ungefär vad 1 kg köttfärs kan gå på..? Om man räknar med att göra middag och frukost själv, kan man klara sig på en vecka på 1500 kr på de posterna då? O sen iaf en 1000-lapp till på lunchen i backen..?

Schweiz e dyrt att handla mat jag skulle budgeter 2000 kr med plats för tråkig lunch macka. OM jag inte miss minner jag brukar migroos ha ne skumköttfärs i tuber som brukar vara "billig" kanske ca 60 chf kilot eller så (kan ha fel på pris)

annars finns ju north wall i zermatt billigt och bra el papperla pub...

Men annars följ Markus råd att handla innan stänning, ända grej som e dålig då är ju bröd ofta e slut...
I Zermatt brukar jag räkna beronde vad du äter 15 chf för soppa alt från 25 chf med korv och pommes sen den givna ölen kostar ca 7 chf ungefär...

Lite priser:
Kyckling 22chf / kg
Färs 18chf/kg
Äpple 2.5-4 chf/kg
Bio-Mjölk 1.6 chf/kg
Potatis 1.25 chf/kg
Budget-Youghurt 1.30chf/750g

Som nämnts innan kan man ofta fynda med 25% eller 50% nedsatt pris.

Tillbaka
Topp