Handledsskydd

Jonas_Astrom

Ny medlem
Handledsskydd
Hej, jag bröt handleden när jag åkte slalom för ca 2 månader sedan. Det var inte kul och jag tänkte därför införskaffa mig ett par handledsskydd. Men då är det så att jag har hört att de ökar risken för att bryta armen där den hårda plastskenan slutar även om de skyddar handlederna. Är detta sant?

Handledsskydd
Jo, det är sant. Men sen har jag hört att detta inte gör något, då handledsbrott ofta är mer komplicerade än armbrott. Men sen hörde jag att en läkare sagt till en kompis att handledsbrott i regel är mer komplicerade. Nån som kan reda upp det här kanske...?

Handledsskydd
Jag bröt handleden på sportlovet och var också väldigt tveksam till att sedan använda handledsskydd under påsken. Men jag hade inget val eftersom jag tog av gipset PRECIS innan påsklovet, och handleden var då så försvagad att den lätt skulle kunna brytas igen. Så jag köpte ett par skydd som jag tyckte kändes väldigt bekväma att åka med, och jag kommer nog att fortsätta åka med dem även nästa år. Det sägs ju att man lättare bryter armen då man har handledsskydd, men jag undrar det jag....
Köp ett par följsamma handledsskydd som går upp långt på armen bara. Mina är av märket "One!" och är kopior av den modell som görs i Tärnaby (tror jag), och som sägs vara bäst.

Handledsskydd
Nä nu tror jag du är ute o cyklar lite här..jag ska försöka reda upp begreppen lite! :)

Den som inte använder handledsskydd kommer vid en vurpa där man tar emot med handen att antingen få en mjukdelsskada av varierande grad ELLER så kommer denne att få en fraktur i ANTINGEN handled ELLER underarm.

DÄREMOT den som använder handledsskydd kommer inte att kunna få en mjukdelsskada utan kommer antingen att klara sig utan minsta skråma ELLER bryta underarmen. Vilket ju om man inte hade haft handledsskydd skulle ha inträffat ändå!!!
Det är alltså fel att påstå att det på några som helst sätt skulle vara sämre MED handledsskydd!!

Detta var tom ett seriöst inlägg d ni!! (*Imponerad*) :)

Tillbaka
Topp