Har jag köpt för små boots?

geeh

Ny medlem
Har nyss köpt mig ett par vita 32 Lashed med vanlig snörning ej fasttrack av årets modell.

När jag nu har tagit på mig bootsen så tar mina tår i längst fram eller ja jag har ju något "felkonstruerade" fötter ;) Så tårna bredvid stortån är ca 5-10mm längre än stortån och det är dessa som tar i. Hur som helst så har jag mätt mina fötter och de är som längst 27,6cm och jag har storlek 43 i bootsen. Vilket jag också har i skor normalt sätt. Jag har dock ej hunnit värma skorna än och det som stör mig mest är att samtidigt som tårna ligger emot längst fram så har jag ett väldigt dåligt hälgrepp, jag kan helt klart röra hälen upp och ned i bootsen. Har jag kanske snörat dem fel? Kan ju iofs inte tänka mig att det ska va någon jäkla "rocket science" att snöra på sig bootsen.

Så vad säger experterna är det bara att byta till storlek 44 eller handlar det om att få format innerskon?

Okej, har funderat på att spänna fast dem i bindningarna också för att verkligen trycka tillbaka hälen

Ja självklart, har dock råkat göra misstaget en gång tidigare att köpa för små och dem kunde jag inte åka i alls så blev lite orolig men ska in o få dem värmda och formade efter min fot.

..

läs min guide.. eller så citerar jag helt enkelt,

"SKOSTORLEK:

Skorna har väl en rätt stor betydelse på din åkning och ditt allmäna välmående så jag skall försöka att berätta lite om skorna

1. Det är skorna som är det viktigaste "plagget" i hela din snowboardutrustning oavsett vad någon annan säger eller tycker
2. Många köper för stora skor och får ett dåligt hälgrepp vilket förstör hela åkningen
3. Dyra skor ÄR skönare och bättre är billiga skor
4. Har du lite pengar: köp ett par dyra skor och hyr bräda och skit uppe i fjällen
5. Håller dina fötter på att växa (ex. ungdomar) så köp dyra skor iaf för det e högre andrahandsvärde på dem
6. Har du iaf inte råd att köpa dyra skor och dina fötter växer så se till att köpa RÄTT storlek

Hur köper man rätt storlek?

Skit i alla guider på alla sidor du sett för de stämmer oftast INTE, jag har blivit mäkta förvånad många många ggr.

1. Mät dina fötter

ex. mina fötter är 27,3cm långa

2. ta med dig de strumpor du kommer att åka i. (helst specifika snowboardstrumpor , och JA de är MYCKET skönare att åka i snowboardstrumpor än andra vanliga "alpinstrumpor")

3. testa med dina egna strumpor på dig och se till att ha TID när du testar dina snowboardskor

Hur skall du testa dina snowboardskor?

1. ha TID (ca: 15-20 minuter per modell)

2. knyt upp hela skon så du slipper trycka ned fötterna och se till att du inte har några knölar på strumpor eller underställ vid smalbenen.

3. ställ dig upp med den oknutna skon på foten och "knacka" ned hälen ordentligt och stå sedan kvar med hälen på skon i golvet

4. KNYT innerskosnörningen (om det finns en sådan) eller spännen eller det som finns till innerskon ORDENTLIGT!

5. KNYT nedifrån hela vägen upp och se till att det blir en jämt tryck.

6. gör detta på BÅDA skorna

7. ställ dig nu upp, BÖJ PÅ KNÄNA, och vicka på tårna (tån SKALL nudda lite längst framme i innerskon nu när skor är NY och "HÅRD".)

8. gå omkring i 10 minuter (jaaaaa i TIO minuter så att innerskon blir varm och börjar att forma sig runt din fot) du kommer att känna att du får mer och mer plats i skon och att innerskon kommer att bli mjukare, när du efter ca: 10 minuter böjjer på knäna skall du känna att du fått ca 2-4mm mer plats i skon.

9. känner du inte "exakt" detta (efter ca: 5-10 minuter i en bra knuten sko innomhus) att du har ca. 2-4mm plats för tårna så har du FEL sko (storlek, modell eller märke)

10. skon skall naturligtvis INTE klämma på sidorna eller runt tårna eller dylikt.

.......

När skor sitter perfekt så skall man inte kunna gå omkring utan att tårna tar i längst framme, kom ihåg att skon skall sitta perfekt när du åker i backen med ett perfekt hälgrepp så du slipper att spänna bindningarna så jävla hårt eller snöra sönder blodcirkulationen i fötterna, INTE att skon skall sitta bra när du skall gå å köpa en snickers och en cocacola.

...

Ett perfekt hälgrepp gör att du kan slappna av i foten, det gör också att du kan spänna dina bindningar lite lösare och bibehålla en bra cirkulation i fötterna det gör också att du slipper att knyta dina skosnören så jävla hårt och börja frysa om fötterna eller att få domningar ell dyl... allt blir mycket bättre med en perfekt passform på skorna.

..."

det låter som om du har perfekta skor i perfekt storlek, (förutom det mystiska med hälgreppet)

/Pinn

låter inte som lashed är en bra modell för dig... den är ju ganska bred i hälen och hälsenan.

Tack för det grymma svaret Pinn, angående hälgreppet så var det förhoppningsvis bara att jag snörat bootsen för dåligt fick den här snörningen runt innerskon att sno sig. Dock kan jag hålla med dig Kula82 om att den är ganska bred i hälen och hälsenan. Men när jag fick på den andra skon satt den betydligt bättre dock kunde jag fortfarande röra hälen ytterst lite.

Vilket mög det är att köpa boots när man bor i Skåne här e så dåligt utbud.

Kan inte göra annat än att hålla med PINN. – Bra beskrivning för övrigt!!! Om du snörar ordentligt och du fortfarande har dåligt hälgrepp bör du byta sko. Hälgreppet är jätteviktigt!!!

Säger ju sig själv om de står på tåkant och har dåligt hälgrepp får du ju betydligt sämre kraft ner till brädan och "trycket" mot snön.

Precis som PINN också skriver så skall tårna ta i längst fram när du står med raka ben. När du böjer på benen och lägger tryck mot plösen skall tårna precis släppa.

Köper du en för stor sko kommer kommer du bara att trycka ut din sko mer och mer och du kommer att få en riktigt dålig passform.

Personligen tycker jag Burton har riktigt bra hälgrepp och gör riktigt bra och sköna boots. Å andra sidan är ju alla fötter olika...

Lycka till!

Tillbaka
Topp