Har ni skotertips?

David_Kvart

Medlem
Har ni skotertips?
Är det någon som har erfarenhet av vilken skoter som är bra för att köra lössnö med? Dvs, köra själv fram till fjället man ska hajka på? Jag kollar på Rave, enduro etc från typ 1997, men jag är lite lost i skoterdjungeln. Måste man ha fet matta för att köra ospårat? Hur många cc ska den minst ha?

Finns det nån som har erfarenhet av det här så dela gärna med dig!

Har ni skotertips?
Åh... Äntligen ett riktigt bekant område! :-))

Skämt åsido - vill du ha en riktig lössnöskoter som klarar att hantera puder och otämjda marker, utan minsta tillstymmelse till led, så måste jag rekommendera Polaris Rocky Mountain King - "RMK". Årets 900 kubikare (Fusion) är nog ett riktigt bra val.

Det du är ute efter om du skall köra lössnö är en hög markfrigång mellan matta och boggy, samt att mattan är av s.k. högkamstyp. I Polarisfallet så är varje kam ca 5 cm hög på mattan (vad gäller RMK), och med den konfigurationen så skottar det en hel del när mattan tar tag i snön... :-))

Om du vill ha en touringskoter - dvs en skoter som du kan skjutsa passagerare på, och dessutom lasta grejor, så kan du köra på valfritt märke, även om jag personligen skulle ha tittat vidare på Yamaha Venture RS eller kanske Polaris Edge Touring. Se bara till att mattan är lång (s.k. förlängd matta), då detta ger den bärighet du behöver för lössnöåk.

Själv kör jag Yamaha Venture (årsmodell 2003), men önskar nog egentligen att jag hade råd att ha en RMK 900 också... :-))

//Jonas.

Har ni skotertips?
Najs med lite tips killar!

Nu är det ju så att jag inte har budget att köpa årets skoter tyvärr, utan jag måste leta efter en som har några mil och år på nacken, jag kan nog köpa en för mellan 30-40000. Fast om det kniper kan jag nog ha råd med en i ockelbostyle också...

Så slutsatsen är att om jag vill kunna skjutsa i lössnö så måste jag ha lång matta? Men om jag ska åka bara jag i lössnö så kan det räcka med en maskin med typ 600 cc och kort högkamsmatta? Det jag vill ha med mig är bara ryggsäck och skidor som jag tänkte sticka in på sidorna. Men det är ju såklart kul om man kan bränna runt med den som en vanlig sportskoter också...

Vad tror ni om de här?

http://www.blocket.se/view/3632328.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3630178.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3619843.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/3584194.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

Tack för tipsen!

Mvh David

Har ni skotertips?
xcn!!!!!!!!!! mest privärd om du ska köra i lössnö! en bra matta så och höjning! dessutom lätt!( 2cylindrig) kanske inte den bästa och dra med.

Har ni skotertips?
Mountain Maxen är klart ditt bästa val.
den har en lagom lång matta men höga kammar och ett fruktansvärt härligt ljud under huven ;)
Med den kommer du kunna köra om kring på fjället i pudern snön.
Dom andra skotrarna funkar ju också, men dom kan inte mäta sig med MM,en när det gäller att ta sig upp för puder sluttningar mm, vilket du kommer göra om du skall åka skidor från någon fjälltopp.

Och jag kan låva dig att du kommer inte att bli besviken när du drar igång Mountain maxen.

Har ni skotertips?
Det är väl knappast uppför pudersluttningar han ska köra utan fram till. Det hjälper ju inte särskillt mycket att köra upp på toppen för att åka ner med skidor när skotern står kvar där uppe, om han inte ska köpa väldigt många...

Har ni skotertips?
Den ski-doo:n som dom har i senaste James bond filmen har min kompis, den skall tydligen vara skitbra! MVh Mille

Har ni skotertips?
Jo, precis, tanken är ju att köra FRAM till berget och sen knata uppför, sen åka hem. Har i och för sig sett några galningar köra uppför berget, hoppa av skotern och sen åka bredvid den på vägen ner. Men då var det MYCKET snö. Borde bli dyrt i längden också om skotern droppar, bonkar klippor etc.

Mjo, jag får nog leta vidare efter någon begagnad skoter med lite längre matta och höga kammar...!

Tack tack igen

Tillbaka
Topp