Har Salomon gjort bort sig?

Jib_Jeppe

Ny medlem
Jag har ett par Salomon Teneighty -05, året innan körde jag på -04..
Men nu när år 2006 nalkas kommer Salomon ut med ett antal nya twintips.

Jag hade uppfattningen av att Teneighty var en modell men nu har den blivit fyra helt plötsligt.
Antingen så har dom fyra nya, grymma modeller som var och en är olik dom andra men ändå håller toppkvalitet. Eller så har dom, istället för att göra EN bra teneighty-skida, gjort fyra mindre bra.
Att döma av beskrivningen på deras hemsida så verkar alla fyra vara lite allround, precis som tidigare år, men varför ha fyra olika då om de ändå är åkmässigt lika?

Jag har dock varken provat eller ens sett nån av dom nya modellerna i verkligheten men jag måste säga att grafiken inte imponerar på mig i alla fall.. Nollfemmans ligger lätt på topp där!

Någon som håller med om att Salomon verkar ha gjort bort sig i år?
Eller är det nån som prövat nån av dom nya och vill ge mig lite motkritik?

Jag anser att dom har gjort bort sig, flera några år i rad faktiskt! Dom nya skidor är först och främst otroligt fula, men det är även så att Salomon ALDRIG kommer med någon ny teknik, förrutom på LAB skidorna som deras TEAM-Åkare använder. Så jag skulle absolut inte satsa på nya Salomon Flyer som den nya "1080" heter. Satsa hellre på ett par Völkl Karma eller K2 Publiv Enemy, eller ett par schysst Armada vilket inte är den vanligaste skidan, dock jävligt skön och man får mycket Cred för att man åker på den! Det är mina tips! PEACE

Hela serien har nog fått ett samlingsnamn i 1080.
vet inte vilken av de nya modellerna som motsvarar de gamla förrutom att gun är föredetta pocket rocket och foil är ny. Dom andra motsvara den gamla 1080, nån gamla 720/540 och nån är en juniormodell motsvarande gamla 1080 juniorskida osv tror jag.

and i just don´t give a damn...

närå. dom vill bara tjäna stålar. man gör olika å olika skidklasser för att dom som e rika vill ha en dyrare skida för att visa att dom har råd. Åkmässigt börjar alla salomon skidor närma sig varanndra.

salomon skidorna suger totalt enligt mej.. har inte provat de nya fula modellerna.Men dom gamla känns plastiga och hårda, ingen som hälst känsla.

tycker väll iofs inte att skidorna är lika varandra, flyer är ju deras "tonåringsskida"/tjej, thruster park/pike för dem som väger lite mer.

Foil å andra sidan är ju helt ny för i år och verkar rätt så spännande enligt mig har lite mer skärning än traditionella twintips och har en hyfsad bredd under foten, en bra skida för hela berget.
Gun hade dom ju kunnat skita i tycker jag med tanke på att foilen kom + att den har funnits i för många år utan att dom ändrat skidan.
Gun lab är väl å andra sidan bra att den kom för att få lite mer bredd på sortimentet med en riktigt fet twintip 101mm under foten.

Grafiken var tydligen salomons team åkare som designade för att dom ville ha en "clean" skida som man kunde sätta klistermärken på..

Själv tycker jag väll att dom är rätt så fula men framförallt har en dåligt finish som ser billig ut och känner att capkonstruktion på bredare skidor känns sådär och lite budget..

Ja har set skidorna på riktigt å dom ä inte världens snyggaste men ja tycker att dom va helt okej om man kollar på utsidan ;P Flyer ä dom snyggast:D

Stod precis och fingrade pa GUN idag, den har lite annorlunda skarning i sjalva anden av skidan an pocketen tror jag om jag intre minns fel, den kandes trubbigare, men jag tycker gun var skitsnygg faktisk! Flyer har i Canada kostar 2100 kronor utan bindning.

mvh

Jag tycker största missen Salomon har gjort är att nästan helt ta bort sitt Freeride sortiment. OK att scream va gammalt som gatan men då får man ju komma med något nytt istället för att försöka putta över alla som vill ha en freeride skida till freestyle klassen. Som tur va finn nu också Gun Labb fös oss vanliga men den är rätt extrem. Alternativet är Scramble skidan som verkar tagit över lite av Scream skidans egenskaper men jag har inte hört något om hur den är i backen. Hur som helst längre, och fler freeride skidor behövs och Salomon får ta och släppa sargen och komma in i matchen!

Kolla skärningen och längderna de kommer i så ser ju direkt att alla inte är avsedda för samma åkning.

Var och klämde på Foil häromdagen. Av vad jag kände så verkade den hyfsat lik förra årets 1080, som jag gillar. ett plus är att den är snäppet bredare. Grafiken är väl inte den snyggaste jag skådat, men den är helt ok enligt mig. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den. Av vad jag sett av Gun Lab så verkar den riktigt het :)

moget att ni inte klara att skidorna/skidåkningen utvecklast lite...

grejen är ju att det inte bara är salomon som gör på detta sätt, alla skidmärken har olika typer av skidor för olika typer av åkningar. Rossignol har sin scratchserie, salomon har sin 1080serie, völkl har sin v-skiserie, k2 har sin factoryserie, scott har sin freerideserie, liksom dynastar, atomic, fischer, head, elan.. alla! sen har vi de märkena som armada och line, som bara kör på freeride- och freestyleskidor, men i grunden så har alla "likadana" skidor, det som skiljer är midjemåtten, grafiken och material och lite åkegenskaper. I grunden har alla skidmärken en ren jibbsida för parken, en big mountainjibbskida, en juniorjibbskida och en del har även en eller flera pro model. Kolla gärna runt och se det själva. Att säga att salomon har gjort bort sig är därför rätt töntigt, eftersom alla skidmärken i så fall skulle ha gjort bort sig, och hur skulle de då ha gjort istället? Antagligen vet de vad som säljer och gör därför också sina skidor efter det.

men det är det de inte har! alla har i princip likadana uppsättningar av skidor, det var det jag försökte få fram.

Tillbaka
Topp