Lima-ko
Aktiv medlem
Har Sir Francis Bacon rocker?
Det beror helt på hur man åker. Jag skulle vilja säga att det här finns tre olika läger:Deathmachine sa:Okej. Ser att skidans mått är olika, men vad gör skillnaderna när man åker? vad kan man utläasa av måtten? kan någon hkälpa mig med det) Vilken beter sig bästa i pist?
1. De som tycker om när en skida svänger ganska mycket (kort svängradie), oavsett om det är en offpistskida eller pistskida. Dels för att det är när man kantar en skida och åker på skär man upplever krafterna i skidåkning men även för att de ofta upplevs som mer livliga och snärtiga. Att åka en skida på skär är ganska enkelt, att kunna hantera krafterna i skidåkning och därigenom kontrollera svängradien är desto svårare.
2. De som föredrar en skida med lite rakare skärning, dels för att de tycker att en skida med mycket sväng beter sig oroligt men även för att de har en tendens att vilja svänga mer än vad de vill. Detta beror dock helt på hur skidan är byggd, en skida med mycket sväng och mycket spann kommer bete sig helt annorlunda jämfört med en skida med mycket sväng och inget spann (eller tom omvänt spann). Detsamma gäller för en rakare skida med olika spann. En väldigt duktig åkare i läger 2 kan få en skida att svänga bra mycket mer än vad dess svängradie anger, t.ex. Obsethed att svänga mer än SFB.
3. De som inte har tekniken för att kunna åka en skida på skär, ofta, dock inte alltid, pga fel rörelseberedskap. De tror att de tillhör läger 2 framförallt för att de tycker om (läs inte har tekniken) för att kunna göra annat än att åka rakt ner/kanta skidan lite i fallinjen och så fort det uppstår lite krafter gå över till nästa sväng. Detta blir ofta en väldigt accelererande sväng, som ofta leder till sämre och sämre rörelseberedskap ju längre åket fortskrider. De kommer även ofta uppleva skidorna som oroliga, det beror dock inte på att skidan är för mjuk eller har för mycket sväng utan hänger oftare ihop med hur man står på skidan, bakåtvikt och/eller väldigt oregelbundna rörelser fram/bak.
Jag vet vilket läger jag tillhör och kan således utesluta många skidor när jag ska göra mitt skidval. Vet du vilket läger du tillhör?
PS. Detta är mina högst personliga åsikter som jag grundar på min egna teknikska skidkunskap och mitt jobb som skidlärare under ett antal säsonger lite här och var. DS.
Senast ändrad: