HD videokamera från usa?

mans1

Medlem
HD videokamera från usa?
Hej! mina föräldrar är i usa och skulle kunna köpa med en videokamera åt mig. Vi har väl en budget på ca 5-7 tusen svenska kr. Har hört att elektronik är billigare där så man skulle kanske passa på!

Har ni några tips på bra hd videokameror? den får gärna ha höghastighetsfunktion, typ 60 fps lr liknande!

HD videokamera från usa?
Kanske har fel, men tror det kan vara svårt att hitta en PAL-kamera i USA, alltså kamerorna där spelar in i fel format (ntsc)

HD videokamera från usa?
Inte riktigt ett svar men ett tips
Det du ska tänka på är strömförsörningen
Usa kör på 110V med en helt annan plugg, man kan köpa en adapter men
de som är tillverkade för USA är oftast inte kompatibla med 230V nätet som vi har här.
Bäst är väl att beställa en enskild laddare från företaget i Sverige

Jag har bla en Canon HV20e som är riktigt bra och billig, den finns nu som HV30e och är aniningen uppgraderad. Fungerar fint till det mesta men har tyvärr ingen höghastighetsfunktion. Kör på vanliga miniDV band vilken jag tycker är bra då man har en backup i det men det blir lite omständigare att föra över.

//Reine

Senast ändrad:
HD videokamera från usa?
canon hf 100 eller canon hf legria 200 är bra!.. dem flesta filmerna i mina videoklipp är filmade med hf 100 men "4 fakie trick och nå annat" & "360 flip miniskate" är filmade med hf 200

fakta om kamerorna
hf 100 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=271613
hf 200 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403364

hf legria 200 är en lite förbättrad version av hf 100an, men jag har inte märkt nån större skillnad på dem även om jag har haft båda !

Senast ändrad:
HD videokamera från usa?
Threepac sa:
Kanske har fel, men tror det kan vara svårt att hitta en PAL-kamera i USA, alltså kamerorna där spelar in i fel format (ntsc)
Många kameror kan ställa om formaten så det borde inte vara några problem om man kollar upp så att det går.

HD videokamera från usa?
Reine sa:
Threepac sa:
Många kameror kan ställa om formaten så det borde inte vara några problem om man kollar upp så att det går.
Det finns nog inte en ända ny tillverkad videokamera som man inte kan ställa in formatet på;) vore ju skumt om typ sony skulle göra 2 olika kameror för att kunna sälja dom i olika delar av världen. köp en så får du se. om det inte går att ställa in så kan du ändå göra om formatet när du lägger över filmen på datorn. Adobes program tar dom flesta format.

HD videokamera från usa?
Gh sa:
[
Det finns nog inte en ända ny tillverkad videokamera som man inte kan ställa in formatet på;) vore ju skumt om typ sony skulle göra 2 olika kameror för att kunna sälja dom i olika delar av världen. köp en så får du se. om det inte går att ställa in så kan du ändå göra om formatet när du lägger över filmen på datorn. Adobes program tar dom flesta format.
Jaså är det så? Då måste det ju vara väldigt skumt eftersom att i stort sett alla tillverkare gör det. NTSC till de länderna som använder det och PAL till de som använder det. Så är det. Däremot kan man ofta (beroende på budget givetvis) ställa in kameror på olika framerates. 24f/p är ett vanligt förekommande. Detta för att få mer filmkänsla över det hela. Några av kamerorna nämnda ovan har det (om jag inte minns fel). Mellan NTSC och PAL är lite mer sällsynt, speciellt i dessa prisklasser.

Och att göra om fps'en på datorn ger ju en kvalitéts förlust och dessutom måste man mecka en hel del med ljudet ifall du vill få det någorlunda bra. Med tanke på att i USA använder de 30 fps, i Europa kör vi 25.

Senast ändrad:
HD videokamera från usa?
Laddare räcker oftast med att bara byta sista sladdbiten. En sådan kostar typ 30kr på biltema eller Clas ohlsson. Vissa har säkert stickkontakten inbyggd i likriktaren men är nog rätt sällsynt nuförtiden.

Köpte själv en canon från usa och tjänade ettpar tusenlappar och det var heltklart värt det. Enda är att den bara har 24 eller 30bps men för min del så kvittar det.

HD videokamera från usa?
nilltre sa:
Laddare räcker oftast med att bara byta sista sladdbiten. En sådan kostar typ 30kr på biltema eller Clas ohlsson. Vissa har säkert stickkontakten inbyggd i likriktaren men är nog rätt sällsynt nuförtiden.

Köpte själv en canon från usa och tjänade ettpar tusenlappar och det var heltklart värt det. Enda är att den bara har 24 eller 30bps men för min del så kvittar det.
Det här är inte att rekommendera!!
Det är sant att vissa laddare fungerar under både 110 och 220 volt men man ska verkligen försäkra sig om att så är fallet, annars kan både laddare och kamera ryka.

HD videokamera från usa?
Laddaren som följde med min usa-köpta hv30 klarar att omvandla allt mellan 100v-240v så med de flesta nya kameror bör det bara vara att tuta å köra.

HD videokamera från usa?
Reine sa:
gnilk sa:
Eh, HD har inte problemet PAL/NTSC. Det är väl SD specifikt.
Jo det problemet finns fortfarande kvar även om det inte är ett stort problem.
http://hometheater.about.com/od/televisionbasics/qt/ntscpalframes.htm
Njaeo, alltså HD Standarden är (tack och lov) en standard som innehåller rätt många saker, bland annat support för olika upplösning och olika framerates. Det är inte två olika standarde såsom PAL/NTSC. Så problemet med PAL/NTSC finns inte. HD Standarden specificerar video upp till 1080p 60hz vilket ju så klart är rätt mycket data per sekund. Sen är HD (som det uppfattas i folkmun) beroende på vilken transport-metodik som avses (DVB-xyz). Där de olika standarderna definerar vilken grad av HD-support som avses. Därmed kan det uppfattas som att HD har problem, liknande de som PAL/NTSC har fast det i mångt och mycket är transporten som begränsar. T.ex så lyckades väl ITU-T och DVB-Forum ena sig om hur det ska se ut för broadcasting i IP nät förra året.

Dom slutsatser som görs i artikeln du länkade till är endast antagangden och inga fakta. Operatörerna är fria att välja vad som passar dem bäst, självklart blir det vanligast att framerates anpassas till gamla standards då de har rätt mycket utrustring som kan återanvändas. Men det är inget tvingande eller så.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp