Head pjäxor, puckat eller puckat?

wrede44

Medlem
Sitter och googlar lite pjäxor då det är tid för att köpa nya och eftersom jag har en bred läst så kollar jag alltid på det måttet. Vanligtvis är lästbredden ca 98-102mm (otryckta) i storlek 27,5 för de flesta märkena. Dock använder inte head samma enhet på detta mått?? de använder istället cc som jag inte vet vad det står för? jag googlade lite grann och fick fram att det kan betyda centrum centrum men gör det inte mycket klarare för det. Så kan någon förklara vad exempelvis 2000cc betyder i lästmått? hur många mm är det? Varför använda något annat system än det som är allmänt vedertaget?

Är inte cc cubic centimeters, alltså volymen på pjäxan? Förslagsvis 27,5x10x7cm typ. Låter ju otroligt märkligt dock..

Det där är väl volymen som syftas på? Cc - cubic centimeters. Låg volym - tajtare passform på innerskon och vice versa. Det ger ju ingen verklig indikation på bredden av pjäxan.
Jag vill minnas att mina senaste Lange hade en lästens volym i produktbladet.

@bootfitta vet med största säkerhet. :)

bootfitta sa:
Dom flesta märken mäter lästen i storlek 26.5

1800CC = 96mm
1900CC = 98mm
2000CC = 100mm
Tack bootfitta för översättningen.

Jag var inne på att det skulle vara volym också men tyckte det var ett sjukt dåligt sätt att ange mått på lästen så jag skrev av den teorin.

Aha är det 26,5, det var ju bra för min del, hade ju hört 27,5. Hur många mm ökar det i lästbredd för varje storlek egentligen, skiljer säker mellan märkena men på ett ungefär??

Tacka för förtydligandet

wrede44 sa:
bootfitta sa:

1800CC = 96mm
1900CC = 98mm
2000CC = 100mm

Jag var inne på att det skulle vara volym också men tyckte det var ett sjukt dåligt sätt att ange mått på lästen så jag skrev av den teorin.

Aha är det 26,5, det var ju bra för min del, hade ju hört 27,5. Hur många mm ökar det i lästbredd för varje storlek egentligen, skiljer säker mellan märkena men på ett ungefär??

Tacka för förtydligandet
Ca. 2 mm i bredd per storlek, men det är ju givetvis inte bara bredden som ökar, den totala volymen ökar också, vilket kan verka obetydligt när man provar nya pjäxor, men gör extremt stor skillnad efter ett par åkdagar då innerskon trycks ihop.

Summan av kardemumman är att det i princip aldrig är rätt att gå upp i storlek pga. breda fötter.

bootfitta sa:
wrede44 sa:
bootfitta sa:

1800CC = 96mm
1900CC = 98mm
2000CC = 100mm

Tacka för förtydligandet
Ca. 2 mm i bredd per storlek, men det är ju givetvis inte bara bredden som ökar, den totala volymen ökar också, vilket kan verka obetydligt när man provar nya pjäxor, men gör extremt stor skillnad efter ett par åkdagar då innerskon trycks ihop.

Summan av kardemumman är att det i princip aldrig är rätt att gå upp i storlek pga. breda fötter.
Nej, nej, det var inte så jag tänkte. Min storlek är 29 men eftersom alla mått anges i storlek 26,5 så kan jag uppskatta lästbredden i min storlek. Ex Nordica NXT N1 är 103mm i lästen i storlek 26,5, således blir det då 103+2+2+2= 109mm i storlek 29,5. Min fötter är 114mm breda, men från 109 kan jag förmodligen lästa ut till 114. Självklar är detta en grov uppskattning, men det sparar mig tid i butiken att veta vilka pjäxor som är dött lopp och vilka som kan funka.

Men helt ärligt funderar jag på fischer Vacuum nu, pallar inte köpa pjäxa som jag vet att jag måste lästa från början, känns fel, har redan gjort det en gång.

114mm i storlek 29.5 låter mellanmjölk. Varken smal eller bred. Att lästa är inte fel. 99% av människor som köper pjäxor i rätt storlek och prestandanivå behöver antingen slipning, lästning eller både och.

Tillbaka
Topp