Head raptor 120 rs sitter bra men jag får inte fast skidan i snön..

citycarver

Medlem
Bästa passformen jag varit med om bland slalompjäxor är med Head raptor 120 rs, men jag får inte fast skidorna. Jag har testat massor med pjäxor och den jag åker på nu som passar ok, lite smal kanske, men där skidorna går som X2000 (en rälsreferens) är Technica Mach 1 MV. Den är väl rätt styv i flex men jag är supertrygg i alla lutningar och alla svängar.

Varför får jag inte fast Head raptor 120 rs, vad säger det om min åkning??

Har du kollat kantningen med pjäxorna på ett plant underlag? Dvs vinkeln på skaften inåt/utåt så dem harmonerar med dina ben?

Är man lite hjulbent tex och skaften är för raka kan man få problem med för tidig sväng initiering. Vice versa så kan man få lite lägre kant vinkel

Har du kollat kantningen med pjäxorna på ett plant underlag? Dvs vinkeln på skaften inåt/utåt så dem harmonerar med dina ben?

Är man lite hjulbent tex och skaften är för raka kan man få problem med för tidig sväng initiering. Vice versa så kan man få lite lägre kant vinkel
Nä, men det lät ju vettigt. Testade alla pjäxorna i Vemdalen, de borde ju tänkt på att kolla den detaljen. Tänkte styvheten hos Raptorn var det som spökade men Technican är ju styv den med..

Nu vet jag ju inte din nivå teknikmässigt men flex borde inte vara ett problem I sig för att få skidan på kant så länge den inte är >90mm. Men fel kantning på pjäxan i relation till benen kan definitivt påverka, särskilt hårda pjäxor, mjukare dem "tjäsar" till mer så det buffrar lite mot fel vinklar.

Skulle säga det är en låg procent på butiker som har den kompetensen och för den delen orken att korrigera. Är väl inte ens en direkt självklarhet inom nationell nivå på FIS att man har den kunskapen.

Sedan tillåter inte alla pjäxor nån enkel justerings möjlighet heller....

Men det enklaste testet som sagt är att snöra på sig pjäxorna och stå på ett betonggolv och känna om plana axel bred stance "trycker" knäna inåt/utåt

har inte koll på race segmentet längre men tex fischer körde ju extra duck stance på rc4 förut osv så såna saker kan ju påverka också...

Tillbaka
Topp