head xrc 1200, bra val för mig?

J0nas

Ny medlem
Hej

Mitt första inlägg här på forumet :)
Jag har inte haft skidor sen innan carvingskidorna kom....fassnade för snowboarden just för att den var så härlig att carva med...så de har jag åkt mycket...
Men jag har åkt endel skidor på farsans gamla Cyber xp100, men nu tänkte jag börjar åka mer skidor och då är det dags att köpa egna.

Jag åker mest i kungsberget men även ungefär en vecka i fjällen per år. Tyvärr brukar de väldigt sällan vara snö så jag kan åka någon offpist, därför kan vi räkna med att jag i stort sett bara kommer hålla till i pisten...leka i funparken är inget som jag kommer att göra...har tillräckligt med skadeproblem sen tidigare idrottande...

För närvarande skullle jag väl påstå att jag är en medelgod åkare men siktar alltid på att utvecklats då jag tycker de är en stor del av tjusningen :)
Jag gillar korta carvsvängar (älskar kasten jag får på brädan), är dock inte riktigt där teknikmässigt på skidorna. Men snart...

Först hade jag tänkt vänta med att köpa skidor till slutet av säsongen då de troligtvis kommer att gå att få tag på bra grejor till ett humanare pris.
Men nu har jag fått ett erbjudande om att köpa ett par head xrc 1200 årets modell till ett bra pris...Skidorna är 170 långa och jag är 175 cm och väger 72 kg.

Tror ni det är ett bra val för mig?

Kunniga personer har gett mig tipset att köpa mig ett par som har en radie på 15 eller över även fast jag gillar korta carvsvängar med motivering att de blir så jobbigt att åka på supercarve skidor...personen har även tyckt att jag ska köpa ett par skidor för både pist och offpist, typ head monster 82....

Men då det i stort sätt aldrig finns offpist åkning där jag är så tänker jag att de vore dumt att kompromissa bort endel av piståkningsegenskaperna bara för att ha ett par skidor som funkar i offpist som jag kanske åker max 1 procent av tiden.

Är jag inne på rätt bana?
Läget är lite såhär också....vet att jag egentligen borde testköra skidorna innan jag köper...men jag ska åka till fjällen vecka 11 och 16 och då vore de roligt med nya skidor.
Jag har tyvärr inte råd att köpa ett par skidor till ordinarie pris...dvs 6000-8000 kr i den prissklass jag vill ha (Köper inte nya skidor sen på länge, vill ha ett par skidor att utvecklas i)
Så allternativet är head xrc 1200 skidorna eller om jag kan få tag på ett annat på till lägre pris, kanske begangnat....elller att jag väntar till slutet av säsongen ändå...

Vad skulle ni gjort?

tack på förhand!
Jonas

Jag vet inte riktigt vilket skidval du ska göra. DÄremot verkar det ju dumt å inte köpa en ren pistskida i ditt fall, om du bara åker ca 1% offpist. Åkte på head monster 82 170cm i kungsberget idag och den förvånade mig positivt! Var mycket ren is i pisterna men jag lyckades ändå få fast skidorna rätt bra och dom var allmänt härliga och stabila. Ifos körde jag också ett par 176cm långa Atomic Sx11..... minns inte hela namnet. DEssa var grmyt sköna i pisten, hade kanske ca 16 -17 m i svängradie och kändes i min viktklass (70+) hur stabila som helst. Man kunde verkligen köra mycket fort på dom. Fast man tar sig ju ner för "kungskullen" rätt fort då...

atomic skidorna var : SX 12 pb - riktigt sköna =)

Senast ändrad:
Jo det är ju lite så jag tänker också...även fast jag ändå blivit rekommenderad att ändå köpa någon av all moutain skidorna...

Men head xrc 1200 skidorna borde ju iaf vara ganska mycket bättre än head monster 82 skidorna i pisten?? Även om head monster 82 funkar förhållandevis bra i pisten med tanke på att dom är lite bredare...

/Jonas

Ingen som har eller har testat head xrc 1200, årsmodell 2007....intresserad av att höra vad ni tycker?

/Jonas

Jag tror du är inne på helt rätt skidor efter vad du skriver om dig själv.

Åkte själv på både xrc 1200 och Sx11 förra året, även om det bara var några åk. Väldigt lika skidor skulle jag säga.

När man pressade 1200 sönder och samman så fanns det tendenser till att den ville svänga lite för mycket ;) 1400 däremot var nog aningens för styv om man inte jobbade tillräckligt.

Överhuvudtaget så undrar jag varför man vill ha skidor som svänger så tvärt varannan meter, inte min typ av åkning riktigt.

Jag är något tyngre än dig men samma längd. Har för mig att jag körde både 170 och 177 på 1200. Längdmässigt blir det svårt att rekomendera, beror lite på hur mycket du svänger helt enkelt, mer fart, längre skidor, mer sväng, kortare skidor.

Jag tror att Head xrc1200 kan vara rätt skida för dig, längd har jag svårt att rekomendera, det får du ta på känsla. Kanske att det kan vara lite mycket skida för dig i början men då har du att utvecklas i fort ;)

Lycka till!

ok, tack...de blev head skidorna, 170 långa, är 14-15 svängradie...Jag älskar att åka kortsväng!
Ligga på så tvära skär som möjligt, åkningen blir så mycket agressivare då :)
Borde nog bli bra..får förmodligen skidorna nästa vecka...återkommer med vad jag tycker.
Kommer dock förmodligen inte kunna bedömma dom riktigt då jag inte är tillräckligt bra skidåkare än...får inget tryck i åkningen och klarar inte av att hålla ner farten med korta svängar...men de kommer väl med mer träning...

/Jonas

Tillbaka
Topp