Hej ! Behöver lite tips från ni skidåkare som har bättre koll på vad som gäller idag...

OlaForsman

Medlem
Hej ! Behöver lite tips från ni skidåkare som har bättre koll på vad som gäller idag...

Är en hyfsad skidåkare som tar mig ner överallt - föredrar skog, puder och offpist.
Åker i Kittelfjäll (gjort en säsong), Björkliden, Riksgränsen och Alperna.

Föredrar liftnära offpist men tar gärna topptur ibland om det kråvs.
Åker tekniskt bra men är inte tokbenstark.

Har åkt på ett par Soul 7 sedan 10 år men dom börjar vara lite trötta.
Bindning Atomic Shift.

Ett par Dalbello skor som funkat men dito där, lite trötta.

Söker ett par skidor som levererar poppigheten som hos Soul 7. Lättsvänga
i skogen och feta nog att hantera puder/fluff. Får gärna vara lätta.....

Då jag har breda fötter så vill jag ha något att rymmas i - 11 cm på bedaste
stället.

Är 184 cm lång och väger runt 70 kg.

Tacksam för tips !

BC Camox Freebird.
poppig, lätt, funkar i pist men breda nog för puderdagar.
sätt på en shift om du inte turar jättemycke annars en ATK bindning.

Elan Ripstick -mjuka, lätta, flyter bra, svänger fint. Inte så kul i isig pist... En skida för den som åker med mer finess än brutal kraft.

Völkl Blaze 94 och 104 är väldigt allround och relativt lätta för sina egenskaper.

Är det Soul 7 eller Soul 7 HD du har åkt på? Jag har ett par Soul 7 och det är nog bland de mjukare skidor som finns. Soul 7 HD var litet styvare. Båda hade mycket lång ”taper” både fram och bak, vilket möjliggjorde kort radie och kort effektiv kant på hårt underlag.
Bra att veta att du är van vid (och gillar?) den mjukare ”änden” av spektrat när det gäller flex, och inte många skidor idag har den formen. Soul 7 var en ovanlig skida. Och frågan är ju om du vill ha något som liknar dina Soul 7 eller om det är någon egenskap som du saknat.

Kanske någon av de bredare QST-skidorna, Echo106? Sender Soul 102?

1771964347689.webp

Völkl Blaze 94 och 104 är väldigt allround och relativt lätta för sina egenskaper.
Tack för svar ! Har kollat lite på ditt förslag och noterar att den inte förekommer i Åka Skidors tester. Hittade dock några engelskspråkiga tester där den fått övervägande gott betyg. Den är bra prissatt hos Sport-conrad!

Hälsningar!

Är det Soul 7 eller Soul 7 HD du har åkt på? Jag har ett par Soul 7 och det är nog bland de mjukare skidor som finns. Soul 7 HD var litet styvare. Båda hade mycket lång ”taper” både fram och bak, vilket möjliggjorde kort radie och kort effektiv kant på hårt underlag.
Bra att veta att du är van vid (och gillar?) den mjukare ”änden” av spektrat när det gäller flex, och inte många skidor idag har den formen. Soul 7 var en ovanlig skida. Och frågan är ju om du vill ha något som liknar dina Soul 7 eller om det är någon egenskap som du saknat.

Kanske någon av de bredare QST-skidorna, Echo106? Sender Soul 102?

Visa bilaga 44162
Tack för svar! Har dom "vanliga" Soul 7 och är väl rätt nöjd. Är nog inte nog tekniskt verbal för att beskriva vad jag saknar hos en skida - Åker gärna skog så lättsvängt ska det vara. QST är ju bra lagg. Fick tips om Völkl Blaze 104 - hittade bara Åka skidors test av blaze 94 årsmodell 2024. Gott betyg. Engelspråkig test av 104:an gav toppbetyg!

Hälsningar!

Radie- och viktmässigt är Blaze 104 ganska lika dina Soul 7. Har aldrig åkt Soul men gissar att Blaze är betydligt mer dämpad i svårare förhållanden. Finns för övrigt till bra pris hos ena tysken i 179 om man inte är rädd för rosa! ;)

Har skickat PM til dig om du vill veta mer om Blaze 104 - skogsåkningen fungerade rikigt bra för mig. Har samma mål som dig med kortare toppturer, off pist och lekfullare åkning i pist, iaf mindre aggressivt än tidigare ;-) Popigheten är dock inget som du gör att du flyger ur svängarna på dessa skidor. Jag har inte fått till det riktiga "popighet" under de 3 dagar jag kört på skidorna. Inte om jag jämför med mina tidigare skidor. Kör dessa med Shift2 bindning och K2 Mindbender 120. Är inte rikigt kompis med pjäxorna än men inget som inte går att fixa hos en pjäxdoktor.

Hmmm hur har vi hamnat här ?! (Obs inget personligt i denna tråd utan allmänt på forumet)
Jag plockar ur några nyckelordfrån trådskaparen "Kittelfjäll - föredrar skog, puder och offpist"
Då tänker jag på en skida med en shape som denna eller nått iallafall liknande och runt 110-125mm bred.......

Jag vill med detta inlägg slå ett slag för att vi ibland skall börja tänka tvärtom försöka hitta en skida som är suvärän offpist men som funkar ok i pisten.
Jag skulle iallafall aldrig åka i Kittelfjäll med en Blaze 104 (eller liknande). säkert en trevlig skida i pist och uppkört, och fungerar säkert hjälpligt i "offpisten" men kul skulle det inte vara.

Bilden till vänster är från en Völkl revolt 121 som jag inte åkt på men verkar intressant iallafall. (Höger blaze)

Bilagor

• volkl_2526_revolt-121_V2510151_3.webp
    volkl_2526_revolt-121_V2510151_3.webp
    1.9 KB · Besök: 44
  • Screenshot 2026-02-26 at 16-04-47 2025-2026 Völkl Blaze 104 Blister.webp
    Screenshot 2026-02-26 at 16-04-47 2025-2026 Völkl Blaze 104 Blister.webp
    4.2 KB · Besök: 49
Tillbaka
Topp