Helikopterfilming - Budgetversionen?

• Trådstartare Trådstartare R-R
  • Start datum Start datum
R

R-R

Guest
Halloj FR!

jag har länge funderat på en ,vad jag hoppas är, en FANTASTISK idé. Man ser hela tiden i filmer hur de stora filmbolagen filmar från en helikopter, och hur asfeta klippen blir. Eftersom att jag inte är sugen på att lägga ut x antal miljoner på en helikopter har jag funderat lite på hur man kan göra det här, a'la budget.

Så här kommer det, hur najs hade det inte vart att fästa en kamera på en stark nog RADIOSTYRD helikopter och sen åka bredvid ett par meter upp i luften och filma åkaren? hade det inte vart stört coolt? jag tänker mig typ en gopro, fastsatt på en liten rc-helikopter!

Aja, kom med åsikter eller nåt vetja

R-R

låter som en bra idé, då kan man ju även ta "helikoperfilmningen" till skogen/offpisten.

Några surfare i Australien fick ihop detta i höstas med en quadrocopter:

Dock kräver det nog en hel del kunskap att styra en.

Det låter onekligen som en spännande idé, men till skillnad från en vanlig helikopter är en radiostyrd inte i närheten lika lättstyrd. Men med lite övning kanske det kan ge bra resultat och som inlägget ovan, langa air shots i skogen skulle ju vara grymt tyngt

ChrisFranz sa:
Det låter onekligen som en spännande idé, men till skillnad från en vanlig helikopter är en radiostyrd inte i närheten lika lättstyrd. Men med lite övning kanske det kan ge bra resultat och som inlägget ovan, langa air shots i skogen skulle ju vara grymt tyngt
jag vet! Precis så jag tänkt, med en rc kan man ju komma in i mycket trängre områden! Sen att det kan vara svårt att styra kan jag i och för sig köpa... hm... Eller beroende på hur man ställer in kameran behöver det inte vara så svårt! T.ex. vid hopp, om man ställer in kameran i en vinkel så att den följer åkaren snett bakifrån så är det väl bara att följa honom in mot hoppet och förbi! Eller?

Jag skulle tippa på att du bättre shots för pengarna med riktig helikopter,

Har du någonsin flygit en rc-helikopter? Ska du sen flyga så bra så att det faktiskt går att använda klippen så kommer det ta tid

Jag har provat en simulator på datorn där man flög med riktig kontroll och har 2 polare som håller på med sådant dom sa att det va lite lättare i simulatorn och det är så stört svårt att kan du det inte så lär det ta x-antal timmar innan du kan få det att bli film, krashar du helisen så blir det dyrt också :P

Men visst det är en cool idé och det finns ju faktiskt saker som är specialicerade för detta, tex dragonfly

http://www.draganfly.com/ dock kostar den lilla versionen i basutförande ca 60000kr och det är utan tull/moms/frakt ;)

MartinAgerstig sa:
dom har ju redan gjort det i flera skid och snowboard filmer bland annat eye trip
jaha okej! Kan du länka om du har något klipp? har nämligen sett eyetrip och vet inte riktigt vilket klipp du menar...

Har tänkt på denna idé
använd en A.R Drone
som styrs via iphone, ipod touch eller ipad
kanske fästa en gopro eller liknande under för att få en bättre kamera.
man ser ju ändå hyfsat vilket håll man filmar åt.
Den verkar väldigt stabil då den rätar upp sig om man puttar till den.
inte budget kanske men betydligt billigare än en "riktig"helikopter.
kanske inte heller något för blåsiga dagar eller långa shoots.

Men ändå.

problemet med helikopterfilmning är att små RC helikoptrar sällan är balanserade och orsakar otroligt mycket vibrationer. Hela bilden kommer skaka(CCD) eller så kommer bilden bli som gelé(CMOS). Bygga en vibrationsdämpare skulle kosta mer än vad helikoptern kostar.

Billigaste du kan komma undan med är nog 20k minst.

Senast ändrad:
BennO sa:
Har tänkt på denna idé
använd en A.R Drone

Men ändå.
Smart, värt ett försök, kostar ju lite mer än 3000 bara :D frågan är om den orkar flyga med en gopro på 160g när den själv bara väger 380g men det måste väl någon på internet ha provat :P

Verkar ju funka :D

Senast ändrad:
sån där hänglidningsskidåkning då, borde ju bli bättre och lika billigt/dyrt som att köpa en sån där helikopter plus roligare ;)

Henk021 sa:
sån där hänglidningsskidåkning då, borde ju bli bättre och lika billigt/dyrt som att köpa en sån där helikopter plus roligare ;)
Har för mig att något större filmbolag gjorde det i en film för några år sedan. Det var Håtveit som åkte och hans brorsa, den andra Håtveit alltså, som filmade. Kommer inte på vad filmen heter nu. Men feta shots blev det!

BennO sa:
Har tänkt på denna idé
använd en A.R Drone

Men ändå.
Jag hade satsat på något sådant om jag hade försökt. Det enda problemet är att proportionerna laddning:flygtur är ungefär 7:1 och det med ungefär 12 minuter flygtur i standardutförande (allt enligt hörsägen).

Men, det finns lite olika varianter av "quadrocoptrar" och har man lite slantar på lekkontot kan det nog bli riktigt bra.

Att filma från en RC helikopter är inget nytt. Har gjorts i flera år i diverse skid, snowboard, mtb och surfingfilmer.
De största som jag själv har sett vid inspelningar klarar upp mot en 10kg. Tillräckligt för att flyga med en RED- eller Alexakamera. De flesta riggar kräver två som sköter det hela. En person som sköter helikoptern och en som sköter kameran.
Visst funkar det med enklare varianter med en exempelvis som du nämner en Go-Pro. Tror dock inte man ska underskatta hur svårt det kan vara att med säkerhet styra en RC-helikopter. Har även varit med om en produktion då man använde en quadrocopter och en enkel videokamera för att filma över hustaken i Stockholm. Fördelarna skulle vara att den var stabilare och enklare att flyga jämfört med en riktig RC-helicoter, men inte lika manöverbar.

//John

Bygg dig en vajerkamera.. Behövs bara en lina/vajer som du spänner upp mellan tex två träd. Sedan bygger du en ställning som hänger på vajern och där kameran kan stå på.. Åkningarna med denna påminner ju om helikopter tagningar, bara att man oftast kommer närmare.. (Kan lägga in bilder på min om du vill).

jag har många sånna där leksaker, om du mot förmodan skulle lyckas få till balansen på en rc heli, (då menar jag på milimeter, annars blir den oduglig att flyga) hitta en kamera som är flexibel och klarar vibrationerna samt väldigt lätt så skulle jag tro att den svåra biten är att verkligen tycka att det är värt pengarna när du väl står där med en stor summa i handen. Jag har själv lagt ner 15k på bara ett flygplan så det är monsterbalanserat och svarar grymt bra på varenda rörelse man gör med spakarna MEN, om du skulle lägga i Tex 1 hg fast massa så skulle allt jag lagt ner skita sig och planet bli helt odugligt.
du får läsa på om rc helis och hitta en som har tillräckligt med lyftkraft för en högupplöstkamera.

Om du är intresserad av att hålla nere budget lite kanske du kan köra på samma setup som Henning använder till sina filmer - det blir rätt häftigt trots en (ganska) human budget.

finns ju ett asfett klipp från åre när dom filmar downhillcyklister på det viset! någon som vet hur man hittar de så länka..

Hammpus sa:
finns ju ett asfett klipp från åre när dom filmar downhillcyklister på det viset! någon som vet hur man hittar de så länka..
Tror det är den här videon från norska Hafjell du tänker på:

[swebikers]21893[/swebikers]

Tjenare!

Kommer nu i januari att utbilda mig till helikopterpilot. Läste lite äldre inlägg om önskan på att filma sina filmer med hjälp av helikopter. Problemet hos dom flesta var ju så klart att det kostar så sjukt mycket pengar.

När man vänder sig till ett helikopterföretag så kostar ju piloten en hel del.

Jag kommer ju vilja flyga en hel del när jag är klar, och om jag som pilot hyr helikopter så kommer man ner i kostnad. Är man några stycken som delar på det så behöver det inte svida så sjukt mycket.

Så behöver ni hjälp i framtiden med att flyga så ställer jag gärna upp!

Vill lixom se efter intresset på denna idé.

Tillbaka
Topp