Heliski i brant och lavinfarlig terräng?

Niiiicke

Medlem
Någon som vet om det finns heliski någonstans i världen där man får åka toppar som är snorbranta och där lavinfaran är påtaglig? Jag vet om riskerna!

Ojojoj! Var försiktig med laviner, jag har själv varit med om en i år och det var det läskigaste som hänt mig någonsin.
Men om du är en tokstolle som söker efter lavinfaran så kan du väl åka till Alaska, Chile, Norra Rocky Mountains eller Nya Zeeland.

Jag förstår inte riktigt. Att du vill åka snorbrant heliski - visst. Men där lavinfaran är påtalig"?

Är frågan för teoretiskt eller praktiskt utvärderande?

Jag vill spela fotboll på en fin plan men helst i dåliga fotbollsskor så att jag kan stuka fötterna?

jag är med på melins spår där, förstår inte frågan! varför leta branta sidor MED lavinfara?

Jag menade att jag villa ha snorbranta berg helt enkelt. Och med den branta lutningen kommer ju lavinfaran mer eller mindre helt enkelt. Det var så jag menade.

felix sa:
Snorbrant och en massa snö!

Skulle väl vara om du fick bli uppkörd på någon topp i Alaska kanske?
Hittade en länk; http://www.skiandboard.com.au/index.php?page=alaska-heli-ski-tours

Fast vet inte hur man bär sig åt för att få åka upp på de allra hårigaste åken...
Kanske bättre att hyra en privat pilot där så du själv får bestämma linje.
Tack för tipset, misstänker som dig att man får anlita en privat pilot i så fall när man ska upp på de där allra brantaste topparna. Jag letar vidare!

Jag är ingen heliskiexpert, men jag tror alaska är det du ska kika på. Alternativt ragga tag i nån helikopter i Kamchatka. Alperna kan du stryka, då det är många restriktioner om vart man får flyga.

Vill du bara åka brant, hyr en bra bergsguide en vecka och förklara att du vill åka riktigt j*vla snorbrant. Bec de Rosses i Verbier är ju t.ex. något att bita i. Dock tror jag att de flesta guider, vare sig det gäller heli eller inte, vill känna efter vad åkarna klarar och vill trappa upp nivån succesivt. Sen anpassas givetvis nivån till "flaskhalsen" i gruppen.

Ang lavinfara, tror inte någon över huvud taget sätter ner en på ett fält med påtaglig lavinfara. Dessutom, ska du åka riktigt brant så finns det ju sällan någon lavinfara. (Man ska aldrig säga aldrig...) Men vid typ 50 grader och uppåt har ju snön oftast redan släppt om den skulle vara instabil.

Rent praktiskt så tror jag det kan bli svårt med heli, det bygger på att du har samlat en grupp likasinnade åkare som alla håller samma höga nivå på åkningen. Kan ju bli dyrt att hyra en heli helt själv. Du får nog brantaste/bästa åkningen om du drar ner till ett ställe som Verbier, Chamonix etc, hyr en bra bergsguide i typ en vecka och förklarar att du vill åka brant.

Senast ändrad:
Jag tror du ska försöka sätta ihop en grupp så ni fyller en helikopter och åka till alaska. Tror H2O är bra. (guide Dean cummings). Men finns nog många bra.

Sen att det inte kan gå laviner på 50 grader köper jag inte riktigt. Dock är det ganska sällan snön fastnar över huvud taget på dessa lutningar och när den väl gör det sluffar ofta mycket av den ner så att det inte blir så himla djupt oftast... Men när det ligger snö finns det potentiell lavinfara och om vi pratar alperna är det oftast på våren som de branta åken blir åkbara, när det snöar varmare snö som klistras fast på isen.

Men detta är ju skit samma, eftersom ni kommer ha med er en kvalificerad bergsguide vars jobb är att ta hand om allt detta meck så ni slipper oroa er och bara köra puder.

Men som sagt, för att få kliva på de riktigt håriga åken behöver du nog en stark grupp och verkligen specificera i förväg att ni är duktiga och är ute efter brant åkning. Annars kan du också bara sätta dig omedelbart i bilen och köra ner till cham... men då får du ju svettas lite mer för svängarna förstås, så länge du inte är ett snäpp radikalare än alla andra och kör där ingen vågar.

Senast ändrad:
Även kustnära BC i Kanada ryktas ju ha brant och fin Heli-åkning. Morrisons favoritterräng säger han i intervjuer då och då.

Jag frågade en heliguide var man ska åka om man vill åka brant och inte bara "guideåkning". Det är helt enkelt Alaska och kusten i BC som gäller. Om du betalar för mig också så hänger jag på!

tillägg: funderade lite på det där med priset för heli. Det är ju inte direkt gratis om man säger så utan snarare en säsongsbudget som bränns på två veckor. Det är det kanske värt en säsong då man inte har tid att göra hel säsong? Spara som ett as (som vanligt..) och bränna skiten på två veckor i Alaska :)

Senast ändrad:
evil: klart det är värt det :) Men tänk på att av två veckor i alaska kanske du prickar in fem dagars skapligt väder i genomsnitt... eller sämre? det verkar ju vara rätt kass väder...

FF sa:
evil: klart det är värt det :) Men tänk på att av två veckor i alaska kanske du prickar in fem dagars skapligt väder i genomsnitt... eller sämre? det verkar ju vara rätt kass väder...
Ja.. fint att lägga 50 papp på att spela kort i en lodge i snöstorm.

Tillbaka
Topp