Helt skoter- och helikopterfria områden?

Nikegr

Ny medlem
Hej!

Någon som vet några helt skoter och helikopterfria turåkningsområden man kan nå med tåg och annan kollektivtrafik så man kan få det där härliga lugnet samtidigt som det finns tillgång till fjällstugor att övernatta i? Måste inte vara jättespektakulära toppar som runt keb. Nallo verkar väl tyvärr drabbas av helikoptrar och skotrar men hur ofta, nån som vet?

Ja det lockar, men lite kräsen när det gäller att jag helst sover i stuga. Finns väl inte i Sarek ? Mvh Niklas

Senast ändrad:
Mig veterligen inte något som har skidåkning på ett rimligt avstånd i alla fall tyvärr...

Senast ändrad:
Sylarna är rätt lugnt tror jag. I Norge ska du ha otur om du träffar på någon skoter eller helikopter. Hunddalen är det stället jag kommer på som man kan åka tåg till. Nallo rekommenderar jag inte om du inte åker dit innan helikopter säsongen i Riksgränsen dragit igång.

Hunddalen är faktiskt ett utmärkt tips, lättåtkomligt med tåg och stugor finns. Garanterat skoterfritt, men inte helt garanterat helikopterfritt. Dock ska du ha en jävla otur om det ska bli något med helikopter.

Vattendroppe sa:
När jag gick genom sarek så var det stundtals som att gå över Arlanda. Men det var iof på sommaren så kan inte uttala mig om vintern. Spontant så har jag inte sett till varken skoter eller helikopter i närheten av exempelvis narvik och dit går det tåg.

Jämtlandstriangeln är lättillgänglig. Ta tåget till enafors och sedan taxi till Storulvån.

Tåg till Undersåker och sedan taxi till Vålådalen funkar också.

@havreboll Vilken del av Sarek var du i? Jag har bara varit i norra delarna av Sarek, men under mina vistelser har jag bara en enda gång sett ett motorfordon, och det var en räddningshelikopter som gjorde sök. Sarek och Padjelanta är (så vitt jag vet) motorfordonsfria områden bortsett från räddningsinsatser och dylika ting.

@Nikegr "Nästgårds" från Beisfjord utanför Narvik. Ta tåget till Katterat, sen är det ca. 13 km promenad till stugorna. Pulkavänlig terräng hela vägen.

???
I princip hela svenska fjällkedjan har förbud mot terrängkörning. Men lättillgängligt är det ju inte.

Nu framgår det inte var du bor. Är det inte alldeles för omständigt att ta dig till Oslo finns det riktigt bra möjligheter att ta sig med valdresexpressen till Fagernes och därifrån vidare till Tyin/Filefjell. Här finns stora möjligheter till toppturer garanterat fritt från buller och trängsel. Går du dessutom med i Dnt finns det tillgång till stugor i mängder:)

Snödjup

Tillbaka
Topp