(Hem)-Försäkring

petterm

Medlem
(Hem)-Försäkring
Hej och hallå!

Ska ner till österrike hela säsongen och funderar över det här med försäkring! Är det förlägning av hemförsäkring som gäller? Det kostar ju skjortan! (Hos mitt försäkringsbolag iaf) Eller finns det speciella försäkringar för kortare utlandsvisiter? Själv har jag bara hittat de som gäller för studier och så... Är det vanligt att man försäkras av arbetsgivaren i österrike, alltså som det är i Sverige?

Tack så väldigt mycket till den som hjälper mig med detta, för jag känner mig lite vilse!

//Petter

(Hem)-Försäkring
Normalt så gäller arbetsgivarens försäkring endast under arbetstid och inte när du är ledig. Alternativet är en egen försäkring. Normalt så täcker hemförsäkringen plus försäkringskassan det mesta som kan hända, varje fall om man följer gällande regler (vilket oftast innebär att hålla sig i pisten om du skadar dig i backen).
E111 gäller 30dagar i EU-land och det täcker det mesta, transport, sjukhusvistelse t.ex. Det ska även finnas något intyg man kan få från FK vid längre utladsvistelse.
Detta i kombination med hemförsäkringen täcker alltså "vanliga" olycksfall men om du tänker åka offpist måste du kolla med hemförsäkringen om den gäller. Trygg Hansas försäkring gör det. Gäller den inte så finns det tilläggsförsäkrigar som man kan teckna men dom kostar ibland ganska mycket (som du har märkt).
I Österrike finns det även en bergsräddnings försäkring som du kan teckna på plats hos just bergsräddningen. Den kostar några hundra och står för eventuell räddning i offpisten med helikopter eller annat. Är dock osäker på hur mycket mer. Men den i kombination med en hemförsäkring och motsvarande E111 bör få dig hem om så behövs.

Mitt tips till dig är dock att ha allting klart när du åker ner med försäkringsbolaget hemma så att du slipper otrevliga överraskningar när du vaknar upp på sjukhuset...

(Hem)-Försäkring
Hemförsäkringen är oftast upp till 30-45 dagar utomlands. Stannar du längre ska du se till att ha en annan försäkring. I min hemförsäkring finns försäkringsskydd mot offpiståkning. Jag hävdar att som svensk turist behövs inga extra försäkringar. Vi är redan överförsäkrade jämfört med övriga Europa.

(Hem)-Försäkring
När jag ringde till mitt försäkringsbolag (två olika gånger) så var det olika bud angående offpiståkning, så jag ska skicka ett mail till dom och på så sätt få skriftligt på att det täcker offpist också... Då kan dom ju inte ha så mycket att sätta emot sen om det händer. Då har dom ju trots allt skrivit det! (Har Salus Ansvar försäkringsbolag)

(Hem)-Försäkring
Har också spanat på försäkringar.
Och kommit fram till att det liksom mina tidigare säsonger kommer kosta skjortan!!
TryggHansa har en dyr men effektiv försäkring. Täcker dock inte klättring eller någon typ av flygsport, om du inte har den speciella barnförsäkringen. (som varar till 25 års dagen..)

De österrikiska bergsportförbunden står för räddningen av sina medlemmar, och har även lite olika aktiviteter att delta i, så ett medlemskap kan vara bra att ha. Men däremot kan det bli svårt att få ditt vanliga försäkringsbolag att stå för de kostnader som uppstår utöver räddningen. T ex ersättning för invaliditet, när du uppenbarligen skadat dig i ett område utanför försäkringens täckning..

Kolla in följande länkar för alpräddnings försäkring.
www.alpenverein.at
www.bergrettung.at
www.naturfreunde.at

Tillbaka
Topp