Hemmabakade powerbars.

lleberg

Ny medlem
Hemmabakade powerbars.
Förra vintern, så bakade jag några jättegoda powerbars, man kokade ihop som en kolaspet på råsocker, sirap och smör, och sen blandade man i hasselnötter, havregryn, fiberhavregryn och annat kraffs, bakade det i ugnen och sen smälte man choklad på... Hur gott som helst, men nu när jag vill baka igen så har jag kommit fram till att jag inte har receptet, och jag hittar det inte heller, har sökt runt med google en stund.

Nån som har några tips? Receptet fanns i nån tidning som typ Buffe eller gourmet (eller vad fan dom nu heter), det var säkert 1 år sen. Och det fanns flertalet energybars på uppslaget..

Eller är det någon som har ett bra recept man kan baka efter?
Dels så blir det ju bra mycket billigare än att köpa dom, sen så smakar det gott, och kan lätt användas som kaka till kaffet/saften..

/ Tomas

Hemmabakade powerbars.
vill bara säga att om du får tag på det här, kan väl du maila receptet till mej? då har man ju julgodiset klappat o klart...!

Hemmabakade powerbars.
Fan de där receptet vill jag åxå ha!!!

Kan bara ett recept, å de kan jag bjuda på:

3 äpplen
2dl havregryn
1dl socker
100g smör/magrarin

Skiva äpplena och lägg dom i en smord fort.
Smält smöret och blanda ihop det med sockret och vetemjölet.
Strö ut smeten över äpplena, in i ugn tills gyllenbrun 200C :)

pusskram

(pasta receptet på powerbars här sen? :))

Hemmabakade powerbars.
Jag bakade nyss några andra kakor, som maryland cookies, men större, med mer choklad, och med hasselnötter på, asgott.

http://www.tv4.se/visa/?innehall=/mat/recept.aspx!id=5721

Det bästa med dessa skönheter är att efter att man gör en korv (inrullad i smörpapper), så kan man slänga in dom i frysen. Sen när du vill ha nybakade kakor är det bara att ta ut ur frysen, starta ugnen på 200 grader, skiva korven (utan smörpapper), lägga på bakplåtspapper på plåten, ev. lite hasselnötter på, grädda i 8 min, klart! 1 sats blir knappt 2 plåtar, om man gör dom stora.

Hemmabakade powerbars.
Är det ingen som har receptet på powerbarsen som det frågas om från första början?! sitter ju i princip och dräglar när man läser...! vill ha det NU!

Hemmabakade powerbars.
Efter lite sökande, så stötte jag på en person (djdk@ARCNet, han ville ha sitt namn skrivet så han får något utöver äran) som jag delade med mig av receptet till, och jag frågade, och han hade ju givetvis kvar det, duktig som han är. Dokumentet lyder som följer.

Hasselnöts och havrebar

übergod.

100g hasselnötter
125 g smör
1.5 dl råsocker
0.5 dl ljus sirap
3 dl fiberhavregryn
2.5 dl havregryn
150 g blockchoklad
1 tsk smör

Starta ugnen på 175 grader C.
rosta hasselnötterna i en het, torr stekpanna, gnugga bort skalet i en frottehanduk.

Hacka nötterna, så fint du orkar, det funkar.
Smält smör, socker och sirap i en kastrull unde romrörning till en smet.
ta bort kastrullen fårn värmen och rör ner havregryn och hasselnötter.

Smörj kanterna en plåt på 25 * 20 cm. och lägg bakplåtspapper i botten. Tryck ut massan i formen.

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Smält 1 tsk smör med choklad i micron.

Smeta ut. Det kan behövas mer choklad om du har gjort den för stor, eller om du gjort den för ojämn, eller om du vill ha tjockt. :)

Dela till 14 avlånga bitar.

Ät och njut.

Som ni kanske har upptäckt, så är det ganska så rikligt med fett i denna jävel, men man kan säkert fippla bort smöret på nå vänster. Lycka till.

/ Tomas - Som ska baka även imårrn.

Hemmabakade powerbars.
om du stoppar in kakaon i munnen så kommer det bli som klister efter en stund!!sen e det bara att spotta och fräsa så mycket du kan mot grejerna du vill ha i din powerbar!! provade förra veckan men måste varna dig för att ha det inne för länge!! lycka till!!peace

Hemmabakade powerbars.
Notera att receptet bara är ett basrecept, man kan ju givetvis blanda i torkad frukt (eller dyl) för lite smak.

Efter att ha bakat en betaversion där man byter ut hälften av smöret/margarinet mot lätt kesella.
Man smälter smöret, tillsätter sockret och sirapen, när det har löst sig någorlunda så tar man den av plattan, och rör i kesellan..

Nått jag glömde säga är att man bör klä formen invändigt med bakplåtspapper, annars blir det svårt att få upp kakan hel.

Den blir ganska kladdig under, så det finns några alternativ, antingen så låter man den va kladdig under, och blir kladdig.
Eller, så vänder man den när den har kallnat och stelnat (kladdet rinner neråt, om man vänder blir det upp, under chokladen), då får man en någorlunda torr undersida.
Eller så har man choklad på båda sidor... Går åt mer choklad, och det blir högre fetthalt, kanske blir lite godare dock.

När man har tagit den ur ugnen, så lägger man chokladen på (det krävs inte 150 gram, kan va mer, eller mindre) och låter den smälta. Man kan ställa in den i ugnen en halvminut till, om man inte orkar vänta på att chokladen ska smälta... Sen, när allt är färdigt, så är det bara att ställa den kallt så den stelnar hyffsat snabbt.

Hemmabakade powerbars.
Fick nå jävla psyk resept av min tränare.. Typ Indgridienserna är följande..

Vanilj yogurt eller nånn jävla yogurt

Consentrerad juice

Annanas

(vanilj socker kanske)

Sen blandar du ihop skiten och sen äre bara å dricka..

(obs vet inte om det är alla indgridienser :D)

Lycka till ; P

Hemmabakade powerbars.
lleberg> ja gjorde nyss såna där kakor som du sa var goda, dom är i ugnen nu så det återstår och se om ditt tips var bra haha! inte för att dom blev så runda och fina dom ser mer ut som radhus och skyskrapor! hahaha!

Hemmabakade powerbars.
före hockeyn brukar nåra grabbar dricka följande(som dom mixat ihop i en mixer): 1dl mjölk,2 råa ägg, sen fyller ut me havregryn. sen äre bara o dricka!

Hemmabakade powerbars.
Baka din egna Runekakor
Grunden till receptet på de energikakor (så kallade Powerbars) som vi ska baka är ett knäck- och kolarecept som man sedan kompletterar med nyttiga komponenter som havregryn, müsli, nötter, russin m m. Obekräftade rykten säger att dessa även är kända som "Runekakor" efter den svenska ultralöparen Rune Larsson som uppfunnit dem. Flera liknande recept har också cirkulerat på internet i olika forum och maillistor. Oavsett om det är Rune som ligger bakom grundreceptet eller inte, förtjänar en sådan ultraatlet att få receptet uppkallat efter sig som en ren hyllning. Fortsättningsvis kallar vi dem för ”Runekakor”
Runekakorna innehåller en mängd nyttiga komponenter men också en hel del snabb energi som t ex druvsocker som gör att man kan få en bra energi-kick under t ex ett långt träningspass eller vandring.

Recept på RunekakorGrund
2 dl sirap
1,5 dl socker
2,5 dl grädde

Fyllning
5 dl havregryn eller müsli
1,5 dl solrosfrön
1,5 dl russin
1 dl finhackade/rivna nötter
1 dl raketbränsle, se nedan

Blanda grädde, socker och sirap och koka ihop till en kola-smet. Är du osäker på hur länge du ska koka kan du köra kultestet som går ut på att du doppar lite av smeten i ett glas med kallt vatten. När smeten är klar ska du kunna forma en liten kula av smeten när den svalnat något i vattnet. När smeten är klar har den också mörknat en del. Använder du dig av en stor kastrull går det självklart snabbare att koka ihop smeten.
Samtidigt som smeten kokar så förbereder du det som du ska blanda i. Till receptet ovan behöver du cirka 9-10 dl havregrynsblandning eller liknande fyllning.

När smeten har kokat klart så blandar du ner fyllningen. Se till att det blandas väl och häll sedan ut smeten på bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla tills smeten är ungefär 1 cm tjock. Låt smeten svalna och skär ut lämpligt stora bitar. Klart!

Tillsätt raketbränsle!
Beroende på hur mycket turboladdning du vill ha på dina Runekakor finns lite olika alternativ. Det lättaste är att köpa druvsocker i pulverform och blanda i fyllningen. Dextrosol-pulver hittar du i de flesta matbutiker och kostar inte mer är 19:90 för 400 gram. Vill du turboladda ännu mer så gå till Apoteket och köp glykos i tub eller blanda i maltodextrin.
Varning! Med dessa typer av turboladdningar ska man vara försiktig. Det cirkulerar rykten om folk som sprungit upp för Kebnekaise på ett par timmar efter att ha tuggat i sig turboladdade Runekakor! Själv har jag drabbats av hyperaktivitet och problem med att komma ner efter träningspassen så ät raketbränsleladdade Runekakor med försiktighet.

Julbars
I dessa juletider ska man självklart passa på att ge sina egenhändigt gjorda Rune-kakor lite passande form. Fram med pepparkaksformerna och hugg ut grisar, pepparkaksgummor och hjärtan! Vad kan vara mer motiverande under ett långt träningspass än att veta att man vid toppen av berget får äta en egenhändig knåpad Gris-bar? Tänk bara på att låta den färdiga smeten stelna något innan du går lös på den med pepparkaksformerna.

Smaken är som baken
Grundreceptet på energikakorna ger dem en ganska klar smak av kola. Detta hindrar dock inte dig från att ge dina kakor din favoritsmak! Blanda i dina favoritfrukter, honung, vanilj, saft m m. Bara din fantasi sätter gränserna! Prova gärna aprikos, persika eller äpple.

Teknisk utrustning
För dig som också hade 2:a i hemkunskap kan det vara bra att lista alla tekniska prylar du behöver:

Kastrull, ju större botten desto bättre. Teflon underlättar diskningen och minimerar risken för att bränna fast smeten.
Slev
Bunke för att blanda havregryn med russin och nötter
Decilitermått
Bakplåtspapper alternativt smörpapper
Kavel för att forma smeten med. Som den smålänning jag är så kör jag själv med en ståltermos.
Pepparkaksformer eller kniv för att forma kakorna
Kockmössa (valfritt)
Skånsk dialekt (valfritt)

Kalkyl för Rune-kakor med honungssmak
Jag gjorde en kalkyl för Rune-kakor med honungssmak som innehöll havregryn, hasselnötter, honung, socker, russin, sirap och vispgrädde. Jag turboladdade även dessa med druvsocker. Priset per kilo hamnade på ungefär 40 kronor, vilket kan jämföras med t ex Powerbars som kostar nästan 400 kr/kilo. Det är nog bara en tidsfråga innan Ingvar Kamprad börjar baka!

Tips
Gör inte för stora portioner, alternativt smaksätt delar av ditt storbak med olika smaker. Kola är trots allt inte lika gott efter att man ätit kola i 6 månaderna.

Tillbaka
Topp