Hemmagjorda hudar?

alvaonskiis

Ny medlem
Hemmagjorda hudar?
Tjabba,

Jag är en fattig kille med ambitioner om att tura, så jag tänkte tillverka mina egna hudar, nån som har tips eller som gjort det själva som kan dela med sig av sina hemligheter.

Tack tack i hare görgött

Hemmagjorda hudar?
Har du någon idé om hur du ska gå tillväga?

Mitt tips är följande: Köp ett par, det kommer att kosta dig mer i både tid och tråkigt turande än den tusenlapp det kostar att köpa ett par.

Hemmagjorda hudar?
slå ihjäl en strävhårig tax och sedan är det bara fram med skalpellen... skämt åsido, skulle vara kul att höra om någon har gjort egna hudar.

Hemmagjorda hudar?
Att spara pengar genom att göra egna hudar är förmodligen som att försöka spara pengar genom att tillverka ett par egna skidor. Väldigt kontraproduktivt dvs.

Hemmagjorda hudar?
Åk hem till farmor ev. mormor och leta upp sammetssoffan i vardagsrummet, klipp ut önskat mått sammet.
Vips hudar... Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera... *host*

Hemmagjorda hudar?
Vattendroppe sa:
Att spara pengar genom att göra egna hudar är förmodligen som att försöka spara pengar genom att tillverka ett par egna skidor. Väldigt kontraproduktivt dvs.
Nu undrar jag hur du tänker... ska du enbart tillverka ett par lönar det sig såklart inte.
Vill du fylla din "quiver" lönar det sig. Om du vet hur du ska gå till väga.

Hemmagjorda hudar?
Svarre sa:
Vattendroppe sa:
Nu undrar jag hur du tänker... ska du enbart tillverka ett par lönar det sig såklart inte.
Och ... hur tänker du då? Finns väl ingen anledning att fylla sitt koger med stighudar? Och mer exakt hur många måste man knöka ned för att det ska bli lönsamt?

;-)
MM

Hemmagjorda hudar?
Mountain_Man sa:
Svarre sa:
Vattendroppe sa:
Och ... hur tänker du då? Finns väl ingen anledning att fylla sitt koger med stighudar? Och mer exakt hur många måste man knöka ned för att det ska bli lönsamt?

;-)
MM
Nej inte gör det det. jag var väll lite hastig när jag skrev...
Att tillverka egna skidor lönar sig efter 2-4 par, inte efter 1a paret.
Att tillverka sina egna hudar (ett par...) kan nog löna sig, bara kommer du över rätt material, åtminstone något som funkar.
Men men...
Enklast är väll att höra med någon skidbutik och fråga om de har några meter oskuret utan fästen som ligger som du kan få billigt.

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
Svarre sa:
somebody sa:
Stighundar kanske kan vara ett alternativ?
Vore något! Men vad är det för fel på helikoptern?
Spricker budgeten på ett par hudar har jag svårt att se hur man ska ha råd att bygga en helikopter, ta certifikat och flyga den. Sen återstår ju problemet med att man måste hämta den efter att man ha åkt ner om man nu inte har råd att anlita en pilot! Stighundar eller alternativt stigbrudar är billigare. Söker man lite på forumet så finner man en fantastisk tråd som behandlar ämnet, hundraser, kupstorlek och övriga stigdjur!

Hemmagjorda hudar?
somebody sa:
Spricker budgeten på ett par hudar har jag svårt att se hur man ska ha råd att bygga en helikopter, ta certifikat och flyga den.
Jag har en polare som väger typ 70 kilo och har med ett par pon2oon 179cm till Japan som han tänkte lära sig slänga treor på. Han kan säkert få med en passagerare och fortfarande lyfta med den rotorarean kontra vikt! Både billigare och miljövänligare än en helikopter!

Alltså, skaffa en lättviktskompis med riktigt feta skidor så löser det sig. Speciellt om han/hon är lättmutad med kramar och komplimanger.

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
Ett tips är ju att slöjda lite i belaget och tälja till fiskfjällsstruktur som på Voile Vector BC. Inga hudar behövs. Funkar bra så länge snön inte är för kall och torr. Tror dock att det är ett lite väl svårt garageprojekt för en hemmapulare.

Hemmagjorda hudar?
Skönt att man kan få 17 svar och inte få ett jävla skit av det, (förutom henk21, tack för seriöst svar, om du nu va det :D) Det är tydligen här man ska hänga om man inte har nått bättre för sig än o va dryg på ett forum, jag kan ju gissa att mer än hälften av er hänger på flashback också. Ska ni nu hitta på nått lustigt svar på det här inlägget så be my guest, its just gonna prove my point.

Ser fram emot fler dryga kommentarer.

Hemmagjorda hudar?
Jag har sammanfatta svaren åt dig, varsågod:

somebody sa:
Mitt tips är följande: Köp ett par, det kommer att kosta dig mer i både tid och tråkigt turande än den tusenlapp det kostar att köpa ett par.
Vattendroppe sa:
Henk021 sa:
klart de går om man vill! ;) How to make your own ski skins (OBS. Denna text beskriver hur du gör egna med färdigköpt material, men det är nödvändigtvis inte billigare, om du inte köper material för 10-20 hudar på en gång så du får mängdrabatt).
Slutsats: Köp material eller ett par färdiga från en bra skidbutik, finns en del på rea om du har tur...

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
Ok, får försöka att vara lite mer konstruktiv. Det som saknades i beskrivningen var vad skin camel hair material var för någonting men det kan man ju kolla i wiki förstås:
http://en.wikipedia.org/wiki/Camel_hair

Så det är verkligen någon sorts textil gjord av kamelhår (?), men det är säkert bättre att köpa detta material färdigt än att börja på grundläggande kamelnivå som jag föreslog ovan.

Här hittar jag en säljare för den färdiga produkten: http://www.alibaba.com/product-gs/449920951/100_camel_hair_fabric.html Fördelen är att det är billigt per meter, nackdelen att man måste köpa minst 500 meter

Kanske finns någon som säljer kortare bitar, förstås.

Hemmagjorda hudar?
Ok, gör ett seriöst försök:

Det går säkert att hitta någon stuvbit med någon sträv nylonmatta på en mattaffär. Ta en bit aluminiumplåt och popnita fast och gör en böj på så har du fästen fram och bak. Se till att baksidan på mattan är någorlunda tät, slät och inte porös. Mjuk skumplast går fetbort, Sedan köper du en tub Black Diamond klister och smetar på enligt anvisning. Släpper mattans baksida material får du skräp kvar i belaget när du tar av mattan och det vill du inte, klistret är jäkligt segt.

Detta kommer troligen att kunna fungera men blir avsevärt sämre och tyngre. Har du otur så fastnar det snö i mattan och bygger på så du kanske ska testa olika mattyper innan. Antagligen blir det svårt att hitta en lika tunn och smidig matta som riktiga hudar görs av. Mattan måste även tåla att man drar hårt i den eftersom klistret kan sitta stenhårt och det finns en stor risk att du kommer att dra sönder mattan. Klistret kostar +100 kr och drar du sönder mattan så blir det att köpa en ny tub och börja om. Posta bilder om du lyckas.

Om jag hade dålig budget skulle jag istället kolla rea eller begagnat. Bättre att köpa ett par gamla avlagda hudar och nytt klister till dessa. Du behöver nödvändigtvis som nybörjare inte ha lika breda hudar som skidorna, det behövs egentligen bara om du går brant på skrå och stenhårt underlag. Inte heller behöver de vara lika långa som skidorna, några varv eltejp eller silvertejp räcker och sitter klistret bra behöver du inte tejpa alls. Det borde finnas massor med äldre smala hudar som ingen använder i diverse källare och garage . Sätt in en köpes på köp&sälj, portot blir säkert dyrare än hudarna :D Var tydlig med att du vill ha vilka hudar somhelst, bara de är billiga.

Vilka turbindningar har du?

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
Tänkte att här passar det sig att dela med sig av mina djupt beprövade erfarenheter.
På 80-talet när jag var ung och snygg brukade vi gå på tur vid påsk och till valborgs. Jag var inte så intresserad av plattur så jag gick alltid en sväng själv upp på någon topp. Turskidor med valla. Det var ganska bakhalt så jag började förbereda mina turer med att spänna fast en trädgren men en massa kvistar under skidan. Det gick ganska bra ...en liten stund. Nästa år hade jag förberett mig mera och skurit till plywoodremsor som jag limmat sandpapper på som jag spände fast under skidorna. De var lite bängligt att få fast remsorna men greppet uppför var helt ok, glidet var = 0. Året efter ar jag till Chamonix och hittade i till min förvåning i en sportbutik tygremsor med klister som hade samma funktion fast med bättre glid och enklare att transportera och att sätta på. Skins kallade de dem. Insåg ganska fort att det inte är värt att hålla på och trixa med meckliga lösningar som ändå aldrig blir riktigt bra. Det är inte så kul att tura med andra som har riktiga grejor om man själv har grejor som fungerar halvdant.;)

Hemmagjorda hudar?
härligt! Tack så jättemycket stojje, snorkel, erik för tippsen, nu känns det som jag har nått att gå efter :) Jag gillar ju att bygga o trixa så jag vill ju göra ett par fungerande hudar för att det skulle va kul om det gick men om det inte går för sig så har jag ju nu fått en hel drös med ekonomiska tips! UPPSKATTAS! det gillat vi!

Och jag kör på ett par Marker Duke bindningar 2 år gamla :)

Som sagt! Stort tack för svaren!

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
Med tanke på tiden som är kvar till vintern är det nog läge att lägga en övervakning på typ Blocket, Utsidan, Tradera och här för att se om du kan skambuda hem några gamla ras. Även gamla ras består nämligen av ett lämpligt material, vilket är en genväg skulle jag tro.

Nån hundralapp eller två bör kunna räcka för ett par gamla smala rakhudar.

Parallellt med fixandet och trixandet vill säga...

Hemmagjorda hudar?
Fast det kan vara rätt sugit att gå med raka smala hudar på ett par fetare skidor, även om du står ut så kanske inte dina turkamrater står ut med att vänta på dig hela tiden.

Hemmagjorda hudar?
Om du får tag i ett par smala raka är det bara att dela dem på mitt, längs med. Så lägger du de smala remsorna längs stålkanterna på skidorna, lättviktsgrejer.

Hemmagjorda hudar?
centralbyrakraten sa:
Om du får tag i ett par smala raka är det bara att dela dem på mitt, längs med. Så lägger du de smala remsorna längs stålkanterna på skidorna, lättviktsgrejer.
Såhär turar jag för jämnan. Hitta ett par BD glidelite med 95mm i bredd för trehundra kr på lagerutförsäljning som jag skurit längs med. Fördelen är också att du kan använda samma hudar till alla skidor och slipper få ångest över att du måste köpa nya hudar för en hel svinmassa pengar varje gång du köpt nya plankor.

Senast ändrad:
Hemmagjorda hudar?
tack för hjälpen alla! Köpte ett par begagnade splitskins till slut :) Tack för alla råd, till och med råden ang. sälarna. Blev dock lite hemmabygga, hade inge bakfäste så det fick man tillverka själver :)

Hadet!

Hemmagjorda hudar?
Det där med sälarna är ju inte s hmla orealistiskt... Flytta till västkusten, ägna en sommar åt fritids-nätfiske med flytgarn så ska det nog gå finfint.

Tillbaka
Topp