Hemsedal 2017 snö & downhill

asivol

Medlem
Tjena, har precis gjort en säsong i Whistler och måste göra en till säsong, denna gång något närmre Sverige dock. Har funderat på Trysil, Hafjell och Hemsedal. Just nu lutar det åt Hemsedal då snön ska vara bäst där (menar inte bäst i Norge). Har också tänkt stanna över sommaren och börja med downhill.

Vad tros om Hemsedal för mina ändamål? Åker puder och park. Nybörjare downhill. Är det en bra ort att bosätta sig en längre tid? Svårt att hitta boende och jobb i februari? Har bott i Norge tidigare så har koll på allt som rör flytten dit.

Tpf

Jag har aldrig gjort en säsong i Hemsedal innan men spenderat en del vintrar där.
Veckorna efter nyår och delar av mars har efter mina upplevelser varit de absolut bästa och offpiståkningen under de bra veckorna har varit magiska, absolut den bästa lättillgängliga offpisten i norge enligt mig. Mycket skog så du kan hitta bra snö långt efter senaste snöfallet (förutsatt kallt väder då). Finns även feta toppar som man kan gå upp på så du får alpliknande feting-åk. Parken är rätt kass i början av säsongen då de bara öppnar den "lilla", men i slutet av februari ish, så brukar den stora parken öppna som är mycket bra.
Av de säsongare jag pratat med är hemsedal det bästa stället i norden att göra en säsong.
hoppas detta har varit till hjälp.

PS. Jag håller på att leta boende i Revelstoke inför kommande säsong. Har du några tips om vart jag kan hitta säsongsboenden?

Tack för infon! Mycket hjälpsamt.

Angående Revelstoke så vet jag inte riktigt om bostadssituationen är den samma som här i Whistler. Här är det väldigt stort tryck på boenden och snordyrt. Det enklaste är att börja arbeta för berget och få personalboende. Billigt och bra till att börja med men inte så skoj i längden. Hotell erbjuder ofta boende för sina anställda med.

Kolla även craigslist (typ blocket), det var så jag hittade mitt boende. Finns säkert också någon Facebook-grupp där folk lägger upp lediga rum. Whistler housing for locals heter den i Whistler.

jakobjidbratt sa:
absolut den bästa lättillgängliga offpisten i norge enligt mig. Mycket skog så du kan hitta bra snö långt efter senaste snöfallet (förutsatt kallt väder då).
Stranda har ju mer lättåtkomligt offpist.. I alla fall i mina ögon.. Bara ta liften upp och köra ner..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp