Hemsedal snön smälter bort

TureT

Medlem
Hemsedal har haft värmebölja hela veckan. Just nu den 17 januari är det bara 5 cm snödjup enligt skistar och 8 plusgrader. Visst har man varit med om dåliga snösäsonger men nu inte såhär extremt dåligt. Hoppas det kommer ordentlig påfyllning innan sportloven.

Var där förra veckan och hade pangväder. Kom 2-3 dm snö och låg och snurrade i Gummiskogen. Men det fanns ingen bas, så vi får hoppas att den kommande kylan skapar lite skorpa så att all snö som ska komma innan v11 har packad snö under sig. Det är verkligen en svajig säsong i år, många som sliter med att få upp sina anläggningar.

Hade planerat att åka dit nu i helgen men ser att det är mer stängda än öppna pister och plusgrader på gång ons-fre.
Blir ngt annat ställe, frågan är bara var???

Det är nog ungefär lika långt som att köra till Grandvalira, Andorra. Där finns också snö och minusgrader och vägarna dit är bättre. Och där finns tax-free.:)
172.6 mil, 23h 42min och 9 laddstopp.
Har bara 30% laddning i bilen just nu, hade det varit 100% hade restiden blivit mkt kortare :)
Får fundera lite på det...

Grandvaliara, 241mil, 31h 47min och många laddstopp.

172.6 mil, 23h 42min och 9 laddstopp.
Har bara 30% laddning i bilen just nu, hade det varit 100% hade restiden blivit mkt kortare :)
Får fundera lite på det...

Grandvaliara, 241mil, 31h 47min och många laddstopp.
Ja, just det!
Jag utgick från mitt hem i sydvästra Skåne, därifrån hade det varit nästan samma avstånd. Men bra mycket roligare att köra till Andorra.☝️

Ladda termosen och kör! 😄🏂❄️

Bilagor

• IMG_3886.webp
    IMG_3886.webp
    63.5 KB · Besök: 174
Schneeloch Röldal har alltid mycket snö, och det ser fantastiskt ut på webcam just nu.
Tänk bara på att de utanför lovveckor endast har öppet på helger.
OBS! Kolla vädret innan också, det är en vackert-väder-ort helt utan träd i skidområdet. Vid dålig sikt blir det white-out.
Visa bilaga 37353
Röldal verkar kanonbra för carving.
Tyvärr börjar jag bli gammal o trött så behöver kunna vila benen i sittlift på vägen upp.
Annars ser det kanon ut med de röda pisterna på övre delen.

Röldal verkar kanonbra för carving.
Tyvärr börjar jag bli gammal o trött så behöver kunna vila benen i sittlift på vägen upp.
Annars ser det kanon ut med de röda pisterna på övre delen.
Den nedre delen av skidområdet är en modern sittlift. Man kan åka alla 600 fhm och sedan ta sittliften och efter det släpliften, och åka hela vägen ner igen.
Röldal har fina carvingpister, blå och röda, men det riktigt fina med Röldal är de stora ytorna med lättillgänglig offpist. Där åker man tills allt är uppåkt, och så kör man pist sedan. Inget klättrande eller stakande, perfekt för oss lata, bara lift-offpist-lift-offpist-lift-offpist….. ❄️ ⛷️ :)
Och bergsterrängen runt Röldal är vacker och riktigt alpin i karaktären.
1738776066155.webp

Den nedre delen av skidområdet är en modern sittlift. Man kan åka alla 600 fhm och sedan ta sittliften och efter det släpliften, och åka hela vägen ner igen.
Röldal har fina carvingpister, blå och röda, men det riktigt fina med Röldal är de stora ytorna med lättillgänglig offpist. Där åker man tills allt är uppåkt, och så kör man pist sedan. Inget klättrande eller stakande, perfekt för oss lata, bara lift-offpist-lift-offpist-lift-offpist….. ❄️ ⛷️ :)
Och bergsterrängen runt Röldal är vacker och riktigt alpin i karaktären.
Visa bilaga 37366
Ser riktigt najs ut. Sittlift till toppen så hade det blivit Röldal i helgen :)

Här på forumet är där en massa folk som går uppför bergen för att få åka skidor ner, men du tycker att det är för jobbigt att åka släplift upp.:ROFLMAO:;)
Jag är gammal o trött :)

Jobbar mån-tor, kör på gymet mån-tor, åker iväg efter jobbet på torsdag kväll, kör skidor från de öppnar tills de stänger fre-sön, åker hem sön kväll och igång med jobb och gym måndag igen.
Behöver all vila jag kan få :)

Inte för att vara sån.. men det ser ganska fint ut
Beror på vad man förväntar sig från en vinter. För mig ska det vara åkbar snö även utanför pisterna som i sin tur är byggda på konstsnö. Självklart går det att åka skidor där såsom det gör här i Trysil med, som annars ser ut som i Haninge i dagens snöläge.

Beror på vad man förväntar sig från en vinter. För mig ska det vara åkbar snö även utanför pisterna som i sin tur är byggda på konstsnö. Självklart går det att åka skidor där såsom det gör här i Trysil med, som annars ser ut som i Haninge i dagens snöläge.
Är ju snö utanför pisterna på bilderna.

Give me a break! Påstår du att snömängden är normal för februari månad i bilderna?
Det vet jag inte men antar att det är inte är det eftersom det inte är mycket snö i år.

Snö är det i alla fall utanför pisterna och inget tyder på att man inte kan åka offpist men det är väl antagligen inte djupt puder.

Tyckte inte de bilderna visade några uppenbart dåliga förhållande. Finns många andra bilder från de nordiska fjällen som visar klart dåligare förhållanden.

Det är bare å åk. Jag blir kvar här i Trysil. Tänker köra lite längd imorgon och torsdag för då är det flatljus i backen. På fredag ska det vara sol och då blir de alpint. Sen jobbar jag på lördag och söndag osv. Men jag saknar fortfarande en meter snö i skogen och på marken kring oss här på fjället.
Men vad är det du vill fram till? Jag vill också ha mer snö. Var nästan en vecka sen jag åkte i djupt puder och nu är det dåliga förhållanden igen.

Tycker fortfarande inte de bilderna från Hemsedal visar några uppenbart dåliga förhållanden men eftersom jag vet hur vädret är så är det antagligen inte speciellt bra offpist.

Men vad är det du vill fram till? Jag vill också ha mer snö. Var nästan en vecka sen jag åkte i djupt puder och nu är det dåliga förhållanden igen.

Tycker fortfarande inte de bilderna från Hemsedal visar några uppenbart dåliga förhållanden men eftersom jag vet hur vädret är så är det antagligen inte speciellt bra offpist.
Jag vill inte fram till någonting annat än att jag la fram länken till Hemsdals webbkameror för att alla som följer tråden kan kika in där hur det ser ut.

Det var du som inte tyckte om min text ang. min opinion om snöläget för denna årstid.

Det är bare å åk. Jag blir kvar här i Trysil. Tänker köra lite längd imorgon och torsdag för då är det flatljus i backen. På fredag ska det vara sol och då blir de alpint. Sen jobbar jag på lördag och söndag osv. Men jag saknar fortfarande en meter snö i skogen och på marken kring oss här på fjället.
Är ju eländigt dåligt här i Trysil, bara backarna med konstsnö som är värda att åka i. Tur att stugan på Fageråsen bara kostade 1600kr för fyra nätter 😉
Aprilväder i februari klarar helt klart inte en anläggning som är beroende av stabilt kallt väder och rejäla mängder natursnö.

Nu blev jag nyfiken, hur mycket i cm är djupt puder?
Berätta gärna var och när ( en bild är inte fel).
H Puderpundaren

Nu blev jag nyfiken, hur mycket i cm är djupt puder?
Berätta gärna var och när ( en bild är inte fel).
H Puderpundaren
Vassfjellet, tror det var 20 cm, rätt djupt i alla fall. Var på kvällen med lampa så inga bilder. Var 3-4 kvällar med fina förhållanden föra veckan innan det blev varmt igen. Lördagen innan var också väldigt fin i Trollheimen med sol och 10 cm nysnö en bit upp där jag var.

Snödjup

Tillbaka
Topp