Hendryx 917

Hendryx 917
Kört Hendryx PH med NTN, duckade. Funkar kanon!
Går säkert alldeles utmärkt med 917 också, men den är styvare och mer "jobbig". Nu var det ett tag sedan jag böjde knän men jag skulle föredra PH. Lite mjukare och mer allsidig. För min del skulle telis på 917 bli alldeles för krävande..
Dämpningsplattorna tillsammans med NTN har jag ingen erfarenhet av, men jag har kört både med och utan plattor på PH, Cash, 917 och Kobra. (VIST WC plattor)
Plattorna gör sig naturligtvis bäst på 917 och skidor med smalare midja. Bättre bett!

Ingen vidare hjälp kanske, men i alla fall....

Hendryx 917
Det är en svår fråga, då nischen är smal nu mera och skidan inte helt vanlig. :-)

Jag har som skribenten ovan en purplehaze, det var väl den modellen man fastnade för om man läste specar osv. och tänkte sig en telis skida. ( i vart fall jag)

Om man fortsätter med detta resonemang utan att ha testat skidan så kan jag anta att 917 är en riktigt fartstabil skida. Det jag tycker man ska ta med i beräkningen är att en telisbindning inte är lika "fri från glapp" som en alpin dito.

Hur det är med dämpplattan vet jag inte alls, mer än att skidan ju blir lite tyngre, om det har nån betydelse för dig vet jag inte heller. :-)

Vad det gäller duckstance, är jag nog mer kluven. Som jag ser det så måste man väga in att man kommer att byta emellan lite då och då och åka så att säga "o duckat". Personligen gillade jag inte själva bytet och de första åket eller två. För mig är inte det nån fördel, men som sagt det är bara min personliga åsikt och inget annat.

Hur som helst så vore det som jag ser det kul att testa och säkert går setupen bra, om det sedan blir optimalt är ju helt individuellt. Utifrån detta resonemang osv. är min gissning att det kommer att gå hårt men kännas lite tungt :-)

Hendryx 917
Hm. Intressant. Ja kör idag på stökli stormrider xxl vilket i allefal då va en storsvängsskida för hög fart. Duck har säkert sina fördelar men inget ja fallit för. Därimot vore det kul med rocker. Har fastnat för beskrivningen av 917 skidan. Men den kostar ju. Är den än mer krävande än stormridern är den nog för mycket. Kör nästan. Bara i pist. Åsså kul att den är svensk.

Senast ändrad:
Hendryx 917
Är ingen expert på stöckli, har haft 2 st där runt 2002 - 2003. Ett par DP och ett par ScottSmith. SS-varianten tyckte jag bra om. Rätt stabil och så, men för tung för min smak.

XL varianterna har jag aldrig testat, men sett lite sådär på håll :-) Jag tror spontant att du får en bättre och roligare skida i Hendryx tappning. Om det blir bra som telis är svårare. Men gillar du Stöckliskidan så tror jag nog du glatt åker på en 917. Som enda skida är det också svårare, men en röd lång, riktigt lång och bred pist känns det som en lysande ide :-) Absolut en skida som vore skoj att teståka. :-) Om budgeten för säsongen inte är för tajt så är det nog bara att testa. Går säkert att sälja vidare om så är.
(köp så får jag provåka :-) )

Hendryx 917
Jag kör 917 (och andra Hendryx, även PH) till telemark. Jag har bootcenter på linjen utan duckstance.
Jag använde 917 på skidlärarexsamen till allt utom storslalombanan där jag använde Deguello.
917 funkar utmärkt, en bra breddad pistskida!

Hålbilden på den alpina plattan funkar inte till NTN-bindningarnas skruvuppsättning. Välj Rottefellas 1cm plattor istället, de gör en del nytta i pist upplever jag.Du kommer inte att sakna dämpning, skidan gör det väl ändå utan den alpina dämparplattan.

Jag anser att 917 är mer allsidig än PH, ska du bara ha ett par skidor så kan du lämpligen ha 917. Tänker du dig flera par i framtiden så är Deguello, 917 & PH tillsammans inget fel. (Andra märken funkar ju givetvis också men nu verkar ju diskussionen gälla just Hendryx)

Hendryx 917
Oj oj oj. Bättre svar än jag hade väntat. Bockar å tackar. Låter som nått för mig. Visserligen borde ja ha nått kortsvängigt med tanke på hemmabacken. Men ja brukar ignorera backstoleken å njuta av dom svängar som man hinner med. Men i dom stora anlägningarna så...Har för mig att hendryx rear ut emellanåt. Hur får man reda på när den rean är. Om den nu finns.

Hendryx 917
Hendryx har plockat ner skylten (iaf för tillfället) så det är nog oklart om det blir någon rea men det borde ju komma ut en del begagnat.

Senast ändrad:
Hendryx 917
erik_lagg sa:
Hendryx har plockat ner skylten (iaf för tillfället) så det är nog oklart om det blir någon rea men det borde ju komma ut en del begagnat.
917 är ju "da shit", sannolikt lika mycket med telismontage som vanligt alpinmontage! Rea hade dom redan förra hösten, torde vara rätt få par kvar i konklagret. Beg? Hmmm... Min erfarenhet av dom är att livslängden känns rätt kort, men det hänger ju rätt myvket på hur nan pysslar om dom...

Hendryx 917
Ja ja såg igår detta med konkurs. Jaja. Aldrig fårman ha det riktigt kul. Men. Begagnat förståss. Hm. Mina stöcklie är inte slutkörda än så det är ett problem.

Hendryx 917
Har satt inserts på mina 917 för att kunna dra på telisbindning nu i vinter. Då skidan endast är 164 cm lång så förväntar jag mig ett rallymonster jag aldrig kommer kunna tygla. Vilket är Skitsamma, det kommer bli hysteriskt kul. Återkommer med recension senare i vinter

Hendryx 917
mjunk sa:
Har satt inserts på mina 917 för att kunna dra på telisbindning nu i vinter. Då skidan endast är 164 cm lång så förväntar jag mig ett rallymonster jag aldrig kommer kunna tygla. Vilket är Skitsamma, det kommer bli hysteriskt kul. Återkommer med recension senare i vinter
Ah fantastiskt. Inserts har ja sldrig fått anledning att prova men värkar ju klokt. Ska bli kul å höra. SnickarBygge i hemmet har satt p för skidinköp för min del. Men kul å få hör om andras bravader.

Snödjup

Tillbaka
Topp