Hjälm efter crash

Hjälm efter crash
Tjena!

Crashade igår i backen med en ganska rejäl smäll mot huvudet. Min hjälm av märke K2 delades mellan ytterskal och frigoliten inne i hjälmen. Ser ut som om limmet släppt. Är den förbrukad? Kan man förstöra någon funktion om man limmar ihop de igen? Eller är det bara nyköp som gäller?
Kan tilläggas att hjälmen har kanske 3 år på nacken men blivit åkt ca 1 vecka per år.

Hjälm efter crash
Låter som att hjälmen gjorde precis det den ska göra vid krasch. Tacka den för väl utfört arbete och köp en ny.

Hjälm efter crash
hugonystrand sa:
Tjena!

Crashade igår i backen med en ganska rejäl smäll mot huvudet. Min hjälm av märke K2 delades mellan ytterskal och frigoliten inne i hjälmen. Ser ut som om limmet släppt. Är den förbrukad? Kan man förstöra någon funktion om man limmar ihop de igen? Eller är det bara nyköp som gäller?
Kan tilläggas att hjälmen har kanske 3 år på nacken men blivit åkt ca 1 vecka per år.
När ytterskalet och frigoliten släpper från varandra så får du en s.k MIPS-hjälm

Hjälm efter crash
Idén är att hjälmen ska ta upp krafterna, din hjälm gjorde ett så bra jobb att den gick sönder.
Ang val av hjälm så är nog passform viktigaste egenskapen, för då "sitter" den på huvudet...
Är det någon som har hittat en formgjuten hjälm?

Personligen undviker jag numera svarta hjälmar då de blir varma på vårvintern.

Tillbaka
Topp