Hjälm på flyg

Fatboy

Aktiv medlem
Hjälm på flyg
Såg att man inte får ha hjälmen handbagaget när man flyger ifrån Grenoble. Vågar man ha hjälmen i en mjuk väska inlindad i kläder eller är det risk att den skadas? Man kanske kan ha den på sig;)

Hjälm på flyg
Vilket bolag flyger du med? Har flygit med de flesta stora bolag och har alltid hjälmen i handbagaget; tillsammans med pjäxor och ett kit skidkläder om det incheckade skulle försvinna. Sedan borde det inte vara några problem att ha hjälmen i det incheckade om du nu måste. Den är ju byggd för att klara lite smällar, men se till att den inte ligger ytters, utan kanska packa ett lager t-shirt ovan och under hjälmen.

Hjälm på flyg
Jag kanske är lite tvångsmässig, men jag packar aldrig hjälmen i resväskan. OK, det är liten risk att den skall få så kraftiga smällar att funktionen äventyras, men hjälmar är engångsartiklar och om någonting händer med min säkerhetsutrustning så vill jag veta det.

Jag har inte varit med om att någonstans få klagomål för att ha hängt hjälmen på ryggsäcken, men kan köpa att de skulle kunna införa sådana regler om det är väldigt hög andel av skidåkare på vissa flyg? Jag undviker att packa handbagaget proppfullt, så att jag kan peta ner (t ex) hjälmen där om det behövs.

Hjälm på flyg
Knö ned hjälmen i pjäxbagen. Hjälmen går inte sönder. Om den får en smäll blir det möjligen en repa men säkerhetsmässigt så påverkar det inte. Det är om inredningen blir deformerad säkerheten påverkas och det händer bara om det är en tyngd inuti hjälmen. t ex ett huvud, när det smäller.

Hjälm på flyg
Alla som skriver att "har aldrig haft problem med det", har ni flugit från Grenoble nån gång? Det sitter stora skyltar lverallt och jag har en kompis (en sån som kommer undan med allt) som fick checka in pjäxor och hjälm för att de absolut inte fick vara i handbagaget, just i Grenoble...

Hjälm på flyg
Ähum ... ärligt talat fattar jag inte problemet. Vart ska du flyga från Grenoble? Varför är det så viktigt att ha hjälmen i handbagaget?

Jag packar alltid ner min hjälm i stora resväskan ...

/MM

Hjälm på flyg
Köp en hård resväska. Problemet löst. Jag länkade till den jag använder när jag flyger i en annan tråd (om skidfodral). Bästa väskan man kan ha.

Hjälm på flyg
Vad är egentligen anledningen till denna regel? Jag kollade på Grenobles flygplats hemsida och där står det inget om att pjäxor/hjälm inte skulle få gå som handbagage. Så länge man håller sig inom storleksbegränsningarna borde det väl vara lugnt eller?

Hjälm på flyg
Antar att de tröttnat på att alla skidåkare hänger hjälm o pjäxor utanpå ryggsäcken och därför förbjudit dem helt. De är ju dessutom väldigt hårda och därmed svåra att stuva och andra kan slå sog på dem osv. Just grenoble har ju väldigt mycket skidåkare

Hjälm på flyg
Att packa ner den i handbagaget kan ju inte vara något problem om det håller måtten :)
Om de klagar så ta ut den och sätt den på huvudet. Att ha en "hatt" på huvudet kan ju ingen säga något om.

Kan förstå att de inte vill ha hjälmen hängande utanför och slänga, det tycker jag säger sig självt.
Jag har en väska som rymmer både pjäxor och hjälm som klarar åtminstone Norwegians mått och det bör väl inte skilja så mycket mellan bolagen.

Hjälm på flyg
Ake_Astrom sa:
Kan förstå att de inte vill ha hjälmen hängande utanför och slänga, det tycker jag säger sig självt.
Jag har en väska som rymmer både pjäxor och hjälm som klarar åtminstone Norwegians mått och det bör väl inte skilja så mycket mellan bolagen.
Så länge det inte är RyanAir dvs...

Hjälm på flyg
Som sagt, jag har sett det hända på Grenobles flygplats, ingen annanstans dock. Så hur mycket folk än säger att det bör gå så är det inte en diskussion jag vill ha med en sur fransyska på flygplatsen... Lite som när polisen tyckte vi kunde låta bli tillfälligt pass vid resa till Frankrike "för det behövde inte jag sist jag åkte". Återigen, inte en diskussion man vill ha på plats

Hjälm på flyg
Mickey sa:
Ake_Astrom sa:
Så länge det inte är RyanAir dvs...
När jag hade dödtid på en flygplats testade jag Ryan Airs "handbagagekorg" med min Rimowa kabinväska och den passade. Har verkligen Ryan Air andra mått än övriga flygbolag? Jag har aldrig flugit RA så jag vet inte men min väska är ju optimerad och passar den kan inte RA:s mått skilja sig mer än några mm jämfört med andra bolag.

Hjälm på flyg
Pillard sa:
Som sagt, jag har sett det hända på Grenobles flygplats, ingen annanstans dock. Så hur mycket folk än säger att det bör gå så är det inte en diskussion jag vill ha med en sur fransyska på flygplatsen... Lite som när polisen tyckte vi kunde låta bli tillfälligt pass vid resa till Frankrike "för det behövde inte jag sist jag åkte". Återigen, inte en diskussion man vill ha på plats
Fast polisen hade nog rätt, jag flög Göteborg - Nice - Stockholm helt utan pass förra hösten, hade bara svenskt körkort och Skatteverkets ID-kort (ingen av dem gäller som pass, då måste man ha polisens ID-kort, fast polisens ID-kort gäller inte som körkort och saknar chip så man kan inte använda den som e-leg - skitsmart, verkligen skitsmart…).

Hjälm på flyg
Ja poliskvinnan hade säkert rätt. På samma resa fick frun mer problem än kompisen som åkte med bara körkort (det stod Mr på fruns biljett...) Men för att man ska förstå så har kompisen ifråga lyckats flyga med precis allting, dock blivit nekad att ha pjäxor i handbagage, i Grenoble...

Hjälm på flyg
Jag har blivit nekad att ha pjäxor i handbagage i Paris, om nu Beauvais kan räknas till Paris?
Där är det ingen överrepresentation av skidåkare men väl fransoser i säkerhetskontrollen.

Jag har lyckats flyga Köpenhamn-London utan flygbiljett så jag besitter en viss övertalningsförmåga men uppenbarligen inte i Frankrike.

Hjälm på flyg
snorkel sa:
Jag har blivit nekad att ha pjäxor i handbagage i Paris, om nu Beauvais kan räknas till Paris?
Där är det ingen överrepresentation av skidåkare men väl fransoser i säkerhetskontrollen.

Jag har lyckats flyga Köpenhamn-London utan flygbiljett så jag besitter en viss övertalningsförmåga men uppenbarligen inte i Frankrike.
Jag har flugit med alpinyxa i handbagage från Wien till Stockholm. Jag flög Genève-Wien-Stockholm. Genève var inga problem men i Wien blev jag stoppad. Eftersom jag hade sex timmar på mig tänkte jag att jag kunde fördriva tiden med att diskutera med säkerhetsvakterna och bad därför att få tala med deras befäl samt att denne skulle ta med något regelverk, på engelska, där min yxa var förbjuden. Tog inte så lång tid (10 minuter? En halvtimme?) så kom vakten tillbaka, utan befäl, och släppte igenom mig.

Hjälm på flyg
snorkel sa:
Knö ned hjälmen i pjäxbagen. Hjälmen går inte sönder. Om den får en smäll blir det möjligen en repa men säkerhetsmässigt så påverkar det inte. Det är om inredningen blir deformerad säkerheten påverkas och det händer bara om det är en tyngd inuti hjälmen. t ex ett huvud, när det smäller.
Håller inte med, man kan ha otur. SAS lyckades deformera min hjälm förra veckan så att det såg ut som att de hade gått loss på den med en hammare. Packad i pjäxbagen. Avvaktar just nu svar på reklamation. Kommer inte packa den så i fortsättningen...

Hjälm på flyg
Danatt sa:
snorkel sa:
Håller inte med, man kan ha otur. SAS lyckades deformera min hjälm förra veckan så att det såg ut som att de hade gått loss på den med en hammare. Packad i pjäxbagen. Avvaktar just nu svar på reklamation. Kommer inte packa den så i fortsättningen...
Som sagt, travel with style - köp Rimowas aluminiumväskor. Problemet med att packa hjälmen (och många andra problem också) löst.

Hjälm på flyg
Aluminium låter som ett bra tips. Problemet har tidigare varit vikten på de bestarna, typ 7kg tom är inte okej. Är det bättre nu?

Hjälm på flyg
Inte ens en Rimowa för närmare 1000$ är oförstörbar.

Har kvitterat ut åtminstone 3 st knäckta hårda väskor från SAS. Av någon anledning alltid när de blivit omlastade i CPH. Dock ingen dyrare än 4000kr. Dessutom bör man vara flygluffare med slips (guldkortsinnehavare med gratis extra bagagevikt) för att kunna kompensera de kilon extra en hård väska väger jfr en mjuk. Ytterligare en anledning till att ha mjuka väskor är att få plats med bagaget i hyrbilen om man är ett gäng.

Senast ändrad:
Hjälm på flyg
Jag kör mjuk duffelväska och packar alltid allt ömtåligt i mitten och vadderar med alla kläder mm runt om. Aldrig några problem. Bagagepersonalen på kastrup/cph verkar däremot vara ett gäng bersärker. Jag var en av de sista att gå av planet en gång och såg ut hur en bagagekille bokstavligen kastade min skidväska i en rörelse som om han kastade ett jävla spjut. Blev så jävla ursinnig att det var en jävla tur för pölsemannen att avstigningen inte var ut på flygfältet utan genom en gångbro.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp