Hjälm till vettigt pris

IvanK

Medlem
Hjälm till vettigt pris
Uppskattar att min nuvarande hjälm har varit i tjänst 7-8 säsonger så det är hör tid att införskaffa en ny. Kanske bäst att hitta någonting nu när reor är på gång. Har inte läst för mycket så någon rekommendation för en hjälm som inte kostar som ett par skidor skulle varit uppskattat.

Hjälm till vettigt pris
Hjälmar är som pjäxor/boots, den som passar bäst är den du ska ha. Och 3-4000 är en ganska billig livförsäkring och har du hjälmen så länge som du har haft din gamla, så kostar den dig ca 500/år. Om det är dyrt, ja då vet jag inte.

Hjälm till vettigt pris
Läsvärt

Hjälm till vettigt pris
Hjälmar är som pjäxor/boots, den som passar bäst är den du ska ha. Och 3-4000 är en ganska billig livförsäkring och har du hjälmen så länge som du har haft din gamla, så kostar den dig ca 500/år. Om det är dyrt, ja då vet jag inte.
Finns ju hur många hjälmar som helst som inte kostar 3-4000:- Men som sagt, prova. Ta med dina goggles också. Hur de passar ihop är ju väldigt viktigt.

Hjälm till vettigt pris
Finns ju hur många hjälmar som helst som inte kostar 3-4000:- Men som sagt, prova. Ta med dina goggles också. Hur de passar ihop är ju väldigt viktigt.
Men om man ska köpa efter priset, så tycker jag man är fel ute.
Beställde en poc, fråga inte om modellen, satt som en säck potatis på mitt huvud, provade en sweet igniter, nästan 3 ggr så dyr, men satt som en smäck. Dock blev det även nya goggles, men nu köper jag bara igniter när jag behöver nytt.

Hjälm till vettigt pris
Men om man ska köpa efter priset, så tycker jag man är fel ute.
Beställde en poc, fråga inte om modellen, satt som en säck potatis på mitt huvud, provade en sweet igniter, nästan 3 ggr så dyr, men satt som en smäck. Dock blev det även nya goggles, men nu köper jag bara igniter när jag behöver nytt.
Sweet är ju fullständigt bedrövliga. Sitter skit och läcker luft vid öronen så man måste ha mössa under så fort det är minusgrader.

Och ja jag fattar att det är individuellt. Men utbudet är så pass stort att du verkligen inte behöver gå på så dyra för att hitta en som passar ditt huvud.

Hjälm till vettigt pris
Sweet är ju fullständigt bedrövliga. Sitter skit och läcker luft vid öronen så man måste ha mössa under så fort det är minusgrader.

Och ja jag fattar att det är individuellt. Men utbudet är så pass stort att du verkligen inte behöver gå på så dyra för att hitta en som passar ditt huvud.
Min satt kanon när jag hade Sweet :)

Hjälm till vettigt pris
När min Smith hjälm gick sönder för något år sedan så köpte jag en ny (Oakley på nätet) vilket var totalt bortkastade pengar. Körde en dag och det blåste så mycket på öronen så jag ej kunde använda den mer.
Så var att gå tillbaka till Smith och deras nya modeller sitter lika bra som de äldre. Kör aldrig med mössa under hjälmen hur kallt det än är, aldrig fryst om öron eller huvud.

Så mitt råd är att testa en som sitter bra och helst åka något åk så du känner om den sitter bra även under åkning. Köp ej på nätet.
Alla huvuden är ju olika så du måste se vilken som passar dig.
Min hjälm kostade runt 1500, eller egentligen runt 3000 för jag köpte en i onödan.

Tillbaka
Topp