Hjälmakamera till vanlig filmning?

Hej, jag har funerat på att börja filma lite mer då jag tycker att det är väldigt kul. Jag har börjat kolla lite på hjälmkameror såsom contour och jag undrar nu om det går att filma någorlunda bra med den som vanlig filmkamera. Går det överhuvud taget? är det ungefär som en medioker vanlig filmkamera eller hur är det?

P.S jag behöver inte ha proffs kvalité på mina filmer men någorlunda bra ska det iaf va, så att man inte störs av det.

Väldigt angelägen om svar :)

Tack!

Kvalitén är inget fel på men avsaknaden av zoom, konstant vidvinkel och att filma snyggt blir väldigt svårt. Mitt tips blir således att köpa en vanlig kamera och sedan komplettera med hjälmvarianten.

hade tänkt köpa en Canon EOS 5d Mark II som vanlig kamera och den har ju också inspelningsmöjligheter i full hd. Men är det nån som vet om blir filmerna så pass bra att det är ovärt att köpa en halvbra filmkamera också?

Senast ändrad:
Canon 5D MkII ger grymt bra kvalitet på filmen men med en nackdel. Det är grymt svårt att få fokus korrekt. Alltså, riktigt riktigt svårt... 90% av frihandsfilmat material är bara waste pga oskärpa. Stativ, kopplad skärm med HD-upplösning krävs för att kunna sätta skärpan rätt.

jag tycker det blir fett bra kvalla. speciellt om man vill köra followcams, då är det bara att köra silvertejp o tejpa fast den på staven, det blir as mjuka rörelser och inga skakningar.

en stav är ju annars fett mycket smidigare, orkar man inte filma stoppar man ju bara kameran i fickan

Tillbaka
Topp