Noamaan: nej det är inte alltid en kraschad hjälm visar tecken på sprickor. Men nästa gång fungerar den kanske inte?
Som att använda en använd kondom igen eftersom där fortfarande inte är hål på den...
Vissa skidhjälmar måste jag säga ser väldigt klena ut. Få täcker ner över öronen (skyddet alltså, en tyglapp skyddar ingenting) och de flesta skidhjälmar känns som cykelhjälmar. Det är ju en fördel om hjälmen är lätt och smidig, men primärt anser jag att den ska kännas gedigen och ge ett bra skydd.
Som praktexempel på kassa hjälmar väljer jag giro. (Säkert många som inte håller med, och jag ska erkänna att jag knappast provat alla deras modeller) De flesta sitter som en cykelhjälm, högt på huvudet och täcker dåligt. Känns som om de skulle kunna åka av vid en fet smäll. Till och med deras fullfacekruka har en slapp passform, inga kuddar som ger stöd ovanför/runt öronen. (Antingen är det fel på mitt huvud eller giros hjälmar...)
Sweet måste jag säga är praktexempel på bra hjälmar. Många justeringsmöjligheter, smidiga och lätta hjälmar men ger ändå ett gott skydd. Har provat det mesta i deras sortiment och alla gänns gedigna och genomtänkta, även deras fullface.
POC verkar också vara bra skit tycker jag. Hi-tech och genomtänkta!
För att svara på huvudfrågan: ja och nej!
Nej, hjälmen håller inte för en fet krasch, och det ska den inte göra heller. Men Ja, den skyddar ditt huvud. Dock är det skillnad på hjälmar och hjälmar. Precis som att det är skillnad på att krocka med en stor Volvo-kombi mot en VW Lupo så är det skilland på en billig hjälm mot en mer påkostad variant... Man får vad man betalar för.