hjälmsäkerhet?

• Trådstartare Trådstartare CalleSellman
  • Start datum Start datum
C

CalleSellman

Guest
hjälmsäkerhet?
Håller en skidhjälm vid en rejäl krasch mot en klippa eller stor sten?
Dom flesta skidhjälmar känns ju som leksaker jämfört med mc-hjälmar.
/Calle

hjälmsäkerhet?
En hjälm är mkt bättre än ingenting.. Jag har med tiden lärt mej att den tar det mesta av smällen.. Så den tackar man inte nej till när oturen väl är framme.. På med hjälmen !

hjälmsäkerhet?
Kära Calle, har du någonsin hörttalas om "äggskalsmetoden"?
Många av dagens skid och snowboadhjälmar är byggda för att gå sönder vid krascher för att hindra huvudet från att studsa mot marken eller whatever it is.

hjälmsäkerhet?
Skid och snowboardhjälmar är gjorda för en krasch, inte mer!
De skall vara lätta för att inte skada nacken, och är som Pellee skarev här ovan byggda för att hjälmen skall spricka istället för skallbenet.
En tyngre hjälm typ mc hjälm är inte anpassad för att använda när man rör sig så aktivt som vid skidåkning och kan i värsta fall ge nackskador om man använder den till skid/brädåkning.

hjälmsäkerhet?
Jag krashade som fan med min sweet hjälm förra året och fick en rejäl hjärnskakning + 24h tappat närminne. Borde jag byta hjälm? ser inga sprickor eller skit på den...

hjälmsäkerhet?
Noamaan: nej det är inte alltid en kraschad hjälm visar tecken på sprickor. Men nästa gång fungerar den kanske inte?
Som att använda en använd kondom igen eftersom där fortfarande inte är hål på den...

Vissa skidhjälmar måste jag säga ser väldigt klena ut. Få täcker ner över öronen (skyddet alltså, en tyglapp skyddar ingenting) och de flesta skidhjälmar känns som cykelhjälmar. Det är ju en fördel om hjälmen är lätt och smidig, men primärt anser jag att den ska kännas gedigen och ge ett bra skydd.

Som praktexempel på kassa hjälmar väljer jag giro. (Säkert många som inte håller med, och jag ska erkänna att jag knappast provat alla deras modeller) De flesta sitter som en cykelhjälm, högt på huvudet och täcker dåligt. Känns som om de skulle kunna åka av vid en fet smäll. Till och med deras fullfacekruka har en slapp passform, inga kuddar som ger stöd ovanför/runt öronen. (Antingen är det fel på mitt huvud eller giros hjälmar...)

Sweet måste jag säga är praktexempel på bra hjälmar. Många justeringsmöjligheter, smidiga och lätta hjälmar men ger ändå ett gott skydd. Har provat det mesta i deras sortiment och alla gänns gedigna och genomtänkta, även deras fullface.
POC verkar också vara bra skit tycker jag. Hi-tech och genomtänkta!

För att svara på huvudfrågan: ja och nej!
Nej, hjälmen håller inte för en fet krasch, och det ska den inte göra heller. Men Ja, den skyddar ditt huvud. Dock är det skillnad på hjälmar och hjälmar. Precis som att det är skillnad på att krocka med en stor Volvo-kombi mot en VW Lupo så är det skilland på en billig hjälm mot en mer påkostad variant... Man får vad man betalar för.

hjälmsäkerhet?
Nojlas sa:
Som praktexempel på kassa hjälmar väljer jag giro. (Säkert många som inte håller med, och jag ska erkänna att jag knappast provat alla deras modeller) De flesta sitter som en cykelhjälm, högt på huvudet och täcker dåligt. Känns som om de skulle kunna åka av vid en fet smäll. Till och med deras fullfacekruka har en slapp passform, inga kuddar som ger stöd ovanför/runt öronen. (Antingen är det fel på mitt huvud eller giros hjälmar...)
Håller inte alls med dig. Tycker att Giros hjälmar sitter perfekt på huvudet och är oerhört sköna, men alla huvud är ju inte likadana.

hjälmsäkerhet?
NFA sa:
Håller inte alls med dig. Tycker att Giros hjälmar sitter perfekt på huvudet och är oerhört sköna, men alla huvud är ju inte likadana.
Nej jag sa ju just det att alla kanske inte håller med. Passformen är ju olika för alla, och girohjälmarna passar måhända många skallar. Din girohjälm sitter säkert jätteskönt, men det jag menade var att min personliga åsikt är att många (kanske inte alla) av giros (även fler märken) hjälmar inte håller ett tillräckligt skydd och/eller har rätt egenskaper.
Men det är bara min högst personliga och fördomsfulla åsikt...

hjälmsäkerhet?
Nojlas sa:
NFA sa:
Nej jag sa ju just det att alla kanske inte håller med. Passformen är ju olika för alla, och girohjälmarna passar måhända många skallar. Din girohjälm sitter säkert jätteskönt, men det jag menade var att min personliga åsikt är att många (kanske inte alla) av giros (även fler märken) hjälmar inte håller ett tillräckligt skydd och/eller har rätt egenskaper.
Men det är bara min högst personliga och fördomsfulla åsikt...
Jo, jag förstod det men ville bara understryka att det finns folk som gillar Giro.

hjälmsäkerhet?
Men om du kraschar med Giro i ett Big Jump, isig backe, sten, träd eller vad som helst så skall den bytas ut egentligen. I och med att den är uppbyggd som en cykelhjälm och i "frigolit".

//H

hjälmsäkerhet?
Noamaan sa:
Jag krashade som fan med min sweet hjälm förra året och fick en rejäl hjärnskakning + 24h tappat närminne. Borde jag byta hjälm? ser inga sprickor eller skit på den...
Du skall alltid byta ut hjälmen efter att den fått en hård smäll! Som Nojlas skrev, hjälmen kan mycket väl ha "skador" på insidan som inte syns utifrån.

hjälmsäkerhet?
Jag känner mig naken ut min hjälm när jag åker skidor. Har en Sweet, den sitter perfa på min skalle iaf :) (Lätt är den också)

Senast ändrad:
hjälmsäkerhet?
1. Vid en smäll imploderar det tunna yttre skalet, vilket minskar risken för whiplash-skador och svullnader på hjärnan.

2. När det yttre skalet imploderat förhindrar ytterligare ett lager, gjort av slitstarka trådar som även används i skottsäkra västar, att grenar och stenar tränger igenom hjälmen.

3. Under dessa två lager finns ytterligare lager av urethanvax och EPS-skum som dämpar stötar.

Källa: CNN Money

hjälmsäkerhet?
Hjälm är en bra investering.. Det är både dumt och fult att åka utan hjälm. Ibland när man crashar så känner man verkligen att om jag inte skulle haft hjälm så skulle jag fått hjärnskakning och liknande. Så en hjälm håller inte för hur fet crash som helst men den lindrar alltd!..

hjälmsäkerhet?
Ang, giro hjälmar, sweet hjälmar mm:
Alla hjälmar kan väl inte passa alla huvuden???
Därför sitter Sweet bättre på vissa och Giro bättre på vissa för att ta två exempel.
Enkel logik...

hjälmsäkerhet?
Nojlas sa:
Noamaan: nej det är inte alltid en kraschad hjälm visar tecken på sprickor. Men nästa gång fungerar den kanske inte?
Som att använda en använd kondom igen eftersom där fortfarande inte är hål på den...

Vissa skidhjälmar måste jag säga ser väldigt klena ut. Få täcker ner över öronen (skyddet alltså, en tyglapp skyddar ingenting) och de flesta skidhjälmar känns som cykelhjälmar. Det är ju en fördel om hjälmen är lätt och smidig, men primärt anser jag att den ska kännas gedigen och ge ett bra skydd.

Sweet måste jag säga är praktexempel på bra hjälmar. Många justeringsmöjligheter, smidiga och lätta hjälmar men ger ändå ett gott skydd. Har provat det mesta i deras sortiment och alla gänns gedigna och genomtänkta, även deras fullface.
POC verkar också vara bra skit tycker jag. Hi-tech och genomtänkta!

För att svara på huvudfrågan: ja och nej!
Nej, hjälmen håller inte för en fet krasch, och det ska den inte göra heller. Men Ja, den skyddar ditt huvud. Dock är det skillnad på hjälmar och hjälmar. Precis som att det är skillnad på att krocka med en stor Volvo-kombi mot en VW Lupo så är det skilland på en billig hjälm mot en mer påkostad variant... Man får vad man betalar för.
Håller med till 110 % !!!

hjälmsäkerhet?
ja den skyddar nog kanska mycket.. du ska nog iaf inte behöva ta på dig en mc hjälm, krachar du med MC krachar du på asfalt i 110 typ.. det gör man nog inte med skidor.

hjälmsäkerhet?
Men du får fortfarande ine tävla i Störtlopp med en Mc hjälm.. Den är alldels för tung. Är farligt..

//H

Tillbaka
Topp