Hjälp angående bindningar!

heeenkeee

Ny medlem
Tjena!

Har ett par Jon Olsson Pro Model, dem första haha.
Sitter på en riktig skitbindning enligt mig, och söker förslag på en bra park och jibb bindning.

Samt vad ni kör på för viktinställing? Sjukt stort problem för mig är att dem enkelt löser ut sig i starten av rotationen i stora hopp. Jag väger 65 och kör med 80kg, för lite?

Snälla, inspiration please!

En fråga? Vad är 80 kg på dina bindningar? Hur ser du att de är inställda på 80 kg?

//H

Hasse!

Det är märkligt att du inte förstår vad han menar trots att du arbetar i skidshop och häckar på FR 23 timmar om dygnet ... :-D

Jag ska förklara! Han har monterat ett par JO Pro Model (SKIDOR!) på ett par bindningar av märket SKIT (tror du känner till den bindningen, eller hur). Bindningarna ger en förtida utlösning och Henke lyckas vrida sig ur bindningen innan han ens påbörjat sin luftfärd (vore himla kul att se). Hans binding har en skala som populärt kallas DIN-skalan, den är inställd på 8, vilket i vissa kretsar anses vara detsamma som 80 kg.

/MM

Edit: Ska naturligtvis vara 80 kg (inte 8 som jag skrev först)!

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Hasse!

Det är märkligt att du inte förstår vad han menar trots att du arbetar i skidshop och häckar på FR 23 timmar om dygnet ... :-D

Jag ska förklara! Han har monterat ett par JO Pro Model (SKIDOR!) på ett par bindningar av märket SKIT (tror du känner till den bindningen, eller hur). Bindningarna ger en förtida utlösning och Henke lyckas vrida sig ur bindningen innan han ens påbörjat sin luftfärd (vore himla kul att se). Hans binding har en skala som populärt kallas DIN-skalan, den är inställd på 8, vilket i vissa kretsar anses vara detsamma som 8 kg.

/MM
Ha ha ha...
Vem verkar dum nu? Hasse eller HENKEHENKE?
Men för att svara på frågan tycker jag att Jester är en mycket fin jibb bindning.

@MM: Aj då.. Det missade jag. Märket SKIT är ju allmänt känt så! Alltså 8 är lika med 80 kg? Kan vara bra att veta. Visste inte det ;) Så en tjej som väger 20 kg skall alltså ha 2 på bindningen? Skall genast fixa det på nästa hyrskida.

@KalleKax: Kommenterar inte ens dina inlägg då du är überalles enligt dig själv ;)

//H

2 ... varför inte?

Det finns ju faktiskt ett samband mellan åkarens vikt och inställningen på bindningens skala. Men även faktorer som åkskicklighet, skostorlek (!), styrka mm. har betydelse. Men Hasse har rätt 8 är INTE lika med 80 kg! Men för en person som väger 80 kg kan 8 vara rätt inställning.

Ett stort problem med inställning av fjädrar på bindningarna är att fjädrarna inte är speciellt exakta och att bindningens konstruktion har stor betydelse. 8 på en bindning kan tyvärr motsvara 12 på en annan i förmågan att hålla fast skon.

Generellt kan man säga att en hygglig utgångspunkt faktiskt är vikten som delas med 10 för att få ett värde på skalan. Sedan tar man hänsyn till åkaren skicklighet och hur han åker och utifrån detta skruvar upp eller ned något steg... en hel del fingertoppskänsla skulle jag vilja påstå, eller?

Hasse! Hur gör ni när ni ställer in hyrbindingarna?

/MM

@MM: Vi utgår från ett dataprogram som är byggt för uthyrningar. Vi matar in massa data så som vikt, sullängd, ålder, längd på åkaren, åktyp.Alla bindningar och sullängder ligger inlagda. Vi måste vara noggranna på detta området då det har blivit hårdare regler från försäkringsbolagen. Men allt handlar till slut om fingertoppskänsla som du skriver.

Men undrar fortfarande om SKIT-bindningen är grym eller inte?

//H

Hasse! Det var som f%&n, hade jag ingen aning om ... ;-)

Jag hyr sällan (läs aldrig), däremot testar jag en del skidor och grabbarna i tältet har definitivt inget dataprogram när de skruvar. De brukar fråga: - Vad väger du? Och jag brukar svara, - Ställ bindning på 9!

/MM

Korrekt bindningsinställning är faktiskt långt mer komplicerat än vad man kan tro.
Hasse har därför installerat en rejäl dator i sport4you:s källare:
supercomputer.jpg

Kan tyckas vara lite overkill kanske, men bindningsinställning är viktiga och komplicerade saker.
Som vi alla vet har en 8:a inga som helst kopplingar till 80 kilo. 8:an på en bindning är enhetslös (DIN är en tüsk industrinorm, typ som ISO) och kan lika gärna betyda att man kommer dricka 8 öl på afterskin sedan.

I många år har man utgått från åkarens vikt, uppskattad åkskicklighet och sullängd på pjäxan, vilket givetvis var totalt felaktigt.
Med Hasses superdator och sjukt kluriga datorprogram behandlar följande aspekter:
Kroppsvikt, sullängd, åkskicklighet, skidlängd, kroppslängd, skidtyp, midjemåttet på skidan, bindningsmodell, stavlängd, favoritmaträtt samt promillehalt.
Därefter får man ut ett värde som... eeehm... oftast är 100% tillförlitligt!!!

Sådeså! Frågor på det? Inte? Ok…

@ HENKEHENKE:
Du kanske ska börja kolla så bindningen har rätt förspänning och är rätt inställd i övrigt?
Vad har du för bindning på idag förresten?

Noljas: Du glömde en viktig punkt oxå. Bröststorleken på tjejen!!!

Nä men allvarligt så har reglerna blivit hårdare här nere efter någon stämning på någon sportbutik.

//H

Hasse sa:
Noljas: Du glömde en viktig punkt oxå. Bröststorleken på tjejen!!!

Nä men allvarligt så har reglerna blivit hårdare här nere efter någon stämning på någon sportbutik.

//H
Bröststorleken undersöks alltid på sport4you!
Den är visserligen helt irrelevant, men av gammal vana undersöks den grundligt ändå... ;)

Gick stämningen igenom då?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
D-kupa + 2 steg på bakbindningen?

Man lär sig mycket på FR!

/MM
Skidtillverkarna kör ju fortfarande stenhårt med att kvinnors monteringspunkt (på tjejjskidor) ska vara längre fram för att de är baktunga och därmed behöver komma fram på skidan... helt insane... (Visst är det bra, men inte f*n är problemet just VIKTEN på kvinnors bakdelar...)

I så fall borde man väl flytta bak bindningarna igen för dem med stora bröst?
D-kupa = -2cm på skidan?

Du kan kanske mata in dessa frågor i din dator hasse? ;)

Senast ändrad:
Noljas: Med D-kupa skall det bakmonteras 1,5 cm. Med A-kupa fram 3 cm om det inte är en damskida som är byggd för damernas kropps byggnad ;)

//H

Eftersom alla undrat vad jag kallar skit så är det en MOJO 11 binding.
Så, vad rekommenderar ni för vikt och ny bindning?

Är det fel på bindningen eller kör man med mer vikt i parken i inställningen på bindningen?

Nojlas sa:
@ HENKEHENKE:
Du kanske ska börja kolla så bindningen har rätt förspänning och är rätt inställd i övrigt?
Vad har du för bindning på idag förresten?
Kontrollera förspänningen! Bakdelen på bindningen ska fjädra tillbaka några mm när du sätter i skon. Gör den inte det så är förspänningen för låg och din sko sitter inte fast ordentligt.

/MM

Shit vilken tråd!!!

MM:

Bra skrivet och skönt att du tänker själv för en gångs skull istället för att bara hålla med de som verkar kunna något! Tycker ditt resonemang i denna tråd är helt oklanderligt!

Nojlas:

Hahaha... Har inte garvat så mycket på väldigt länge! Om det är rummet för DIN-beräkningar, hur ser då rummet för skidval ut???

Hasse:

Gör ni skillnad på manlig och kvinnlig d-kupa?

HENKEHENKE:

Gå till en skidbutik och förklara problemet. Dom hjälper dig direkt. Många som kör hårt i parken behöver betydligt köttigare bindningar än den du har. Dessutom så låter det farligt att den löser av bara rotationen. Byt direkt är mitt råd. Min åsikt är att det är andra regler som gäller när man kör park. Lycka till!

Jeffa

Tillbaka
Topp