Hjälp att välja mellan tre allmountain

Monza

Ny medlem
Hej
Detta blir ännu en allmountain-tråd, där jag behöver lite hjälp mellan tre modeller jag sett ut. Att jag valt dessa har mest att göra med att jag måste begränsa mig o komma till nått avslut.

Jag är gammal piståkare som är 197 lång och väger 105 kg. Jag har i åtskilliga år åkt Atomic´s GS12 Race som i mitt tycke, är fantastiska skidor i pisten, som knappt har nån begränsning i stabiliteten i rejält höga farter. Men nu pallar inte mitt ena knä längre. Påfrestningarna på knät i svängarna i de farterna som det lätt blir för att skidorna ska vara roliga, blir för stora och jag får värk i dagar efteråt. Detta i grunden pga 25 operationer i samma knä.

Jag testade då i helgen, under två dagar, ett par Atomic Nomad Renu, som jag tyckte var himla roliga. Dessa gick iofs mycket långsammare, men jag åkte för första gången i en skogsbana tillsammans min 13-åriga dotter, jag åkte opistat i fjällbjörksterräng i nyfallen kallsnö och skidorna gick ju så lätt dit jag ville samt att de ändå fungerade bra i pisten. Inte som GS12:orna men mer än ok för att vara den kompromiss som Allmountain-skidor väl ändå kanske är. Dessutom hade jag inte värken i knä efteråt för belastningen kändes betydligt mycket mindre i svängarna på Atomic Nomad Renu.

Jag kommer framgent att åka huvudsakligen pist men gärna ge mig ut i skog o terräng o testa på. Min skada gör att jag inte vill ha nån "livlig" skida som jag kan vrida sönder knä på innan jag vet ordet av. Atomic Nomad Renu tyckte jag kändes mycket stabila/förlåtande i det avseendet.

Skidorna jag funderar på är dessa:

Atomic Nomad Savage ti
Dynastar Outland 80 XT
ATOMIC NOMAD CRIMSON TI

Hur står sig Atomic Nomad Renu mot ovanstående?

Har ni några kunskaper om hur dessa skulle kunna funka för mig, är jag väldigt tacksam.

Vänligen.

Nomad Crimson är en potent farttålig skida. Nomad Renu, Dynastar Outland och Nomad Savage har jag inte provat, men kollar man enbart på måtten så ser Renu och Savage ut att ligga hyfsat nära varandra. Crimson tror jag blir en lite annan skida, med mer pistsmiskkaraktär.

Har du provat dynastar sultan? För det tycker jag är en mycket bra skida.stabil i pist och bra utanför pisten.men mitt råd är att du ska prova dig fram, helst på nån skidtestar dag,vissa butiker lånar ut skidor!men prova dig fram för att se vilka som passar dig bäst.

Tackar. Då går Crimson bort för mig.
Har läst o hört mkt gott om Dynastar Sultan men nej, den ingår inte i urvalet denna gång.

Om du är ute efter pistskida som fixar allroundåkning så måste du kolla in Kästles skidor. Rå pistprestanda även i lite bredare varianter :) MX88 är en klassiker som alltid funkar. FX94 trivdes jag själv bra på i årets skidtester, och hade köpt om jag inte redan haft för många par skidor...

Själv är jag gammal tävlingsåkare i alping, kört puckel å hoppat en del. Gått från raceskidor till Allmountain lagg och köpte Scottt Crusade när dom kom första året. Skidan vann alla tester så jag va tvungen att köpa och har inte ångrat det en gång. Makan till sköna pist skidor med 92mm midja kansje man får leta efter. 133-92-122 179cm åker jag på och är 187cm å väger 84kg. Har precis avslutat en vecka i Saalbach med över en halv meter ren puderåkning i 2 av dagarna och skidorna flyter förvånansvärt bra där också. Ett väldig bra alternativ. Scott Mission har ungefär samma spec också..

Den varianten av Dynastar du uppger tror jag är på tok för mjuk för dig med din vikt och historik. Jag kan dock start rekommendera deras nya sultan 85 med liten rocker och titan lager. Den är kvick och enkel att få runt i skog och trånga partier,,,,(du skall inte se på den som är 80mm, då den inte har titanet,,, och fladdrar som attans när man ger järnet). Lycka till,

Tack för alla era svar. :) Jag har fått förslag på andra skidor fast jag inte ville det, och det ska ni ha tack för nu när två av mina val inte är aktuella längre! :) Jag försöker läsa in mig så mycket som möjligt. Jag är också mkt fundersam på om Dynastar Outland XT 80 pallar mig som säljaren tycker att de ska göra. Sultanen kanske måste in i bland mina tilltänkta val, ändå. Känns som min vikt o sätt att åka kanske begränsar urvalet rejält???

Mvh

Tillbaka
Topp