Hjälp att välja skidpaket

tildus92

Medlem
Hjälp uppskattas! :)

Har aldrig ägt ett par skidor men nu börjar det bli dax att införskaffa då jag ska ge mig iväg på en säsong i St Anton.

Eftersom det är rea tänkte jag beställa från nätet, i alla fall skida + bindning (pjäxor vill jag prova).
Gillar att åka offpist och det lär bli en del puder så den ska främst vara anpassad för detta. Är ingen proffsåkare som gör drops och grejer men hanterar höga farter i alla typer av pister och kommer att utvecklas under säsongen.
Jag har tittat på K2 Miss Directed men ska nu välja bindningar och förstår ingenting av den biten.

Är det bara att ta några?
Har bindningar någon påverkan på åkningen?
Ska jag köpa pjäxor först?
Kan man välja ett par bindningar som funkar till många antal pjäxor och skidor? (Kommer antagligen byta ut något nån gång)

Kolla runt lite på forumet står mycket om just valet.

Bindningarna brukar vara anpassade för olika typer av skidåkning så kolla upp det.
Såvida du inte ska byta till telemark så kommer du alltid kunna köra olika pjäxor med samma bindning det ända som skulle kunna hända är att du tvingas byta stoppern då den måste passa skidan någorlunda! :)

Look Pivot och Marker Duke är två bindningar som är stabila!

Finns ju Look Pivot XXL och nån B130, sen så står det också 100-120mm repsektive 115-130mm. Måste de passa på min skida på nåt sätt eller ska man strunta i det där? Känner mig verkligen som en nybörjare nu haha

Funderar nu på detta:
Skida - K2 MissDirected 12/13 Women 169cm
Bindning - Marker Griffon Schizo 13 White/Black/Blue 11/12
Unmounted så kan jag välja i princip vilken pjäxa som helst sen?

Detta skulle tillsammans kosta 3800:-

Något förslag i samma prisklass som skulle passa bättre?

tildus92 sa:
Finns ju Look Pivot XXL och nån B130, sen så står det också 100-120mm repsektive 115-130mm. Måste de passa på min skida på nåt sätt eller ska man strunta i det där? Känner mig verkligen som en nybörjare nu haha
Det som måste passa till din skida är bredden på skistoppern. Det som måste passa till dig som åkare är DIN-skalan som är baserad på din vikt och din åkstil. Griffon funkar.

tildus92 sa:
Funderar nu på detta:
Skida - K2 MissDirected 12/13 Women 169cm
Bindning - Marker Griffon Schizo 13 White/Black/Blue 11/12
Unmounted så kan jag välja i princip vilken pjäxa som helst sen?

Detta skulle tillsammans kosta 3800:-

Något förslag i samma prisklass som skulle passa bättre?
Passa bättre beror väl helt på hur du har tänkt använda dem? K2:n är en ju en twintipskida, bra om du tänker åka och/eller landa switch. Salomons Rockette är en framåtåkarskida för samma peng. Recensioner borde inte vara svåra att hitta på nätet...

Skidor är mycket tycke och smak, här kommer en persolig reflektion:
Skidan du tittat på är säkert otrolig i off-pist. Hur är den i pisten? Om det inte snöat på veckor och är vindpinad betongsnö vad gör du då? Hur gör du när det är extrem lavinfara? Jag skulle satsa på att ha flera par skidor eller hitta en som fungerar hjälpligt även i pist.
Du är så lätt att du lär flyta bra i offpist även med völkl aura och den fungerar på hela berget. Kostar samma som ditt alternativ.
völkl aura hos bittl

Jag tycker du gör helt rätt i att välja bort marker duke. Den är allt för tung för att flertalet lätta tjejer ska tycka om den (tror jag).
Lycka till!

Tillbaka
Topp