Hjälp med bindningar!

Anjoh

Ny medlem
Hjälp med bindningar!
Tja!
Nu har jag bestämt mig för att köpa ett par Völkl Mantra 184 men eftersom jag har hört så mkt skit om Marker 12 så behöver jag lite hjälp med vilka bindningar jag ska köpa.

Jag funderar på dessa:

Dynastar PX 12 TI Jib Wide black 07/08

Rossignol Scratch 140TI white 07/08

Jag är 183 cm lång och 87 kg tjock om det är till nån hjälp:D

Hjälp med bindningar!
Vad ska du köra? Antar att du kommer kör aväldigt mycket offpist, med tanke på skidorna?

Av dom bindningarna skulle jag välja Ross p.g.a. att DIN skalan är större och din vikt. DIN 12 räcker nog inte om du kör lite större drops.

Hjälp med bindningar!
Förlåt om jag gav lite dålig information. Ja jag ska använda dom så mkt som möjligt till offpist men dom ska även gå i pisten.
Jag har lutat mest åt dynastar innan men jag tar gärna emot tips om andra bindningar också

Hjälp med bindningar!
Satsa på åtminstone 14 i din på bindningen, speciellt med tanke på din storlek. Jag är lite kortare och lite lättare än dig och skulle aldrig använda en bindning som har mindre än 18 i din.

Hjälp med bindningar!
Av de du nämner hade jag valt Ross pga av dinskalan. Hade jag köpt skidan hade jag inte valt någon av de du nämnder. Då hade jag hellre valt en Salomon, tycker att de fungerar bra mycket bättre än några andra bindningar på marknaden. Kika på Salomon 914 Lab, en bindning i metall, som 916 fast med lägre din. Vill du ha högre din hade jag sagt 916.

Mina personliga erfarenheter av Look/ross är att det bara är en j-vla massa strul när man åker opistat. Dock är de lätta att ta på sig vid brant/stökig terräng tack vare bakkolven. Men så finns de dem som prisar look över allt annat. Inget tvek om att de gör bra bindningar, annars hade de ju inte haft samma bindningar sedan urminnes tider.

Hjälp med bindningar!
okej tack så mycket för dom snabba svaren!
Jag har nu kollat lite närmare och har hittat ett annat alternativ

Salomon STH 16 white/khaki 07/08
DIN 9 - 16
Om jag har förstått det rätt är även den i metall.
Hittar inte den salomon bindning du föreslår jarle ska handla på SC och just där finns inte dom verkar det som. Så då kanske den här salomon bindningen kan vara nåt?

Hjälp med bindningar!
STH 16 är till större delen metall. Ska vara samma som 914 Lab fast med större fjäder. 914 Lab finns inte på s-c, det har du rätt i.

Å andra sidan kanske 916 blir för biffig för dig? Vad väger du osv?

Har själv kört på gammla hederliga 916 ett par säsonger nu (den är helt i metall, STH 16 är efterträdarn) och det är den bästa bindningen jag någonsin använt, spöar allt annat med hästlängder. Bra elasticitet, inte en massa bök om du har lite snö under pjäxan, den tjongar till så att snön försvinner. Nackdelarna är väl att det inte går att fisköra med den och den väger en del. STH 16 väger ju som sagt mindre men det är fortfarande inget man ligger och slöåker med om man är rädd om knäna.

EDIT: såg vikten. Men hur åker du? Och vart? Styrka? Skostorlek spelar in till viss roll också.

Senast ändrad:
Hjälp med bindningar!
Jarle sa:
STH 16 är till större delen metall. Ska vara samma som 914 Lab fast med större fjäder. 914 Lab finns inte på s-c, det har du rätt i.

Å andra sidan kanske 916 blir för biffig för dig? Vad väger du osv?

Har själv kört på gammla hederliga 916 ett par säsonger nu (den är helt i metall, STH 16 är efterträdarn) och det är den bästa bindningen jag någonsin använt, spöar allt annat med hästlängder. Bra elasticitet, inte en massa bök om du har lite snö under pjäxan, den tjongar till så att snön försvinner. Nackdelarna är väl att det inte går att fisköra med den och den väger en del. STH 16 väger ju som sagt mindre men det är fortfarande inget man ligger och slöåker med om man är rädd om knäna.

EDIT: såg vikten. Men hur åker du? Och vart? Styrka? Skostorlek spelar in till viss roll också.
Han väger 87 pannor, så STH 916 blir nog alldeles utmärkt. Precis som Jarle så har jag en förkärlek till Salomons rejälare bindningar.

Hjälp med bindningar!
okej
Jag väger 87 kg men satsar på att gå upp lite till och jag skulle inte kalla mig en avancerad åkare men jag vill utvecklas och kör rätt aggressivt. Har även bra styrka i benen och den bindning jag har haft nu en salomon har varit alldeles för klen och löst ut och gått sönder.
Det där med att slö åka jag åker ändå rätt mycket pist och där gillar jag stora svängar.
hoppas det hjälper lite

Hjälp med bindningar!
STH 16 blir, precis som utter skriver, nog perfekt. Kör på den, om den lever upp till sin föregångare så är det i mina ögon säsongens bästa bindning!

Usch vad jag ångrar att jag sålde mina 916 til en vän....

Hjälp med bindningar!
tack så mycket för alla bra svar!
Jag satsar nog på STH 16 och om den är så bra som ni säger så kommer jag nog inte bli besviken.
Ha en bra skidvinter det ska iallafall jag ha med mina nya bindningar ;)

Hjälp med bindningar!
Anjoh sa:
tack så mycket för alla bra svar!
Jag satsar nog på STH 16 och om den är så bra som ni säger så kommer jag nog inte bli besviken.
Ha en bra skidvinter det ska iallafall jag ha med mina nya bindningar ;)
Du kommer garanterat bli nöjd, ha en bra vinter nu!

Hjälp med bindningar!
Jag köpte ett par STH16 från S-C, inte kört med dem än, men med det lilla jag kollat och undersökt så kan jag säga att de är som en 914 Lab med bättre fjäder. Det är lite plast här och där, men man får ett gediget intryck av bindningen ändå, jag har svårt för att tro att den kommer att gå sönder. Och det mustiga ljudet finns där, jajjamensan! Du väger mer än 15 kg mer än mig (tack vare min Iso-mat-och-gröna-påse-diet) så jag tror de kommer fungera super!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp