Hjälp med brädköp! (är helt lost)

Frizzelito

Medlem
Hej! Jag tänkte köpa mig en ny snowboard till denna säsong. Problemet är att jag känner mig heelt lost och förstår ingenting av alla fackliga uttryck.. Så tänkte ber er om hjälp!

Info om mig:
Har åkt snowboard i säkert 8 år men började åka i park för drygt 2 år sen.
Jag är 1.80 lång o väger 85kg
Skostorlek: 41

Har sedan tidigare Bindningar - Burton Cartel L

Kan väll säga att jag åker 70% park och när jag inte är där åker jag mest mellan pister o leker. Blir väll "puder" åkning dom få gångerna man befinner sig i fjällen o de har snöat mycket.

Har hittils åkt på en Burton Seven från 07. Har trivts bra med den men har samtidigt ingenting att gemföra med. Har blivit insöad på att Capita O stepchild ska vara bra för mig men har ingen aning vart jag fått de ifrån ? :S

Är väldigt tacksam för tips o vad ni rekommenderar! Har försökt läsa mig fram genom andras inlägg men jag kan väll ärligt säga att jag inte förstår alla dessa nya hightech saker som finns..
Vad är rocket?
vad är camber?
Triple base?

Tack på förhand!!

Senast ändrad:
camber_rocker.jpg

Detta är en ganska bra bild på vad som är skillnaden mellan de båda. Sedan finns det en massa olika rocker brädor som till exempel platt mellan bindningarna och rocker utanför, rocker mellan bindningarna och platt utanför, helt platt, och både rocker och camber m.m.

Tbt kan du kolla på Här

Du ska ha en Rocker/reversed camber/banan bräda. Typ 156, kanske inte den mjukaste men något mittemellan..

Dyrt och bra - Libtech TRS
Billigt och bra - Yes The Typo

CustomX sa:
Du ska ha en Rocker/reversed camber/banan bräda. Typ 156, kanske inte den mjukaste men något mittemellan..

Är det inte skummt att köra på en rocker? eller är de bara en vanesak?

snow_flake sa:
Detta är en ganska bra bild på vad som är skillnaden mellan de båda. Sedan finns det en massa olika rocker brädor som till exempel platt mellan bindningarna och rocker utanför, rocker mellan bindningarna och platt utanför, helt platt, och både rocker och camber m.m.

Tbt kan du kolla på Här
Tack för förklaringen! Nu är jag med på banan! :)

Här är en rätt bra och förklarande guide till olika brädkonstruktioner: http://www.thegoodride.com/snowboards/what-to-buy.html.

Sen får jag väl komma med ett brädtips också. Rome SDS - Graft. En vanlig camberbräda som är parkorienterad, har en sjukt bra pop för hopp men är tillräckligt mjuk för att med lätthet köra butters och åka box med. Att den har camber gör att den dessutom har väldigt shyssta pistegenskaper också.

Personligen så kommer jag aldrig gå över till camberspann igen.
Köpte en Step Child Jib Stick förra året och har stortrivts med denna brädan.
Jag är 185 cm och väger ca 75 kg. (jag har en 153)
Tycker att detta är det perfekta allternativet för dig då den inte är för mycket rocker och inte för mjuk.
Längden på brädan är från person till person, jag älskar kortare brädor.
Kör på en 156 om du inte är riktigt säker på längden.
Lycka till..

//Magnus

Frizzelito sa:
CustomX sa:

Är det inte skummt att köra på en rocker? eller är de bara en vanesak?
Sån tokskillnad är det ju inte men helt klart skönare om man inte ligger och tokcarvar hela (jävla) tiden..

Snödjup

Tillbaka
Topp